از چهارشنبه هفته گذشته که روند صعودی نرخ ارزهای گوناگون به‌خصوص دلار و یورو در بازار متوقف و با کاهشی نسبی روبه‌رو شده است، بسیاری از فعالان بازار درباره ارز‌پاشی صورت گرفته توسط بازارساز و تأثیر این اقدام در کاهش نرخ ارز‌ها گفته‌اند، هرچند خبرها درباره این اقدام بازارساز طی روز‌های گذشته در خبرگزاری‌های رسمی کشور نیز بازتاب داشته است و هر کدام ارقامی از ارز‌های تزریق‌شده به بازار ارایه داده‌اند. روز گذشته خبرگزاری ایرنا درباره شرایط بازار ارز در نخستین روز هفته و تزریق‌ ارز صورت‌گرفته از سوی بازارساز نوشت: «حدود ۷۰‌میلیون دلار در روز شنبه توسط بازارساز به بازار تزریق شد که تنها برای حدود ۸۰۰‌هزار دلار خریدار وجود داشت که نشان می‌دهد میزان تقاضا در این بازار کاهش یافته و قیمت‌ها روند نزولی یافته است.»

خبرگزاری دولت در ادامه گزارش خود به شروع این روند در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: «در هفته گذشته نیز بیش از ۱۵۰میلیون دلار توسط بازارساز با هدف مدیریت بازار و تأمین تقاضا به بازار ارز  عرضه شد.» تمام این وقایع درحالی صورت می‌گیرد که سه‌شنبه هفته گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود دستگاه تحت مسئولیت او اگر نیاز باشد و در صورتی که تداوم نوسان در بازار ارز ادامه یابد، در بازار مداخله می‌کند. این گفته‌ها و خبرهایی که از تزریق ارز توسط بانک مرکزی در بازار روی سرخط خبرهای خبرگزاری‌های رسمی کشور قرار گرفت، از سوی کارشناسان به‌عنوان شواهد مداخله بازارساز در بازار ارز در نظر گرفته شد. اما این همه درحالی است که روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی با اشاره به وضع فعلی نرخ ارز تأکید کرد که «بانک مرکزی بدون هیچ هیجانی حرکت بازار ارز را رصد کرده است و مانند دو‌سال گذشته با مدیریت نوسانات، بازار را به سمت تعادل هدایت خواهد کرد.» همچنین تلویحا به عدم ارز‌پاشی در بازار توسط بانک مرکزی اشاره داشت. عبدالناصر همتی در یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: «سیاست‌گذاری پولی و ارزی در شرایط عادی کاری پیچیده است.

البته این به معنی بیان نکردن آنچه بانک مرکزی انجام می‌دهد، نیست و من نیز بر این اساس، همواره تلاش کرده‌ام تا صادقانه سیاست‌ها را به مردم عزیز توضیح دهم تا خطای شکل‌گیری واقعی انتظارات را کاهش دهم. این بخشی از وظیفه من است.»او افزود: «درمقوله رشد نقدینگی باوجود اینکه در سیاست پولی جدید، کانال انتقال سیاست ‌پولی، حجم نقدینگی نیست، ولی در هر صورت بار دیگر یادآور می‌شوم که رشد نقدینگی از ابتدای امسال تا نیمه خرداد در مجموع با احتساب خرید ارز، منابع مقابله با کرونا و تنخواه دولت به ۶.۲‌درصد رسیده است. حتی اگر در بدبینانه‌ترین حالت همین روند تا آخر ‌سال ادامه داشته باشد که بسیار بعید است، نرخ رشد نقدینگی کمتر از نرخ رشد ‌سال گذشته خواهد بود و در راستای همان هدف تورمی است. بی‌اطلاعی برخی از اطلاعات واقعی نباید دستاویزی برای تشویش اذهان و دمیدن بر بی‌ثباتی شود.» رئیس کل بانک مرکزی همچنین در ادامه گفت: «دلایل نوسانات بازار ارز را توضیح دادم. بدیهی است برای چنین دوره‌هایی که تکانه‌های کوتاه‌مدت را در اقتصاد تجربه می‌کنیم، هیچ بانک مرکزی متعهد و آگاهی، منابع خود را در بازار نمی‌پاشد. بانک مرکزی قطعا با نوسانات سفته‌بازی مقابله می‌کند.

روند سه روز اخیر نیز نشان داد که بازارسازی قدرتمند در بازار از هرگونه بی‌ثباتی و تلاطم جلوگیری خواهد کرد. خیرخواهان می‌دانند که ارزپاشی با مقابله با جریانات سفته‌بازی متفاوت است. تکانه اخیر موقتی است و درحال گذار و بانک مرکزی بدون هیچ هیجانی حرکت بازار ارز را رصد کرده و مانند دو‌سال گذشته با مدیریت نوسانات، بازار را به سمت تعادل هدایت خواهد کرد.»جدای از اشاره رئیس کل بانک مرکزی به موضوع نقدینگی و آنچه که او روند کاهشی آن می‌داند و به صورت تعمدی و برای پارازیت فرستادن روی سیگنال‌هایی که برخی می‌خواهند به‌هم‌ریختگی بازار ارز را ماحصل فربه‌شدن نقدینگی کشور تفسیر کنند؛ موضوع تزریق عمده ارز به بازار یا همان ارزپاشی مسأله‌ای است که واقعیت‌ها حکایت از انجام آن توسط بازارساز دارند. اما به نظر این نهاد نمی‌خواهد به صورت رسمی آن را اعلام کند و به گردن بگیرد.