درهمین راستا از ابتدای سال‌جاری تاکنون 18 عرضه اولیه در بورس و فرابورس انجام شده است. در حالی که نخستین عرضه اولیه امسال با مشارکت حدود 400 هزار نفر از سهامداران انجام شد، با رونق بیشتر بازار و ورود سرمایه‌گذاران جدید به آن رفته رفته افزایش یافت به طوری که درهجدهمین عرضه اولیه امسال نزدیک به 1.5 میلیون نفرسهام این شرکت‌ها را خریدند که تمام رکوردهای قبلی را شکست. در حالی شاهد استقبال بی‌سابقه از خرید سهام عرضه‌های اولیه هستیم که بازدهی این شرکت‌ها به‌خوبی دلیل این استقبال را نشان می‌دهد. در میان این شرکت‌ها بازدهی برخی از هزار و 300 درصد هم عبور کرده و مابقی نیز بازدهی قابل قبولی برای سهامداران به همراه داشته است. دراین راستا و پس از افزایش شتاب رشد بورس، کارشناسان به نهاد ناظر بازار توصیه کردند که با افزایش عرضه‌های اولیه عمق بازار را افزایش دهد. عرضه‌های اولیه در سال‌جاری با عرضه سهام شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین در نماد معاملاتی «تاصیکو» در بازار بورس آغاز شد و تا تاریخ
30 بهمن‌ماه با عرضه پدیده شیمی قرن در نماد معاملاتی «قرن» ادامه داشت. زمزمه‌هایی مبنی بر عرضه اولیه سه شرکت دیگر شامل تأمین سرمایه بانک ملت، سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر و مجتمع صنایع لاستیک یزد در بازار بورس تا پایان سال 98 وجود دارد اما هنوز اطلاعاتی از هیچ یک از آنها منتشر نشده است. (رجوع به جدول صفحه 10)
رکوردشکنی مشارکت
بازدهی‌های قابل توجهی که عرضه‌های اولیه در سال‌جاری به سبب رشد شاخص کل بورس داشتند زمینه‌های ورود افراد زیادی از عموم جامعه به بورس اوراق بهادار را فراهم آورد. یکی از آمارهایی که ورود مردم به بازار سرمایه در سال‌جاری را به‌خوبی نشان می‌دهد میزان مشارکت در خرید عرضه‌های اولیه است که در نمودار (صفحه 10) شاهد رکوردشکنی‌های یکی پس از دیگری هستیم. برهمین اساس به‌صورت پله‌ای تعداد مشارکت‌کنندگان برای خرید سهام عرضه‌های اولیه نیز افزایش یافته است و از کف 300 هزار نفری به اوج 1.5 میلیون نفری رسیده است. میزان مشارکت در عرضه‌های اولیه به قدری است که در ماه‌های اخیر تنها نیمی از سهمیه سهام درنظر گرفته شده به هر سهامدار رسیده است. برای مثال زمانی که سهمیه هر کد معاملاتی برای خرید سهام 100 سهم اعلام می‌شود به‌دلیل تعداد خریداران تنها 50 سهم به هر کد رسیده است. به اعتقاد کارشناسان در صورتی که عرضه‌های اولیه تداوم داشته باشد به طور قطع شاهد افزایش بیشتر میزان مشارکت خواهیم بود.
بازدهی رؤیایی
در میان تمام شرکت‌های عرضه شده در سال‌جاری «درهآور» با بازدهی 1339 درصدی در صدر قرار دارد. بدیهی است «قرن» با توجه به اینکه تنها یک هفته از عرضه آن می‌گذرد کمترین میزان بازدهی را تا زمان تنظیم این گزارش به ثبت رسانده باشد. اما نکته قابل توجه جایگاه «فروی» در میان بازدهی‌ها است. شرکتی که تنها یک ماه از تاریخ عرضه آن می‌گذرد با بازدهی 152 درصدی توانسته است هشتمین شرکت پربازده پس از نمادهایی باشد که بازدهی بیش از 200 درصدی داشته‌اند.
وضعیت شرکت‌های عرضه شده
از 18 شرکتی که از ابتدای سال‌جاری تاکنون برای نخستین بار در بورس عرضه شده‌اند، هفت شرکت سودآوری بالای 200 درصد برای سهامداران داشته‌اند که در ادامه وضعیت این شرکت‌ها را مرور می‌کنیم.
