وی با بیان اینکه امروز عصر فضای مجازی است و ویژگی‌هایی که فضای مجازی برای ما به ارمغان می‌آورد کاهش هزینه‌ها، افزایش شفافیت در امور و افزایش کیفیت زندگی و رفاه است، افزود: انجام امور روزمره در فضای شبکه‌ای به مباحث اجتماعی، سیاسی، امنیتی، تکنولوژی و فناورانه، محیط‌زیست، فرهنگی، اقتصادی و قوانین تقسیم‌بندی می‌شود. به بیان دیگر فضای مجازی همه وجوه زندگی را در بر گرفته است. اگر در کشور ما هنوز این امر محقق نشده، علت آن می‌تواند عدم تاکیدات و عنایت کشور به این مساله باشد. معاون سابق مرکز ملی فضای مجازی گفت: با وجود اینکه از سال ۹۰ مرکز ملی فضای مجازی و شورای‌عالی فضای مجازی به دستور رهبری ایجاد شده، اما متاسفانه تا امروز اهداف ایجاد آن آنچنان که باید و شاید به سرانجام نرسیده است.
خلأ جدی در حوزه تولید محتوای فضای مجازی
در این نشست، احسان قاضی‌زاده‌هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز فضای مجازی کنونی را تکنولوژی نوین ارتباطی دانست و گفت: وسعت نگاه‌ها به فضای مجازی متفاوت است. تکنولوژی نوین ارتباطی سال به سال در حال تغییر است و هر فرد می‌تواند تولید‌کننده محتوا و پیام باشد.
وی با بیان اینکه تکنیک در فضای مجازی در حال پیشرفت است و سایر حوزه‌ها نیز از آن تبعیت می‌کنند، افزود: کشور از لحاظ تکنیک و زیرساخت در فضای مجازی تغییرات بسیاری داشته و رجوع مردم به اینترنت فوق‌العاده زیاد شده است، به نحوی که میزان مصرفی اینترنت کنونی با پنج سال گذشته قابل مقایسه نیست و شاهد تحول بسیار شگرفی هستیم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه حتی مصرف اینترنت در دوران کرونا و قبل از کرونا و نوع سبک زندگی مردم کاملا متفاوت شده است، افزود: ورود فضای مجازی به ابعاد زندگی افراد در کشور تاثیرگذار بوده است. قاضی‌زاده با بیان اینکه در حوزه تولید محتوا خلاء جدی وجود دارد، افزود: در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر در حوزه حکمرانی و قانونگذاری در فضای مجازی، علت برخی منازعات سیاستگذاری، وجود خلاءهای قانونی است. قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: در حوزه فضای مجازی باید با مردم صادقانه صحبت کرد و در عین حال نیازمند سیاستمداری و حکمرانی دقیق و درست هستیم.
تنها مشکل کنونی نحوه مدیریت فضای مجازی است
جواد جاویدنیا معاون سابق فضای مجازی دادستانی کل کشور به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی مبنی بر اینکه ابزار باید برای خود ما باشد؛ هیچ‌کس با اینکه فضای مجازی به عنوان یکی از ابزارهای مورد نیاز روز بشر است مخالفت ندارد و نیز هیچ تناقضی در استفاده از فضای مجازی با مبانی عقلی و حاکمیتی وجود ندارد، اشاره کرد و گفت: مکلف هستیم که از تمام ابزارهای روز در راستای منافع مردم و کشور استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه هدف از مدیریت فضای مجازی بستن این فضا نیست، گفت: علت وجود چنین جریانی دوگانه‌سازی و عملیات روانی توسط دشمنان است. هدف دشمن این است که در این فضا بیشترین بهره را در جهت منافع خود ببرد و حاکمیت خود را از نظر فکری و فرهنگی به معنای کامل در ایران توسعه بخشد. جاویدنیا با تاکید بر اینکه هر چه این فضای کاربری به سمت و سویی سوق پیدا کند که از خدمات، سخت‌افزار و نرم‌افزار بیگانه استفاده بیشتری شود ما حاکمیت خود را در این فضا از دست داده‌ایم، اضافه کرد: علت تمام این بحث‌ها و منازعات این است که متاسفانه بخش‌های دولتی و برخی از بخش‌های حاکمیتی یا از آن آگاه نیستند که در این صورت جای تأمل دارد و یا اینکه منافع حزبی و جناحی آنها ایجاب می‌کند که از این فضا بهره‌برداری‌های سیاسی شود.
وی گفت: در این راستا آنها از این فضا بهره می‌گیرند برای بیان حرف‌هایی که خود به نوعی خواستار عنوان کردن آن هستند و احساس می‌کنند که در رسانه‌های رسمی جامعه از نظر حقوقی جایگاهی برای این مباحث وجود ندارد و یا بیان آن ممکن است مساوی با ارتکاب جرم باشد. جاویدنیا گفت: برخی از این چشم‌پوشی‌ها و کوتاهی‌ها، هدفمند صورت می‌گیرد و نیات و مقاصدی پشت آن وجود دارد. جدا از اینکه برخی مواضع نیز در فضای مجازی رها است.وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نسبت به عملکرد شورای عالی فضای مجازی اظهار نارضایتی می‌کنند، افزود: همه قوا در این شورا حضور دارند، لیکن مشکلات موجود در فضای مجازی را کسی برعهده نمی‌گیرد، غیر از بخش تخصصی وزارت ارتباطات که صرفا به بحث منافع اقتصادی و سیاسی دولت و جناح حاکم پرداخته است. جاویدنیا افزود: مقام معظم رهبری در دو مقطع صحبت از برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت داشتند لیکن فضا به شکلی پیش رفته که دستگاه‌هایی که در این زمینه وظیفه برعهده‌دارند، به تعبیر مقام معظم رهبری، به ول بودن فضای مجازی افتخار می‌کنند.
در فضای مجازی با ولنگاری عجیبی روبه‌رو هستیم
سید علیرضا آل داوود پژوهشگر فضای مجازی نیز در این رویداد گفت: متاسفانه در بحث فضای مجازی با ولنگاری و جریان عجیبی روبه‌رو هستیم و فقر سواد رسانه‌ای در سطح مسوولان، مدیران و مردم به شدت دیده می‌شود. وی وضعیت فضای مجازی را به آپارتمان بدون در و پیکر تشبیه کرد و گفت: ما در محاصره تبلیغاتی دشمن هستیم و باید جوانان این محاصره تبلیغاتی را بشکنند اما شاهد هستیم که جوانان نخبه کشور در حوزه فضای مجازی در فضای غیررقابتی بین سرویس‌ها و خدمات خارجی با داخلی قرار دارند و این موضوع باعث ایجاد یأس برای طراحی و ارائه سرویس شده است.