افزایش میزان واردات موبایل نسبت به مصرف بازار موجب شده فعالان این بازار از فروش کالا خودداری نکرده و با امنیت خاطر گوشی‌ها را به مشتری‌ها ارائه دهند، فقط مشکل اینجاست که مشتری در کار نیست.
افزایش واردات موبایل در دی
به گفته مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، واردات موبایل در دی ماه رشد قابل توجهی داشته است.
رضا عالیان به «جهان‌صنعت»گفت: بیش از دو میلیون دستگاه موبایل در دی ماه وارد کشور شد.آذرماه ۸۰۰ هزار موبایل وارد شد.
او با اشاره به اینکه مشکلات واردات موبایل همچنان به قوت خود باقی است بیان کرد: تخصیص ارز با برنامه صورت نمی‌گیرد، بسیاری از شرکت‌ها هنوز هم با مشکل سقف و سابقه مواجه هستند. اگرچه اعلام شده که سقف و سابقه برداشته شده اما در بسیاری از شهرهای بزرگ مانند تهران همچنان اجرا می‌شود و در برخی شهرستان‌ها برداشته شده است.
واردات ۳۰ هزار دستگاه گوشی مسافری
رجیستری غیرحضوری موجب تخلف قاچاقچیان شده و ۳۰ هزار دستگاه به صورت مسافری وارد کشور شد که بیشتر آن آیفون بوده است. اگرچه این امر به دلیل محدودیت‌هایی است که برای واردات آیفون ایجاد شده است.
عالیان با اشاره به مشکلاتی که رجیستری آنلاین ایجاد کردگفت: از اول دی ماه رجیستری به صورت غیرحضوری انجام می‌شود اما از این امر سوءاستفاده شد. البته پس از آنکه این مشکل را اعلام کردیم، پیگیری و اصلاح شد اما در همین بازه زمانی- رجیستری غیرحضوری تا پیگیری مراجع- ۳۰ هزار دستگاه موبایل به صورت مسافری وارد کشور شد و از این تعداد ۲۸ هزار دستگاه آیفون بوده است.
واردات بیش از مصرف بوده است
بر اساس آمار ۱۲ ماه اخیر،تعداد گوشی‌های وارد شده از میزان مصرف بازار بیشتر بوده و این امر موجب ایجاد امنیت در میان فعالان بازار موبایل شده و بازار رقابتی شده است.
عالیان در رابطه با میزان واردات موبایل در ۱۲ ماه گذشته بیان کرد: طی ۱۲ ماه گذشته- از آذرماه سال گذشته تا دی‌ماه امسال- ۱۵ میلیون و ۴۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است که از این تعداد ۱۴ میلیون و ۶۷۰ هزار دستگاه در شبکه فعال شده است.
او تاکید کرد: افزایش میزان واردات به میزان مصرف بازار موجب ایجاد احساس امنیت در میان فعالان موبایل شده و اکنون با امنیت خاطر دستگاه‌های موبایل خود را می‌فروشند. در واقع بازار اشباع شده و سطح بازار رقابتی شده است.
سامسونگ بیشترین سهم بازار را دارد
بر اساس سهم بازار برندهای موبایل،سامسونگ بیشترین سهم بازار و بیشترین مصرف را دارد، اپل همچنان سهم بازار پنج درصدی دارد و گوشی‌های غیرهوشمند نوکیا هنوز هم طرفدارانی دارد.
عالیان در رابطه با سهم بازار برندهای موبایل گفت: سهم بازار سامسونگ در دی ماه ۵۲ درصد، شیائومی ۲۲ درصد که نسبت به ماه گذشته یک درصد افزایش داشته است، هوآوی ۹ درصد، نوکیا که بیشتر فیچرفون (گوشی‌های دکمه‌ای) آن طرفدار دارد هشت درصد، اپل پنج درصد و جی پلاس و آلکاتل یک درصد از سهم بازار را در اختیار داشته‌اند.
او گفت: انتظار می‌رفت بعد از تعطیلی دفتر برند آنر در ایران سهم بازار این برند افت کند اما فروش آن بیشتر هم شده است و همچنان یک درصد از سهم بازار را در اختیار دارد.
عالیان تاکید کرد: قیمت گوشی با توجه به ارزانی قیمت دلار ارزان شده است. بخشی از بازار که گران فروشی کرده یا تخلف می‌کند، از ناآرامی و غیرشفاف بودن بازار سهم دریافت می‌کند. تاکید داریم همه حلقه‌های بازار شفاف باشند.به همین منظور از دولت درخواست داریم که طرح افق برای موبایل نیز اجرایی شود.
تخصیص ارز بانک مرکزی در آذرماه
۱۰ آذر بانک مرکزی میزان زیادی ارز به تمام شرکت‌های واردکننده موبایل تخصیص داد. این تخصیص ارز پس از پنج ماه رخ می‌داد و پیش‌بینی شد که بازار گوشی تلفن‌همراه دست‌کم تا دو ماه تامین باشد.
با تخصیص و تامین شدن این ارز برای واردات موبایل، سری جدید محصولات شرکت‌های واردکننده به کشور رسید و از ۱۵ آذر قیمت‌ها، طبق پیش‌بینی، ۱۵ درصد ارزان شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کاهش قیمت هنوز هم ادامه‌دارد رییس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل اوایل بهمن ماه گفت قیمت موبایل در بازار به پایین‌ترین حد در شش ماه اخیر رسید.
واردات موبایل در سال گذشته
آذر سال ۹۸ یک میلیون و ۱۱۰ هزار دستگاه به صورت تجاری و ۱۷۰ هزار دستگاه موبایل به صورت مسافری وارد کشور شد. این آمار در دی‌ماه به یک میلیون و ۶۳۰ هزار دستگاه به صورت تجاری و ۱۴۰ هزار دستگاه به صورت مسافری رسید.
طی بهمن ۹۸ تا دی ۹۹، تعداد ۱۵ میلیون و ۴۰ هزار گوشی وارد کشور شده است. بیشترین میزان واردات پس از دی ۹۹ مربوط به تیر ماه و برابر با ۱/۷۲ میلیون به صورت رسمی و گوشی مسافری حدود ۵۰ هزار بوده است. بیشترین میزان واردات مسافری گوشی هم مربوط به اردیبهشت ۹۹ بوده که کمی بیشتر از ۲۰۰ هزار دستگاه است. این موضوع پس از واردات اندک گوشی طی ماه ابتدایی سال شمسی رخ داده است؛ در فروردین ماه کمتر از ۴۰۰ هزار گوشی وارد کشور شده است. این روال هرساله وجود دارد و به‌دلیل تعطیلات سال نو، باید در بهمن هر سال تخصیص بیشتری برای واردات گوشی داده شود تا علاوه‌بر تامین بازار شب عید، گوشی فروردین ماه نیز در بازار به ‌میزان کافی (دو میلیون دستگاه) موجود باشد.
در دی ماه سال گذشته، ۱۳۰ هزار گوشی مسافری رجیستر شد در حالی که آذر ۹۸، ۱۵۰ هزار گوشی رجیستر شد. کاهش میزان ثبت گوشی مسافری، امسال به‌دلیل بستن موقت رویه‌های واردات مسافری صورت گرفته است. از ابتدای دی ماه، به‌دنبال پیگیری گمرک برای غیرحضوری کردن روند رجیستری موبایل و جلوگیری از ایجاد تجمع‌ها، رجیستری موبایل غیر حضوری شد. اما وجود یک اختلال چند ساعته در سامانه گمرک باعث شد تا برخی افراد بتوانند چندین گوشی به نام خود رجیستر کنند. نکته جالب آنکه، میزان مصرف گوشی در دی‌ماه یک میلیون بود در حالی که بیش از دو میلیون دستگاه وارد کشور شد.
ارزش برندها در بازار موبایل
از بهمن ۹۸ تا دی ۹۹، ارزش سهم سامسونگ در بازار ایران ۴۶ درصد، شیائومی به ۲۳ درصد، هوآوی هشت درصد، اپل ۱۸ و نوکیا هم همان دو درصد است.سهم تعدادی واردات برندها برای سامسونگ شش میلیون و ۸۳۰ هزار، شیائومی سه میلیون و ۱۲۴ هزار، هوآوی یک میلیون و ۳۶۳ هزار، نوکیا یک میلیون، اپل ۵۱۵ هزار، آنر ۲۷۴ هزار، اسمارت ۹۵ هزار و گوشی‌های گوگل سه هزار عدد است.
میزان فعال‌سازی گوشی‌ها در این مدت زمان هم برای سامسونگ ۵۲ درصد، برای شیائومی ۲۲ درصد، برای هوآوی ۹، برای نوکیا ۸، برای اپل ۵ و برای آنر یک درصد است.