«درهآور» که در تاریخ 12 تیرماه در بازار فرابورس برای نخستین بار عرضه شد تاکنون بازدهی 1339 درصدی داشته و درمیان تمام عرضه اولیه‌های سال‌جاری پربازده‌ترین بوده است. «درهآور» از نظر تولید و فروش در 11 ماه گذشته وضعیت باثباتی داشته و درآمدزایی آن در دی‌ماه با 9 میلیارد تومان بالاترین میزان در سال‌جاری بوده است.
بررسی عملکرد فصلی این شرکت در سال‌جاری نشان می‌دهد پاییز پردرآمدترین فصل سال برای درهآور بوده، اما به سبب افزایشی که در بهای تمام شده شرکت رخ داده سودآوری با نوسانات کاهشی رو به رو شده است.
مجموع درآمدهای شرکت برای دوره 9 ماهه سال 98 حدود 62 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 115 درصد افزایش داشته است. گفتنی است نرخ فروش دارویی ره‌آورد تأمین در آذرماه بر اساس مصوبه هیأت مدیره شرکت حدود
15 درصد افزایش داشته است.
همچنین «کویر» در تاریخ 17 مهرماه سال‌جاری برای نخستین بار با قیمت 625 تومان در بازار بورس عرضه شد. با وجود آنکه عرضه این شرکت در ابتدای نیمه دوم سال‌جاری انجام شد جزء دومین عرضه اولیه پربازده سال98 به شمار می‌رود و خریدارانی که پس از عرضه اولیه، سهام خود را نفروخته باشند هم‌اکنون سرمایه حدود 170 هزار تومانی آنها از مرز یک میلیون تومان عبور کرده است.
بررسی مقدار تولید و فروش این شرکت در سال‌جاری نشان از ثبات دارد. اما از آنجایی که درآمد ماهانه تابعی از نرخ فروش محصولات است و با توجه به محصول تولیدی این شرکت که شامل میلگرد و کلاف صنعتی و ساختمانی فولادی است و نرخ آن با توجه به عوامل بازار تغییر می‌کند، شاهد بالاترین درآمد ماهانه برای این شرکت در بهمن‌ماه بوده‌‌ایم.
«وآوا» برای اولین بار در اول آبان سال‌جاری در قیمت 216 تومان عرضه شد و بازدهی قابل توجهی را از خود به جای گذاشت. سرمایه‌گذاری آوانوین در میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه کمترین سرمایه معادل 60 میلیارد تومان را دارد.
این شرکت در پایان دوره 9 ماهه منتهی به آذرماه، 93 درصد سرمایه‌گذاری بورسی و 7 درصد سرمایه‌گذاری خارج از بورس داشته است.
«وآوا» در دوره 9 ماهه منتهی به 30 آذر 5 میلیارد تومان سود نقدی و حدود 19 میلیارد تومان سود از محل خرید و فروش سهام تحصیل کرده است.
«دکپسول» سومین عرضه اولیه سال 98 بود که در بازار فرابورس انجام شد. طی این عرضه اولیه سهام شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران با قیمت 570 تومان به فعالان بازار سرمایه معرفی شد. بررسی عملکردهای ماهانه این شرکت در مقادیر تولید و فروش و همچنین میزان درآمد از حرکت آن روی یک خط صاف حکایت دارد.
بررسی صورت‌های مالی فصلی این شرکت نشان می‌دهد در پاییز با فروش 24.5 میلیارد تومانی سودخالص حدود 8 میلیارد تومانی عاید شرکت شده که از میزان یاد شده حدود 39 تومان برای هر سهم اختصاص یافته است.
«رنیک» در تاریخ 13 شهریور در قیمت 790 تومان برای اولین بار در بازار فرابورس عرضه شد. محیط کسب و کار جنرال مکانیک ارائه خدمات فنی و مهندسی در حوزه‌های راه و تونل، ریلی، آب و سدسازی و سایر حوزه‌های مربوطه است. از این‌رو عمده‌ترین فعالیت‌های شرکت به‌صورت پروژه‌ای انجام می‌شود.
بر اساس توضیحات ارائه شده توسط رنیک در دوره شش ماهه منتهی به آذر امسال درآمدهای عملیاتی شرکت
57 درصد نسبت به دوره مالی مشابه سال 1397 رشد داشته است. نسبت رشد سود ناخالص در دوره مذکور نسبت به دوره مشابه در سال گذشته 46 درصد بوده که نشان از تحرک شرکت در پیشبرد عملیات دارد.
«زشریف» دومین عرضه اولیه سال‌جاری و اولین شرکتی بود که در فرابورس طی سال 98 با قیمت 420 تومان عرضه شد. سال مالی این شرکت منتهی به پایان آذرماه است. درآمد این شرکت از دو بخش درآمد کشاورزی و محصولات لبنی تشکیل شده و عمده فروش آن مربوط به شیر خام است.
در سال مالی منتهی به آذر امسال درآمدهای این شرکت معادل 142 میلیارد تومان بوده و نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 63 درصد افزایش را نشان می‌دهد. بهای تمام شده در سال مالی 98، 107 میلیارد تومان گزارش شده که 60 درصد بیشتر از سال مالی 97 است. سود ناخالص شرکت معادل 35 میلیارد تومان و 75 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
 «سیمرغ» سومین عرضه اولیه بورس بود که در تاریخ دوم تیرماه در قیمت 510 تومان انجام شد. این شرکت که در صنعت کشاورزی فعالیت دارد و تولیدکننده انواع تخم‌مرغ است بخش وسیعی از محصولات خود را در داخل کشور به فروش می‌رساند و سال مالی آن منتهی به پایان آذرماه است.
صورت‌های سال مالی منتهی به 30 آذر 98 نشان می‌دهد درآمدهای عملیاتی این شرکت 48 درصد و بهای تمام شده آن 84 درصد رشد داشته است. با توجه به رشد قابل توجهی که در بهای تمام شده محصولات به چشم می‌خورد روند سودآوری شرکت با افت همراه بوده و در پایان سال مالی مذکور سود خالص به ازای هر سهم معادل 35.4 تومان گزارش شده که نسبت به سال مالی گذشته 53 درصد کمتر بوده است.

برش
حجم مبنای معاملات بورس تغییر می‌کند

شرکت بورس اوراق بهادار از تغییر حجم مبنا در معاملات بازار بورس از روز دوشنبه (۱۲ اسفند) خبر داد. شرکت بورس اوراق بهادار تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به افزایش قابل ملاحظه ارزش معاملات در اکثر نمادهای بورس اوراق بهادار تهران و به‌منظور ارتقای سطح اثربخشی و کارآمدی مدل محاسباتی حجم مبنا براساس بررسی‌های به عمل آمده و تقاضای بورس اوراق بهادار تهران و همچنین مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس، شیوه محاسبه حجم مبنا از روز دوشنبه، 12 اسفند 1398 اعمال خواهد شد.
براین اساس حجم مبنای کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس فرمول قبلی(ماده واحده مصوبه 28 بهمن 1393 هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار) 4 در 10 هزار سهام شرکت است، به شرطی که حداقل ارزش مبنا برای تمام شرکت‌ها برابر با 50 میلیارد ریال و حداکثر ارزش مبنا برای شرکت‌های با سرمایه
20 هزار میلیارد ریال و بالاتر، 120 میلیارد ریال و برای شرکت‌های با سرمایه کمتر از 20 هزار میلیارد ریال، 100 میلیارد ریال تعیین شد. بر اساس این اطلاعیه، تعداد حجم مبنای هر سهم بر اساس قیمت پایانی سهم در آخر روز معاملاتی هر هفته محاسبه و از اولین روز معاملاتی هفته بعد اعمال می‌شود. همچنین در صورت اقدامات شرکتی تغییرات حجم مبنا بر اساس مقررات و با رعایت نصاب‌های این مصوبه محاسبه و اعمال می‌شود.
یکی از ابزارهایی که از سال ۱۳۸۲ برای کمک به حفظ آرامش در معاملات سهام از آن استفاده می‌شود، حجم مبنا است. به معنای حداقل تعداد سهامی که باید در طول یک روز معامله شود تا قیمت اصلی (پایانی) آن سهم بتواند نوسان مثبت یا منفی داشته باشد، «حجم مبنا» گفته می‌شود. حجم مبنا ابزاری است که تنها در بورس تهران برای کمک به حفظ آرامش در معاملات از آن استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب که این ابزار باعث کاهش هیجانات کاذب قیمت سهام شرکت‌های بورسی شده و همچنین از افت یا رشد بی‌رویه آن جلوگیری می‌کند. در تعیین میزان آن هیچ معامله‌گری دخالت نداشته و به‌طور خودکار توسط سامانه معاملات اندازه‌گیری می‌شود.