پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402, 9 رمضان 1445, Tuesday 19 March 2024
کد خبر: 12749
منتشر شده در پنج شنبه, 08 خرداد 1399 00:18
تعداد دیدگاه: 0
حرکت شاخص ارزی به سوی ابتدای کانال

چهارمین افت پیاپی دلار در خردادماه، قیمت این ارز را از سطح حمایتی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی عقب برد. روز چهارشنبه، شاخص ارزی ۲۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و روی عدد ۱۷ هزار و ۳۵۰ تومان قرار گرفت. این عدد کمترین قیمت ثبت شده برای دلار از ۲۷ اردیبهشت‌ماه بود و موجب شد انتظارات کاهشی در بازار فعال‌تر شوند.  

به گفته بسیاری از تحلیلگران فنی سطح ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی حمایت اول دلار بود و پس از این باید منتظر واکنش معامله‌گران به ابتدای کانال ۱۷ هزار تومانی باشیم. در واقع از نگاه این گروه، شکست حمایت اول، حرکت دلار به سوی نقطه حمایتی دوم را تسهیل کرده است.

در کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران یکی از عوامل افت دلار، پایین آمدن قیمت حواله درهم عنوان می‌شد که از کانال ۴ هزار و ۹۰۰ تومانی فاصله گرفت و به سوی ابتدای کانال ۴ هزار و ۸۰۰ تومانی در حال حرکت بود. عده‌ای از فعالان هم متغیر بیرونی دیگری یعنی سبزپوش شدن بازار سهام را در افت قیمت دلار موثر دانستند. از نظر آنها، تضعیف شاخص کل بورس چنین سیگنالی را به نوسان‌گیران بازار ارز داده بود که امکان ورود تقاضای جدید به بازار وجود دارد و آنها می‌توانند با تکیه بر بالا نگه داشتن دلار، جذابیت بازار خود را برای سرمایه‌گذاران بورسی بالا ببرند که درحال مشاهده تضعیف ارزش سهام‌هایشان بودند. با این حال، روز چهارشنبه، شاخص کل بورس با بیش از ۱۲ هزار واحد افزایش مواجه شد و این موضوع تا حدی در تغییر انتظار معامله‌گران ارزی موثر بود.

گروه دیگری از فعالان باور داشتند، تقویت قیمت دلار در هفته‌های گذشته ناشی از تضعیف سمت عرضه برای پاسخگویی به تقاضای تجاری بود. به باور این گروه، به احتمال زیاد یا تقاضای تجاری کاهش پیدا کرده است یا سمت عرضه برای پاسخگویی تقویت شده است و همین عامل نزول قیمت‌ها را رقم زده است. در واقع در نگاه این گروه بیشتر از عوامل بیرونی، بازار ارز تحت تاثیر متغیرهای بیرونی است. این گروه واکنش بازارساز در هنگام افزایش اخیر دلار را نیز مثبت ارزیابی می‌کنند و باور دارند، نوع قیمت‌گذاری ارز در سامانه نیما و صرافی‌های منتخب در تغییر مسیر دلار بازار آزاد موثر بوده است. به گفته آنها، بازارساز از یکسو اجازه داد قیمت‌ها در سامانه نیما بالاتر بروند و از این طریق صادرکنندگان را تشویق به عرضه بیشتر ارز کرد. در کنار این، راه را برای رانت‌جویی تا حدی بست و اجازه نداد تقاضای کاذب وارد معاملات شوند. افزون بر این، بازارساز قیمت دلار در صرافی‌های منتخب را پله پله و هماهنگ با بهای این ارز در بازار آزاد افزایش داد و از این طریق مانع از شکل‌گیری صف تقاضا برای خرید ارز ارزان در بازار شد.

درست است که چنین تاکتیک‌هایی در افت قیمت موثر بوده‌اند، ولی برای مشاهده تاثیرگذاری سیاست‌های بازارساز باید بیشتر صبر کرد تا ببینیم آیا روند کاهش نوسانات ادامه پیدا خواهد کرد یا افت روزهای اخیر تنها یک اصلاح قیمتی بوده است که نوسان‌گیران سعی کردند پس از دو بار ناکامی در شکست محدوده ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومانی به دست آورند. در واقع برخی تحلیلگران فنی بازار باور داشتند، افت قیمت دلار در روزهای اخیر بیشتر از آنکه ناشی از سیاست‌های بازارساز یا کاهش تقاضای تجاری باشد، ناشی از فروش معامله‌گرانی بود که به‌دنبال فروش بخشی از ارزهای خود بودند که در قیمت‌های پایین‌تر خریداری شده بود. در واقع از نظر آنها دسته‌ای از نوسان‌گیران سودگیری را آغاز کردند و در حال حاضر به‌دنبال خرید در قیمت‌های پایین‌تر هستند. برخی از فعالان برخلاف این عده باور دارند بازار در سال گذشته نیز پس از شوکی موقت در اردیبهشت‌ماه، از خرداد سیر نزولی به خود گرفت و در سال جاری نیز چنین سناریویی پیش روی بازار خواهد بود.

در روزی که دلار از سطح مهمی پایین رفت، سکه تمام بهار آزادی نیز بیکار ننشست و از کانال ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی پایین رفت. حدود ساعت ۴ بعدازظهر دیروز سکه امامی در معاملات عمده بازار با قیمت ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رفت که ۱۴۰ هزار تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار