احتمال بازگشت به کانال ١١‌هزار تومان

کامران ندری کارشناس بانکی

 پیش‌بینی بازار از نظر من بسیار دشوار است، اما احساس می‌کنم قیمت دلار روی ١٢ تا ١٣‌هزار تومان بماند. البته این قیمت‌ها در صورتی اتفاق می‌افتد که بانک مرکزی مداخله و به بازار، دلار تزریق کند. از دیدگاه من چند عامل بر بازار ارز در ماه‌های آینده تاثیرگذار است: ١- تحولات سیاسی منطقه‌ای و اعتراضات ادامه‌دار عراق که موجب به وجود آمدن مشکلاتی برای تبدیل دِرهم به دینار شده است. ٢- مسأله پیوستن یا نپیوستن به اف ‌اِی تی اف که  ممکن است دوباره  بازار ارز را هیجانی کند و موجب افزایش قیمت دلار شود. ٣- نزدیک‌شدن به پایان ‌سال چینی‌ها موجب می‌شود تاجران ایرانی به دلار نیاز پیدا کنند و تقاضا برای دلار افزایش می‌‌یابد. ٤- تصمیمات دولت برای تغییر نرخ بنزین باعث به وجود آمدن التهاباتی در بازار شد که بر قیمت ارز بی‌تأثیر نبوده است. البته باید این نکته را اضافه کنم که اکنون ذخایر بانک مرکزی مشخص نیست، اما در صورتی که بانک مرکزی به بازار ارز ورود کند نه‌تنها می‌تواند از افزایش قیمت دلار جلوگیری کند، بلکه می‌تواند دلار را به کانال ١١هزار تومان برگرداند. همچنین تنها عامل مثبتی که می‌تواند از افزایش قیمت دلار جلوگیری کند، مداخله بانک مرکزی در این عرصه است که ممکن است در ماه‌هایی که دلار هیچ نوسانی نداشته ذخایری برای خود جمع‌آوری کرده باشد. 

نوسان در بازه ١١ تا ١٢‌هزار تومان

حیدر مستخدمین حسینی معاون سابق بانک مرکزی

اکنون در اقتصاد ایران هیچ دلیلی برای افزایش قیمت ارز وجود ندارد و هر قدر در این مدت افزایش پیدا کرده عامل اصلی آن مربوط به مسائل اجتماعی مانند افزایش نرخ بنزین، هیجانات و تظاهرات عراق، انتخابات افغانستان و در کل تحولات منطقه  است. درواقع متغیرهای سیاسی و اجتماعی بیشتر از متغیرهای اقتصادی روی بازار دلار در ایران تاثیرگذار بوده است؛ با توجه به اینکه اکنون نیز موضوع برقراری روابط ایران با اوراسیا مطرح است که وضع تجارت ایران را تسهیل می‌کند. علاوه بر این، محدودیت واردات تقاضای ارز را کاهش داده  است که اگر این شاخص را در کنار تلاش دولت برای بازگرداندن ارز صادرات در نظر بگیریم، می‌توان گفت وضع اقتصاد چالش خاصی نداشته است. این موضوع حتی برای ارز‌های مسافرتی خُرده‌پا  نیز صادق است، زیرا تقاضا برای سفرهای خارجی از سوی مردم و مصارف ارزی‌شان کاهش داشته است. به همین دلیل علائم اقتصادی برای افزایش قیمت دلار وجود ندارد. با وجود این، انضباط مالی چندانی در وضع فعلی دیده نمی‌شود و ثبات ماه‌های گذشته در بازار ارز به هم خورده است. بنابراین می‌توانم بگویم مبنای علمی و کارشناسی برای افزایش قیمت ارز وجود ندارد و تصور می‌کنم نرخ دلار در‌ سال جاری در همان بازه ١١ تا ١٢‌هزار تومان باقی بماند.

٢٠‌درصد افزایش قیمت تا پایان سال

بهاءالدین ‌هاشمی حسینی کارشناس اقتصاد

 بانک مرکزی در تلاش است در بازار ارز آرامش ایجاد و از مصارف بی‌رویه دلار جلوگیری کند. با این‌حال، به نظر می‌رسد نزدیک شدن نرخ دلار نیمایی و آزاد نوساناتی در بازار به وجود آورده است که به مسائل داخلی  اخیر  بی‌ربط نیست. واقعیت این است که درآمد نفتی ایران به‌شدت کاهش داشته است که به دنبال آن موجب کاهش درآمد ارزی شده است، اما در عین حال درآمد غیر نفتی ما در وضع بهتری است و تا حدی می‌تواند موجب بهبود وضع ارزی شود. به جز این، اگرچه افزایش قیمت بنزین مشکلاتی به همراه داشته است، اما موجب کاهش مصرف شده است. می‌توان با صادرات بنزین حتی به قیمت یک دلار روزانه ٢٠ تا ٣٠‌میلیون دلار درآمد ارزی داشت و صادرات بنزین را  بهترین گزینه حال حاضر  برای جایگزینی صادرات نفت  دانست.  در کل عواملی که باعث نوسان قیمت ارز در این روزها شده است پایان ‌سال میلادی و تسویه‌حساب‌های تجاری، زمان پرداخت شهریه دانشگاه‌ها، مسافرت‌های ‌سال نو میلادی و .. است. اگر بخواهم قیمت دلار را تا پایان ‌سال پیش‌بینی کنم، می‌توانم بگویم  احتمالا تا پایان ‌سال ٢٠‌درصد افزایش خواهد داشت.

شیب صعودی تا پایان سال

کامبیز افسری کارشناس بازار ارز 

بازار ارز و دلار مانند بازار‌های دیگر پیش‌بینی‌پذیر نیست و به همین دلیل کسی نمی‌تواند نرخی معین برای آن تعیین کند. عرضه و تقاضا یکی از مواردی است که بر نرخ دلار تاثیرگذار است، زیرا زمانی که تقاضا افزایش پیدا می‌کند به همان تناسب نرخ ارز  افزایش می‌یابد. اکنون دلایل متعددی چون تغییر نرخ بنزین، کم‌شدن درآمد‌ها، خبرهای بودجه و ... باعث افزایش تقاضا شده است که همین موضوع بر افزایش قیمت دلار دامن زده است.  همچنین شایعاتی مبنی بر دلار ١١‌هزار تومانی در بودجه‌بندی وجود دارد که از جانب رئیس بانک مرکزی تکذیب شده است، با این حال این شایعات تأثیر خود را روی بازار ارز گذاشته است.  البته نباید از یاد برد که به روزهای پایانی ‌سال میلادی نزدیک می‌شویم و تجار درحال تسویه‌حساب هستند که این مسأله در نوسان قیمت ارز بی‌تأثیر نیست. در مجموع شرایط حاکم بر بازار نشان می‌دهد پس از ثباتی که در بازار داشته‌ایم، جهت بازار به سمت افزایش قیمت دلار در حال پیشروی است، اما در دی‌ماه و بهمن‌ماه که آخر ‌سال چینی‌هاست، بازار ارز و دلار کمی سوت و کور می‌شود و پس از آن  با نزدیک شدن به آخر ‌سال دوباره تقاضا افزایش پیدا می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد وضع مالی دولت هم در شرایط مطلوبی نیست، بنابراین ممکن است قیمت دلار به  همین رویه تا آخر ‌سال افزایشی باشد.

همه چیز به انضباط دولت بر می‌گردد

عباس هشی کارشناس بانکی

اکنون بحث اصلی و تاثیرگذار بر بازار ارز یعنی عرضه و تقاضا در شرایط ثبات است و در حال حاضر هر رفتار دولت می‌تواند بر قیمت دلار تاثیرگذار باشد. واقعیت این است که عمده ذخایر ارزی و مدیریت آن به دست دولت است. ارز حاصل از مبادلات نفتی در دست دولت و بانک مرکزی است و عمده صادرات ایران پس از نفت مربوط به پتروشیمی‌هاست که این بنگاه‌ها هم در تسلط خصولتی‌ها قرار دارد. بنابراین این وضع موجب می‌شود که دولتی‌ها و شبه‌دولتی‌ها بتوانند عرضه و تقاضا را در بازار با سهم قابل توجهی در دست بگیرند. با وجود این، فکر می‌کنم دولت اگر بخواهد انضباط را بر اقتصاد کشور حاکم کند و مانع افزایش میزان تورم در ماه‌های پایانی ‌سال شود، باید مدیریت عرضه و تقاضا را در بازار ارز به‌درستی انجام ‌دهد تا مانع ایجاد شوک در بازار دلار شود. گرچه از صحبت‌های دولت و مدیران آن، چنین برمی‌آید که خواهان کنترل قیمت‌ها و تورم تا پایان ‌سال هستند، اما باید دید در عمل این اتفاق رخ می‌دهد یا نه؟

فراز و فرود یک‌ساله دلار

قیمت دلار در یک‌سال گذشته منتهی به آذرماه فراز و فرودهای بسیاری پشت سر گذاشته است. روند صعودی قیمت دلار در ‌سال گذشته، که تا مرز ١٦‌هزار تومان هم در برخی ایام افزایش نشان می‌داد، رفته‌رفته آرام گرفت و بهای آن به ١١‌هزار و ١٠٠ تومان در پنجم شهریور امسال رسید. پس از آن، قیمت دلار در کانال ١١‌هزار تومان نوسان داشت و در اواخر آبان امسال و همزمان با تغییر قیمت بنزین به کانال ١٢‌هزار تومان رسید. پس از پشت سر گذاشتن هفته هیجانی ناشی از تغییر قیمت بنزین، بهای دلار دوباره به کانال ١١‌هزار تومان برگشت و دوباره در چهارم آذر به کانال ١٢‌هزار تومان صعود کرد و در همین بازه قیمتی مانده است.

مسئولان درباره قیمت دلار چه می‌گویند؟
شهروند| بهای دلار بودجه با شروع آذرماه بارها خبرساز شده است.  دولت پارسال قیمت دلار بودجه را ٥‌هزار و ٧٠٠ تومان در نظر گرفته بود و حالا ارقامی بین ٨ تا ١١‌هزار تومان برای نرخ تسعیر ارز گمانه‌زنی شده است. اعضای کابینه دولت تاکنون درباره قیمت دلار بودجه سکوت کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد بخشی از نوسانات قیمت دلار در بازار مربوط به همین اظهار نظرهاست.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیأت رئیسه مجلس
بیشتر نمایندگان مجلس از دلار ٨هزار تومانی بودجه ٩٩ به رسانه‌ها گفته‌اند. علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیأت‌رئیسه مجلس به پول‌نیوز گفته است دولت احتمالا قیمت دلار در بودجه را ٨‌هزار تومان در نظر گرفته است و به نظر می‌رسد این رقم منطقی‌ترین عدد برای نرخ تسعیر ارز در بودجه است.

محمد بخشی، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه
دلار ١١‌هزار تومانی بودجه را محمد بخشی، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه به خانه ملت گفته و توضیح داده است نرخ تسعیر دلار در لایحه بودجه‌ سال آینده ١١‌هزار تومان و بهای فروش هر بشکه نفت ٥٠ دلار پیش‌بینی شده است که البته دلار ١١‌هزار تومانی بودجه را رئیس بانک مرکزی تکذیب کرد.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم بدون آنکه درباره قیمت دلار بودجه ٩٩ اظهارنظر کند، به صداوسیما گفت رئیس‌جمهوری دستور داده است تمام کالاهای اساسی ‌سال آینده باز هم با دلار ٤هزار و ٢٠٠تومانی وارد شود. او تأکید کرده است این اقدام دولت برای کنترل بهای کالاهای اساسی است.