پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 15788
منتشر شده در یکشنبه, 10 اسفند 1399 08:19
تعداد دیدگاه: 0
سکه تحت فشار طلای جهانی قرار گرفت

روند قطعی در بازار ارز وجود ندارد؛‌ این موجزترین توصیفی است که می‌توان از رفتار قیمت دلار در روز شنبه داشت. دلار که در ابتدای روز در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، از اواسط روز در جاده کاهشی قرار گرفت. علت رفت و برگشت قیمتی دلار، کشمکش خبری بود که فضای بازار را تحت‌تاثیر خود قرار می‌داد. به‌عنوان مثال در ابتدای روز شنبه معامله‌گران بازار ارز بیشتر تحت‌تاثیر اخبار مربوط به حمله آمریکا به سوریه قرار داشتند؛ در کنار این، گفته‌های سخنگوی کاخ سفید نیز مورد توجه معامله‌گران بازار قرار گرفته بود.  

کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران به صورت گسترده این خبر را پوشش دادند که سخنگوی کاخ سفید عنوان کرده است کشورش آماده گفت‌وگوی دیپلماتیک با ایران است اما تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش نمی‌دهد. در ابتدای روز بازار بیشتر به این اخبار توجه داشت و با تکیه بر آنها خریدهای معامله‌گران افزایش یافت. با این حال،‌ در نیمه دوم روز توجه معامله‌گران بیشتر به سوی خبر آزادسازی یک میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران از کره جنوبی جلب شد. مذاکره با مقام‌های عراقی برای آزادسازی دارایی‌ها در عراق نیز چشم بازیگران کاهشی را به خود جلب کرد. تحت‌تاثیر اثرگذاری اخبار افزایشی ابتدای روز،  دلار به نزدیکی محدوده ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومانی رسید ولی توجه به خبر آزادسازی دارایی‌ها موجب شد اسکناس آمریکایی به محدوده ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی عقب‌نشینی کند.

نتیجه زورآزمایی معامله‌گران دلار

در مجموع  زورآزمایی خبری معامله‌گران به سود بازیگران افزایشی بازار خاتمه یافت،‌ چرا که حدود ساعت ۳ بعدازظهر، ‌ارزش دلار در بازار ۲۵ هزار و ۵۲۰ تومان بود که فاصله ۱۷۰ تومانی با قیمت بسته شده روز چهارشنبه داشت. با وجود رشد روز شنبه، برخی از فعالان و بازیگران رسمی باور داشتند که دلار طی روزهای آتی در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت.  به‌عنوان مثال،‌ دبیر کل کانون صرافان عنوان کرده است،  آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده و مذاکره با آمریکا از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر تعادل بازار ارز تاثیر بگذارند و قیمت‌ها را کاهش دهند. مجتهدی با بیان اینکه بازار ارز در حال حاضر خریدار ندارد، گفت: با شیوع ویروس کرونا مسافرت‌ها و خرید ارز مسافرتی کاهش پیدا کرده است.با وجود این دیدگاه‌های کاهشی، ‌عده‌ای از معامله‌گران عنوان می‌کنند، ایران و آمریکا فاصله زیادی برای مذاکره با یکدیگر دارند و همین مساله می‌تواند موجب شود که خریدهای ارزی زیاد شود. در کنار این، عدم تصویب لوایح مورد درخواست گروه ویژه اقدام مالی می‌تواند زمینه‌ساز نگرانی معامله‌گران ارزی شود.در این میان،‌ تحلیلگران فنی نیز بارها عنوان کرده‌اند، در صورتی که دلار بالای سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار بگیرد، خریدها در بازار ارز بیشتر می‌شود. اگر دلار در روزهای آتی به زیر محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی برود، شاهد افزایش فروش‌ها در بازار خواهیم بود.

بی‌محلی سکه به دلار

برخلاف اکثر مواقع، دیروز معامله‌گران بازار سکه به افزایش قیمت دلار توجهی نکردند. سکه دیروز ۲۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. عامل اصلی که منجر به ریزش قیمتی سکه شد، ریزش بهای اونس طلا در انتهای هفته بازارهای جهانی بود. طلای جهانی روز جمعه به محدوده هزار و ۷۳۰ دلاری ریزش کرد؛ این ریزش به اندازه‌ای سنگین بود که حتی افزایش قیمت دلار در بازار داخلی نیز نتوانست اثر آن را خنثی کند. تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی که سکه زیر سطح ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی باقی بماند، به سوی محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی ریزش خواهد کرد. از دست دادن حمایت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی زمینه‌ساز نزول بیشتری در بازار سکه خواهد شد. اقتصاد نیوز گزارش داده بود که سناریوی مورد علاقه حامیان سکه این است که در دو روز ابتدایی هفته تا حدی از ارزش فلز گرانبهای داخلی حفاظت کنند و منتظر آغاز بازارهای جهانی در روز دوشنبه باشند؛ اونس طلا در ساعات پایانی روز جمعه، در راه افزایش قیمت قرار گرفته بود و سکه‌بازان امیدوارند در آغاز این هفته بازارهای جهانی، این روند افزایشی ادامه پیدا کند.به گفته فعالان، سکه‌بازان در روزهای  آتی ممکن است با افزایش خریدهای دلار سعی کنند مانع از نزول بیشتر قیمت فلز گرانبهای داخلی شوند. روز شنبه نیز همین افزایش قیمت دلار بود که موجب شد سکه به زیر مرز ۱۱ میلیون تومانی نزول نکند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید