پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 11308
منتشر شده در دوشنبه, 14 بهمن 1398 00:40
تعداد دیدگاه: 0
دلار به زیر سطح ۱۳۵۰۰ تومان بازگشت

روز یکشنبه، روز کاهشی‌های بازار بود؛ سکه تمام بهار آزادی، از مرز روانی مهم ۵ میلیون تومانی پایین‌تر رفت و دلار از سطح ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی عقب نشست. بر اساس آخرین خبرها، ساعت ۴ بعدازظهر دیروز، هر سکه تمام بهار آزادی در معاملات عمده بازار سبزه میدان با قیمت ۴ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان به فروش می‌رفت. این قیمت ۶۰ هزار تومان کمتر از روز شنبه بود و موجب شد که این فلز گرانبها پس از گذشت ۶ روز از کانال ۵ میلیونی خارج شود.  

روز شنبه، سکه ۲۰ هزار تومان افت را به ثبت رسانده بود؛ ولی معامله‌گران عنوان می‌کردند تا زمانی که فلز گرانبها بالای مرز ۵ میلیونی است، نباید انتظار افزایش شیب کاهشی قیمت را داشت. روز یکشنبه با پایین رفتن از مرز ۵ میلیونی، کمی سرعت کاهش قیمت بیشتر شد؛ ولی باید دید آیا این مساله منجر به عقبگرد سکه تا سطح حمایتی بعدی یعنی عدد ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی می‌شود؟ به گفته فعالان، در برابر معامله‌گران بازار سکه،دو عامل احتمالی افزایشی وجود دارد و دو عامل کاهشی. متغیرهای افزایشی را می‌توان در دو دسته، احتمال بالا رفتن طلای جهانی و حباب سکه طبقه‌بندی کرد. در مقابل عوامل کاهشی را می‌توان به دو دسته کاهش خریدهای فنی معامله‌گران و احتمال بیشتر افت دلار تقسیم ‌کرد. یکی از عواملی که انتظارات برای افت بیشتر قیمت دلار را میان برخی معامله‌گران سکه بالا برد، نزول این ارز از سطح ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود. دیروز اسکناس آبی آمریکایی، ۱۳۵ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۱۳ هزار و ۴۹۵ تومان رسید. آخرین بار چهارشنبه دوم بهمن ماه، شاخص ارزی قیمت پایین‌تری را به ثبت رسانده بود.  به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که موجب شد دلار در جاده کاهشی قرار بگیرد،‌ نزول نرخ حواله درهم به زیر محدوده ۳ هزار و ۷۰۰ تومانی بود. گفته برخی معامله‌گران نشان‌دهنده آن بود که دیروز حواله درهم تا قیمت ۳ هزار و ۶۷۰ تومان پایین رفت. با این سطح قیمتی درهم، ارزش دلار در بازار داخلی حتی می‌توانست تا نقطه ۱۳ هزار و ۴۷۰ تومانی نیز افت کند. با این حال، از نظر برخی دیگر از فعالان، کاهش قیمتی دلار ناشی از فروش برخی از معامله‌گران بود که به دنبال سودگیری بودند.

دو متغیر افزایشی در بازار سکه

با اینکه قیمت سکه پس از ۶ روز نوسان در کانال ۵ میلیونی، روز شنبه تا قیمت ۴ میلیون و ۹۶۰ هزار تومانی پایین رفت،‌ برخی معامله‌گران اعتقاد دارند، دو عامل در بازار وجود دارند که می‌توانند زمینه‌ساز تغییر مسیر این فلز گرانبها شوند. اولین عامل مربوط به نوسانات طلای جهانی است که این روزها بیشتر در مسیر افزایشی قرار دارد. طلای جهانی در آخرین روز کاری تا قیمت هزار و ۵۸۸ دلار بالا رفت و برخی معامله‌گران عنوان می‌کنند به واسطه ریسک ویروس کرونا، احتمال رشد بیشتر طلا نیز وجود دارد. طلا یکی از متغیرهای اثرگذار بر قیمت سکه است و در صورتی که بالای مرز هزار و ۶۰۰ دلاری برود، می‌تواند قیمت این فلز گرانبها را در بازار داخلی تحریک کند.

در مقابل شماری از معامله‌گران عنوان می‌کنند که سکه در دو روز ابتدایی هفته جاری به افزایش بهای طلای جهانی توجهی نکرد و همین موضوع نشان می‌دهد که بازیگران بازار داخلی دیگر به طلا به‌عنوان یک محرک قیمتی نگاه نمی‌کنند. از نظر این گروه، طلای جهانی اکنون در بازار سکه بیشتر نقش تسریع‌کننده را بازی می‌کند؛ یعنی اگر روند دلار بازار داخلی افزایشی باشد، رشد طلای جهانی، افزایش سکه را تسریع می‌کند. ولی اگر دلار کاهشی شود، طلای جهانی نمی‌تواند سکه را به تنهایی بالا بیاورد. در مقابل، شماری از معامله‌گران می‌گویند بازار در ۲ روز ابتدایی هفته به افزایش طلا توجهی نکرد؛ چون اطمینان نداشت که رشد فلز زرد در هفته جاری بازارهای جهانی ادامه پیدا کند. به گفته آنها، احتیاط در بازار سکه بالاست و زمانی که معامله‌گران مشاهده کردند قیمت دلار کاهشی است، ترجیح دادند ریسک نکنند. با این حال، آنها باور دارند عبور طلا از مرز هزار و ۶۰۰ دلاری حامی قوی برای سکه تمام خواهد بود.

دومین مورد که افزایشی‌های بازار سکه را به بازگشت این فلز گرانبها امیدوار کرده، ‌ حباب آن است. به گفته برخی معامله‌گران، ارزش ذاتی سکه هم‌اکنون بالای مرز ۵ میلیون است و همین موضوع می‌تواند از قیمت آن حمایت کند. در واقع از نظر آنها، در صورتی که مقداری تقاضای فیزیکی به بازار وارد شود، سکه ظرفیت بالا رفتن قیمت را دارد.

عده‌ای از معامله‌گران نیز باوردارند، سکه تمام بهار آزادی در روزهای آتی احتمال دارد که افت بیشتری را تجربه کند. بخشی از معامله‌گران فنی عنوان می‌کنند که سکه پس از پایین رفتن از مرز ۵ میلیونی با فروش سودگیران مواجه خواهد شد. در واقع کسانی که سکه را در قیمت‌های پایین تر خریداری کرده‌اند، زمانی که ببینند بازار از مرز ۵ میلیونی حمایت نکرده است، ‌اقدام به فروش سکه خود می‌کنند. از این طریق هم کسب سود می‌کنند و هم آمادگی خرید برای قیمت‌های پایین‌تر را ایجاد می‌کنند. عده‌ای از فعالان نیز باور دارند، مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت سکه در بازار داخلی، قیمت دلار است. از نظر آنها احتمال بیشتری دارد که قیمت دلار افت بیشتری را تجربه کند و همین موضوع می‌تواند سکه را ناچار به کاهش بیشتری کند. برخی معامله‌گران عنوان می‌کنند در اواسط بهمن ماه، به‌طور سنتی میزان فروش دلار در بازار بالا می‌رود.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید