پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 15522
منتشر شده در دوشنبه, 13 بهمن 1399 08:15
تعداد دیدگاه: 0
سکه به بالای کانال ۱۱ میلیون تومانی رفت

بازار ارز و سکه در یک ماه اخیر، نوسانات سنگین کاهشی و افزایشی را تجربه کرده‌اند. تغییرات شدید این دو دارایی موجب شده است که بار دیگر توجه سفته بازان به بازار ارز و سکه جلب شود. برندگان روند دلار و سکه در یک ماه اخیر همین گروه نوسان‌گیران بودند که می‌توانستند با خرید در کف و فروش در سقف، سودهای کلانی را به دست بیاورند. در مقابل، بازندگان روند رفت و برگشتی بازارها، کل سیستم اقتصادی بوده است که معطل مشخص شدن روند قیمت دلار و برقراری ثبات در این بازار است.  

زمانی که جابه‌جایی‌های قیمتی بسیار زیاد است، فعالان واقعی اقتصاد نمی‌توانند با اطمینان برای واردات یا صادرات خود تصمیم‌گیری کنند. در کنار دشوار شدن شرایط تصمیم‌گیری برای فعالان اقتصادی، افزایش نوسانات موجب می‌شود که گروهی از افراد عادی دچار ضررهای هنگفت شوند. گفته می‌شود، زمانی که قیمت دلار نزولی می‌شود، افراد عادی نیز از هراس افت بیشتر قیمت ها، در موقعیت فروش قرار می‌گیرند و زمانی که قیمت در مسیر صعودی قرار می‌گیرد، آماتورها تلاش زیادی برای خرید ارز می‌کنند. در واقع زمانی که بازار شرایط باثباتی ندارد، بازیگران آماتور نیز بیشتر به معاملات وارد می‌شوند و به موج هیجان بازار اضافه می‌کنند. در مقابل، معامله‌گران حرفه‌ای و نوسان‌گیران به دقت و به سرعت خرید و فروش‌های خود را جابه‌جا می‌کنند تا از تغییرات قیمتی، سود سنگینی را به دست بیاورند.

دامنه نوسان یک ماهه دلار

حدود یک ماه قبل قیمت دلار درکانال ۲۶ هزار تومانی قرار داشت. ظرف یک هفته این ارز تا کانال ۲۴هزار و ۹۰۰ تومان ریخت. این پایان روند کاهشی اسکناس آمریکایی نبود و حتی روند ریزشی سرعت بیشتری گرفت؛ به‌طوری‌که طی ۵ روز، این ارز بیش از ۳هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و وارد کانال ۲۱ هزار تومانی شد. افراد زیادی از اواسط دی ماه تا آخر این ماه در سمت فروش ارز قرار می‌گیرند و مخصوصا در دو کانال ۲۱ و ۲۲ هزارتومان، آماتورها فروش‌های زیادی را صورت می‌دهند. از روزهای انتهایی دی ماه، روند دلار تغییر می‌کند و این ارز در مسیر صعودی قرار می‌گیرد. به‌طوری‌که طی ۱۴ روز اخیر، بیش از ۱۳ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند و وارد کانال ۲۴ هزار تومانی شد.

روز گذشته نیز روند بازار صعودی بود و دلار با ۱۰۰ تومان افزایش به بهای ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. در بازار سکه نیز روند قیمتی مانند بازار ارز در یک ماه اخیر پرنوسان بوده است. سکه یک ماه پیش بالای ۱۲ میلیون تومان نوسان می‌کرد ولی بعد دچار ریزش شد و به زیر ۱۰ میلیون تومان رفت. در بهمن‌ماه سکه کم‌کم روند افزایشی خود را پیدا کرد تا اینکه سرانجام روز یکشنبه به بالای مرز ۱۱ میلیون تومانی رفت. ساعت ۴بعدازظهر روز یکشنبه، سکه روی عدد ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان قرار گرفت که ۱۹۰ هزار تومان بیشتر از روز شنبه بود.

وظیفه بازارساز ارزی

اینکه قیمت دلار در چه سطحی قرار دارد،‌ برای معامله‌گران اهمیت دارد، ‌ولی مهم‌تر این است که آنها بتوانند به یک سطح قیمتی اعتماد کنند. درواقع اگر قیمت دلار دچار افت شدیدی نمی‌شد و به کانال ۲۱هزار تومانی نمی‌رفت وبه نوسان خود درکانال ۲۵ هزار تومانی ادامه می‌داد، فعالان اقتصادی با اطمینان بیشتری می‌توانستند تصمیمات اقتصادی خود را تنظیم کنند. افت قیمت دلار از اواسط دی ماه به‌صورت مقطعی انتظارات را تغییر داد. با این حال، زمانی که قیمت با سرعت زیادی به راه صعودی بازمی‌گردد، دستاوردهای کاهش قیمت نیز به تدریج از بین می‌رود. این در حالی است که اگر قیمت در یک دامنه مشخص می‌ماند، حداقل فعالان اقتصادی احساس آرامش بیشتری می‌کردند. افت قیمت دلار بهتر است در شرایطی صورتی بگیرد که احتمال بازگشت سریع قیمت وجود نداشته باشد و بازارساز بتواند از قیمت‌های پایین‌تر دفاع کند.

شاید در شرایط کنونی برای بازارساز مقدور نباشد که دامنه مجازی را برای نوسان قیمت دلار تعیین کند، ولی برای بازگشت شرایط باثبات به اقتصاد، نیاز است که بازارساز حداقل میزان نوسانات قیمت را پایین تر بیاورد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید