ناظران دو سناریو را برای روزهای مثبت ابتدایی هفته پیش‌بینی می‌کردند؛ در سناریوی نخست و محتمل‌تر در صورتی که صف‌های کم‌رمق خرید بدون حمایت پول‌های بزرگ عرضه شود بازار وارد یک دوره نوسانی خواهد شد اما در صورت حمایت قوی می‌توان نتیجه گرفت که معاملات وارد روند صعودی شده است.
بر این اساس آنچه در تابلوی معاملاتی سهام در روز یکشنبه مشاهده شد سناریوی اول را تایید می‌کند و ممکن است بازار دست کم تا هفته آینده با نوسان شدید همراه باشد.


انتظار یک خبر مهم برای پالایشی‌ها
با وجود این وضعیت، نشان‌های مثبتی هم در بازار روز گذشته وجود داشت. اولین نشانه افزایش حدود ۴۰ درصدی ارزش معاملات بود که اگر در روزهای آینده ادامه‌دار باشد و به سطح ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد، می‌توان به بازگشت به روند صعودی امیدوار بود.
در جریان معاملات دیروز انتشار یک خبر مهم باعث توقف ۶ نماد پالایشی هم شد؛ در ساعات پایانی معاملات یک پالایشگاه فرابورسی از تغییر مهم ۳/۳۱۲ میلیارد تومانی سایر درآمدهای عملیاتی به دلیل تغییر نرخ تسعیر ارز سال ۹۷ خبر داد که منجر به توقف هر شش نماد پالایشی شد. پالایشگاه لاوان با انتشار صورت‌های مالی حسابرسی نشده منتهی به اسفند ۹۸ از تغییر گزارش اصلاحی مربوط به ردیف سایر درآمدهای عملیاتی به مبلغ ۳/۳۱۲ میلیارد تومان خبر داد که در اثر تغییر نرخ تسعیر ارز فروش‌های صادراتی سال ۹۷ از سوی وزارت نفت ابلاغ شده است.
این رویداد مهم منجر به توقف نماد هر شش نماد «شبندر‌، شپنا‌، شبریز‌، شتران، شاوان و شراز» شد و باید منتظر اعلام سودهای جدید ۵ پالایشگاه دیگر بود. براین اساس، درآمدهای عملیاتی «شاوان» در این مدت بالغ بر ۴/۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه قبل با رشد ۶۶ درصدی همراه شده است. همچنین سود هر سهم «شاوان» در این دوره ۳۷۹۷ ریال بوده که نسبت به دوره مشابه قبل ۴۳ درصد افزایش داشته است.
در این رابطه مدیران پالایشگاه لاوان به سازمان بورس توضیح دادند: اصلاح ساختار مالی از طریق افزایش سرمایه که درخواست افزایش سرمایه از محل سود انباشته به سهامدار عمده ارسال شده و در حال بررسی است. مکاتبات افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نیز در حال پیگیری بوده که پس از تایید و اخذ مجوزات مربوطه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
سایر درآمد‌های عملیاتی به مبلغ ۰۵۴/۱۲۳/۳ میلیون ریال مربوط به تغییر نرخ تسعیر ارز فروش‌های صادراتی سال ۹۷ است که از سوی وزارت نفت ابلاغ شده است.
سایر هزینه‌های عملیاتی مربوط به ذخیره کاهش ارزش موجودی‌ها است که طبق استانداردهای حسابداری و با توجه به کاهش قیمت نفت‌‌خام و فرآورده‌ها در حساب‌ها منظور شده است.


وضعیت معاملات بورس
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با کاهش ۳۰۸۳ واحدی روبه‌رو شد. بورس اوراق بهادار تهران که این روزها در کانون توجه بسیاری از خانواده‌های ایرانی قرار گرفته به دلیل شرایط مختلف از جمله آزادسازی سهام عدالت و امکان فروش ۳۰درصد ترکیب دارایی سهام عدالت توسط برخی دارندگان آن باعث ریزش بازار شده است.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه ۳۰۸۳ واحد کاهش یافته و به رقم ۹۷۳ هزار و ۴۱۱ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن که مورد توجه معامله‌گران قرار می‌گیرد ۶۱۰ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۳۱۸ هزار و ۲۸۶ واحد رسید. ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران دیروز به بیش از ۳ هزار و ۶۳۷ تریلیون تومان رسید.
روز گذشته دادوستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که دیروز به چهار هزار و ۶۹۴ میلیارد تومان رسید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آن اضافه کنیم، دیروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران بیش از ۱۴ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان دادوستد کرده‌اند که البته همه این مبلغ پول جدید نیست و حدود هزار میلیارد تومان به عنوان پول جدید در بازار به شمار می‌رود.
فشار تقاضا برای خرید سهام و فشار نقدینگی سرگردان در جامعه به بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید به فال نیک گرفت که اگر این پول‌های سرگردان وارد بازار کالایی یا بازار مسکن و املاک شود، باعث مشکلات اقتصادی و تورم در جامعه می‌شود و کارشناسان امیدوارند این پول‌های سرگردان از طریق ساز‌وکار بورس جذب تولید و تامین نقدینگی در گردش برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی شود.
دیروز نمادهای سرمایه‌گذاری غدیر و پالایش نفت اصفهان و گسترش نفت و گاز پارسیان در تقویت شاخص بورس اثر گذار بوده‌اند و برعکس نمادهای مخابرات ایران‌، مپنا و پتروشیمی پارس در کاهش شاخص بورس موثر بوده‌اند. شاخص قیمت در بورس تهران با معیار وزنی ـ ارزشی ۸۱۸ واحد کاهش یافته و به رقم ۲۵۷ هزار و ۷۰۹ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت با معیار هموزن ۴۰۳ واحد افت کرده و به رقم ۲۱۰ هزار و ۶۵۰ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس هزار و ۷۴۶ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۷۱۴ هزار و ۱۰۴ واحد رسید.
شاخص بازار دوم بورس با کاهش ۸ هزار و ۳۵۰ واحد به رقم یک میلیون و ۹۴۵ هزار واحد رسید. نمادهای پربیننده دیروز مربوط به بانک ملت، فولاد مبارکه، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، ملی مس ایران و بانک صادرات و سرمایه‌گذاری خوارزمی و پتروشیمی نوری بودند.
دیروز در پایان معاملات فرابورس ایران شاخص کل ۳۱ واحد افت کرده و به رقم ۱۱ هزار و ۲۱۶ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۷۳۸ هزار میلیارد تومان رسید.


وضعیت معاملات فرابورس
دیروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۶/۲ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۹۲ هزار نوبت معامله و به ارزش چهار هزار و ۶۹۴ میلیارد تومان دادوستد کردند.
دیروز دو نماد سنگ‌آهن گهر زمین و بانک دی بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته و نمادهای سمگا، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان، نیروی برق جهرم و مادیران بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند. نمادهای پربیننده، همچنین شامل ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، سیمان لار سبزوار، بانک دی، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و داروسازی تولید دارو بودند.