پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 10333
منتشر شده در چهارشنبه, 13 آذر 1398 11:18
تعداد دیدگاه: 0
دومین افت متوالی شاخص ارزی ثبت شد

دلار در آذرماه، پله پله و آرام افزایش پیدا کرده است، ولی در دو روز اخیر این ارز شاهد دو افت متوالی بوده است. دیروز شاخص ارزی ۱۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۲ هزار و ۶۸۰ تومان رسید. این ارز روز دوشنبه نیز ۱۰ تومان افت قیمت را به ثبت رسانده بود. دو افت متوالی و مقاومت شدید در برابر صعود به بالای سطح ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی چنین تصوری را در میان برخی معامله‌گران ایجاد کرده که روند افزایشی دلار قطع شده است و بازار به دوران ثبات توام با کاهش‌های آرام بازگشته است.  

این گروه استدلال می‌کنند، بازارساز با حضور فعال خود مانع از آن شده است که بازار حتی در روزهایی که با تقاضای بیشتری نسبت به گذشته مواجه است، افزایش بیشتری را تجربه کند و با عادی تر شدن فضا، احتمال افت بیشتر قیمت را مطرح می‌کنند؛ البته برخی نیز از برقراری تعادل در همین کانال ۱۲ هزار تومانی سخن می‌گویند. در مقابل این دیدگاه، زاویه دید دیگری نیز در بازار حضور دارد؛ این گروه اعتقاد دارند الگوی رشد دلار در آذرماه به‌صورت پله‌ای بوده است و بازار به یکباره سدهای مقاومتی را نشکسته است. به گفته آنها دلار پله پله و به آرامی رشد می‌کند. چند افزایش قیمت با کاهشی جزئی دنبال می‌شود و پس از آن قیمت بار دیگر به جاده افزایشی بازمی گردد. در واقع رشد قیمت دلار راحت یا با هیجان صورت نمی‌گیرد، بلکه به‌رغم مقاومت‌هایی که در برابر خود می‌بیند، سرانجام راه خود را به سوی نرخ‌های بالاتر باز می‌کند. از نظر این گروه از معامله‌گران، کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر نیز تنها می‌تواند اصلاحی در راه افزایش مجدد باشد. در واقع دو دیدگاه مشخص را در روزهای اخیر می‌توان در بازار از هم متمایز کرد: دسته‌ای که اعتقاد به قدرت بازارساز دارند و معتقدند کاهش روزهای اخیر نشانه‌ای از برقراری آرامش دوباره در بازار است و گروه دیگری که باور دارند قیمت در یک مسیر افزایش آرام قرار گرفته است. دسته دوم، بیشتر بر افزایش تقاضا تاکید می‌کنند و معتقدند همین میزان تقاضا بوده است که در مجموع در ۱۲ روز آذر قیمت را در جاده صعودی قرار داده و تا حدی اثر عرضه را خنثی کرده است.

در این میان، دیدگاه رئیس کل بانک مرکزی نیز به دسته اول بازیگران ارزی نزدیک تر است. او در آخرین یادداشت خود عنوان می‌کند که تغییری در متغیرهای بنیادی بازار رخ نداده است؛ در نتیجه نوسانات فعلی نمی‌تواند ادامه پیدا کند. از نظر او، سفته بازی و شکل‌گیری انتظارات غیرواقعی در رشد قیمت نقش داشته‌اند و با توجه به ناپایداری آنها و اطمینان از ذخایر ارزی بانک مرکزی، وضعیت ابتدای آذرماه پایدار نخواهد بود.در مقابل افزایشی‌ها عنوان می‌کنند، ورود تقاضای احتیاطی به بازار موجب شده است که قیمت بالا برود و در صورتی که ادامه پیدا کند، می‌تواند قیمت را بیشتر هم افزایش دهد. آنها بر وجود تقاضای شرکت‌های تجاری برای تسویه‌های دلاری نیز تاکید می‌کنند. در واقع کمتر معامله‌گر افزایشی در بازار حضور دارد که انتظار داشته باشد قیمت این ارز در آذرماه مسیر کاهشی را انتخاب کند. با این حال، معامله‌گران زیادی معتقدند ممکن است پس از هفته اول دی ماه روند بازار کاهشی شود. مذاکرات اخیر ایران با مقامات عمانی توجه برخی معامله‌گران را به خود جلب کرده است. این در حالی است که افزایشی‌ها اعتقاد دارند، بازار برای اینکه به شرایط عادی بازگردد، نیاز به ثبات بیشتری دارد. در این میان، صحبت‌ها مبنی بر کاهش شدید صادرات نفت ایران می‌تواند انتظارات افزایشی را در بازار فعال‌تر کند.روز گذشته همسو با کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر نزولی قرار گرفت و با ۲۵ هزار تومان افت به بهای ۴ میلیون و ۴۱۵ هزار تومان رسید.

13 (2)

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید