مکاره بازار عشق
راسته‌های تجاری تهران این روزها پر از کادوهای قرمز رنگ است. کادوهایی که البته با قیمت گزاف برای فروش گذاشته شده‌اند و بیشتر از هرچیز حاکی از سوءاستفاده فروشندگان در این مناسبت غیررسمی است. با توجه به این‌که اکثر این کادوها از یک سبد و چند شاخه گل و شکلات درست شده‌اند، نیم‌نگاهی به این قیمت‌ها و یک حساب سر انگشتی می‌تواند از بازاری سودآور و پررونق و البته مکاره حکایت کند. در ویترین‌های شمال تهران پک ویژه شکلات فرانسوی با قیمت‌های ٣ تا ٥‌میلیون تومان هم به چشم می‌خورد، البته قیمت‌ها در مراکز شهر منطقی‌تر به نظر می‌رسد، به‌عنوان مثال در میدان صادقیه تهران یک شیشه نوتلا ٢٥ گرمی ٢٥ تا ٣٥‌هزار تومان، کوچکترین سایز اسمارتیز‌های m&m ١٢ تا ٢٥‌هزار تومان، کاکائوهای Numbero ٢٥ تا ٤٠‌هزار تومان؛ هر عدد شکلات stikers ٨ تا ١٥‌هزار تومان و سایز کوچک کاکائوهای Kinder ١٤ تا ٢٢‌هزار تومان به فروش می‌رسد. این درحالی است که یک حساب‌کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد درست‌کردن این باکس تنها ٦٠‌هزار تومان آب می‌خورد.


دو برابر شدن قیمت عروسک‌های چینی
فروشندگان گرانی عروسک را مهمترین دلیل بالا رفتن هزینه باکس‌های هدیه ولنتاین می‌دانند. عروسک‌های تیلدا این روزها در بازار بین ٨٠ تا ١٠٠‌هزار تومان و خرس‌های عروسکی پشمالو بسته به سایز آنها بین ٥٠ تا ٤٠٠‌هزار تومان فروخته می‌شود، اما باکس گل دیو و دلبر رز هم چیزی حدود ١٥٤‌هزار تومان قیمت دارد.


یک مشت زنانه شکلات، ٩‌هزار تومان!
البته این روزها خرید و فروش به مغازه‌های سطح شهر محدود نمی‌شود و در اینستاگرام صفحه‌های زیادی برای فروش آنلاین و ارسال پستی هدایا فعالیت می‌کنند. یکی از آنها گل‌های رز را در بسته‌بندی‌های خاص و مختلف زنانه و مردانه ارایه می‌دهد که قیمت هر بسته از آنها حداقل با ١٠ شاخه و از ۱۰۰‌هزار تومان شروع می‌شود. یکی دیگر از پیج‌های اینستاگرامی باکس‌های تزیین‌شده خیلی شیک را می‌فروشد؛ باکس‌هایی که برخی از آنها بالای ٢میلیون تومان قیمت دارد.
یکی از پیج‌های اینستاگرام که شکلات می‌فروشد، در یکی از تبلیغات خود نوشته است: «هر مشت شکلات قلبی مخصوص فقط ٩‌هزار تومان»، البته آن‌گونه که در پایین این تبلیغ نوشته شده، فقط مشت خانوما ملاک اندازه‌گیری است. اگر وزن هر شکلات را ٢٠ گرم و ظرفیت هر مشت خانم‌ها را ٥ شکلات در نظر بگیریم، یک کیلو از این شکلات‌ها چیزی حدود ٩٠‌هزار تومان آب می‌خورد، درحالی‌که این شکلات‌ها در بازار به قیمتی کمتر از ٥٠‌هزار تومان فروخته می‌شود. عطرهای ویژه این روزها٨٠٠ تا یک‌میلیون و ٦٠٠‌هزار تومانی، پک بادکنک‌های ٣٥٠‌هزار تومانی با شکلات، عروسک‌های خرسی ٥٠٠ تا ٢‌میلیون‌و٥٠٠‌هزار تومانی با گردنبند طلا و ... ازجمله رایج‌ترین هدیه‌های تبلیغ‌شده در فضای مجازی و ویترین‌های مغازه‌ها هستند. البته باید به انواع ماشین‌ها و جواهرات و پوشاک و کیف و کفش برند هم اشاره کرد که به صرف قرمز و ارغوانی و صورتی‌بودن با برچسب ویژه این روزها مغازه‌های شمال شهر و اینستاگرام لاکچری‌ها را پر کرده است!


نصف یک‌سال در این روزها گل می‌فروشیم
پسر جوانی که در جنوب تهران گلخانه‌ دارد و به بازارهای داخل شهر به صورت عمده گل تولید و توزیع می‌کند، می‌گوید: «اوج کاسبی ما در شب‌های عید و مخصوصا این روزها است. از دو سه هفته قبل کارمان چند برابر می‌شود و قیمت گل هم بسیار بالا می‌رود. حجم گلی که در این روزها می‌فروشیم، ٥٠‌درصد حجم گلی است که در کل‌ سال می‌فروشیم.»
او در ادامه گفت: «درحال حاضر هر شاخه رز در مناطق معمولی تهران حدود ٢٠‌هزار تومان فروخته می‌شود و خیلی وقت‌ها به ٢٥‌هزار تومان هم می‌رسد، در بعضی مناطق تا ٣٥‌هزار تومان هم می‌رسد. بعد هم فقط بحث خود شاخه گل نیست، تزیینات خاص و بسته‌بندی آن هم هست که خودش خیلی به کاسبی‌مان رونق می‌دهد.»


خرید و فروش کادوهای دست دوم
اما در این بازار پرتب‌وتاب برخی هم در تلاش برای از سر باز کردن عروسک‌های اضافی کودکان و کادوهای سال‌های گذشته خود هستند، به ‌عنوان مثال یکی از آگهی‌دهنده‌های سایت دیوار خرس عروسکی کودک خود را که ارتفاع آن حدود ١,٥ متر است، به قیمت ٥٠٠‌هزار تومان برای فروش گذاشته است. فروشنده این عروسک به «شهروند» می‌گوید: «این عروسک را پارسال از خیابان میرزای شیرازی ٧٠٠‌هزار تومان خریدم، اما تابستان امسال مجبور به اسباب‌کشی به یک خانه کوچکتر شدیم و از آنجایی که این عروسک خیلی بزرگ است، امکان نگهداری آن را نداریم.» او در ادامه، گفته‌های خود را این‌گونه تکمیل می‌کند: «این عروسک در حد نو بوده و حتی مارکش هم کنده نشده و کسی متوجه دست دوم بودن آن نمی‌شود.» آگهی‌دهنده دیگری که یک تیشرت مخصوص را به قیمت ٣٨‌هزار تومان برای فروش گذاشته، می‌گوید تنها یه بار از این لباس استفاده کرده، اما چون کوچک بوده، دیگر هیچ گاه به تن نکرده است. اما یکی دیگر از آگهی‌دهنده‌ها پک و جعبه کادوی پارسال خود را برای فروش آگهی کرده است. این پک که با یک عروسک می‌تو یو، یه خرگوش پشمالو، یک گل رز شیشه‌ای و چند تا قلب پارچه‌ای تزیین شده، به قیمت ١٢٠‌هزار تومان برای فروش آگهی شده است. مردی که این آگهی را روی سایت دیوار درج کرده، به «شهروند» می‌گوید: «از پارسال که این هدیه را گرفتم، حتی یک بار هم درش را باز نکردم. در یک‌سال گذشته داخل کمدم بود و حتی خاک رویش را گرفته است!» او ادامه می‌دهد: «کافی است تا شکلات و اسمارتیز را به این پک اضافه کنید و به فرد مورد علاقه خود هدیه دهید.»


منوی ویژه در کافه‌ها و رستوران‌ها
اما در این شب‌ها بسیاری از خانواده‌ها و جوان‌ها ترجیح می‌دهند روز خود را خارج از خانه و در کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی سر کنند. همین تقاضا باعث شده بسیاری از کافه‌ها منوهای ویژه‌ای را ارایه و البته قیمت‌های بالاتری را از مشتریان طلب کنند. رستوران‌ها و کافه‌های معروف شهر هم از مدت‌ها قبل رزرو شده‌اند و مشتری دیگری را در این شب‌ها نمی‌پذیرند. برخی از رستوران‌ها در این روز به میهمانان ویژه و همیشگی خود کارت‌های تبریک زیبا و خاصی را از طریق پست یا ایمیل می‌فرستند. این کارت‌ها می‌تواند علاوه بر تبریک تبلیغی برای پیشنهاد ویژه به شما و در انتهای آن نیز نوشته‌ای به این مضمون وجود داشته باشد: «نوشیدنی یا دسر رایگان برای زوج‌های جوان.» برخی دیگر از رستوران‌ها برای زوج‌های جوان یا حتی میانسال هدایای کوچکی از قبیل گل، شکلات یا کتاب‌های کوچک رمانتیک در نظر گرفته‌اند و در طول صرف شام به آنها تقدیم می‌کنند.