طبق گفته مسوولان، اولین گروهی که این واکسن را دریافت می‌کنند، کادر درمان خواهند بود. البته برخی از پزشکان و پرستاران و رییس کمیسیون بهداشت مجلس از پیش اعلام کردند که به هیچ عنوان این واکسن را تزریق نخواهند کرد. با این اوصاف مقامات سیاسی ایران از ظریف گرفته تا واعظی و جلالی به شدت موافق تهیه واکسن روسی هستند.


نمکی: خباثت نکنید!
وزیر بهداشت دیروز بالاخره سکوت خود را شکست و در پاسخ به انتقادهای وارده به واکسن اسپوتنیک وی روسیه اعلام کرد به کوری چشم خیلی‌ها واکسن روسی را اول به خود و خانواده‌اش تزریق می‌کند. نمکی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به کسانی که گفته‌اند واکسن روسی را تزریق نخواهند کرد، گفت: «این چه خباثتی است که برای میزگرد کشوری که خودش در باتلاق کرونا مانده است، خوراک تهیه کنیم؟ این چه وطن‌پرستی و اندیشه‌ای است؟ مگر می‌شود قبول کرد وزیر بهداشت این مملکت به این بی‌غیرتی مبتلا شده که اجازه دهد پای واکسن نامطلوب به این کشور برسد؟ می‌گویند من فلان واکسن را نمی‌زنم، خب معلوم است که مبتلایان نباید واکسن بزنند. کسی که قبلا بیمار شده اصلا جزو کاندیداهای تزریق واکسن نیست.»
اظهارنظرها به همین جا ختم نشد. دیروز رییس سازمان غذا و دارو در واکنش به نظرات مخالفان واکسن روسی و برخی اظهارنظرها مبنی بر لزوم تاییدیه سازمان بهداشت جهانی برای واکسن‌های وارداتی کووید گفت: «سازمان غذا و دارو ۱۰ سال قبل از سازمان بهداشت جهانی تاییدیه واکسن دریافت کرده است؛ به این معنی که اگر ما واکسنی را تایید کردیم، سازمان بهداشت جهانی مجوز مصرف آن را حتی در سایر کشورها علاوه بر ایران داده است. حالا عده‌ای پیدا می‌شوند و می‌گویند خیر، اگر از فلان کشور خارجی مجوز نداشته باشد یا فلان مرجع خارجی تایید نکرده باشد، سازمان غذا و دارو نمی‌تواند مجوز ارائه دهد. من فکر می‌کنم این اظهارات یا از روی بی‌اطلاعی است یا از روی غرض‌ورزی یا اینکه خودشان را کم می‌بینند و باور ندارند. وگرنه ما در سال ۱۳۹۱ تاییدیه را از سازمان بهداشت جهانی کسب کرده‌ایم. اگرچه اینکه فردی که رشته تخصصی‌اش چیز دیگری است، اما در حوزه داروسازی و واکسن دخالت کرده، قضاوت‌های خام کند و منجر به تشویش اذهان عمومی شود، واقعا درست نیست.»
اطلاعات واکسن روسی شفاف نیست
۹۸ نفر از اعضای نمایندگان مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی طی نامه‌ای به رییس‌جمهور خواستار «بررسی بیشتر برای خرید واکسن مطمئن و معتبر کرونا» شدند. در بخشی از این نامه این‌طور آمده است: «واکسن روسی اسپوتنیک توسط هیچ‌یک از منابع معتبر جهانی تایید نشده و اثر بخشی و بی‌خطری آن توسط مجامع جهانی و حتی شخصیت‌های علمی ستاد مقابله با کرونا هم مورد تشکیک قرار گرفته است.»
به همین دلیل واکسن روسی اسپوتنیک از نظر نمایندگان سازمان نظام پزشکی اعتبار ندارد. در همین راستا دکتر حسین کرمانپور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و رییس بخش اورژانس بیمارستان سینا در خصوص دعوای وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا بر سر واکسن کرونای روسی به «جهان‌صنعت» گفت: «به عقیده من موضوع دارای ابهامات بسیاری است، در صورتی که اطلاعات واکسن کرونای روسی از جمله فرآیند، مواد اولیه و نوع تولید آن باید در اختیار متخصصانی که در این رشته فعالیت می‌کنند قرار بگیرد تا شبهات رفع شود. تا زمانی که تمام اطلاعات را ارائه ندهند، اختلاف‌نظرها هم ادامه خواهد داشت. اینکه دکتر محرز به دلیل عدم آگاهی از مواد اولیه درون واکسن روسی علاقه‌ای به تزریق آن ندارند، امری عادی است. طبق گفته سازمان غذا و دارو اطلاعات کامل واکسن کرونا روسی را دارند. پس بهتر است که تمام اطلاعات را به طور شفاف همانند اطلاعات دیگر واکسن‌ها روی سایت بگذارند تا اگر اعضای کادر درمان سوالی دارند، همان‌جا پاسخ خود را دریافت کنند. البته سازمان غذا و دارو نمی‌تواند فرمول‌های محرمانه را منتشر کند اما نتایج بالینی و مواردی که بتواند شبهات را برطرف کند تا برای عموم مردم انتشار کنند. چنین راهکاری می‌تواند به شفاف‌سازی کمک کند و چه بسا شاید واکسن روسی هم واکسن معقولی باشد اما موضوع مهم این است که ما اطلاعاتی از آن نداریم. همچنین بروز اختلاف‌نظرها در بین مسوولان کاملا طبیعی است. اما به نظرم این اختلاف‌نظرها نباید رسانه‌ای شود. اگر از همان ابتدا اطلاعات را در اختیار ستاد مقابله با کرونا و متخصصان قرار می‌دادند شاید ابهامی برای فردی به وجود نمی‌آمد. حال گویا در خصوص واکسن روسی اطلاعات تکمیلی را در اختیار ما هم قرار می‌دهند.»
تزریق واکسن اختیاری است
کرمانپور افزود: «مردم بدانند تزریق هر واکسنی که وارد کشور شود، کاملا اختیاری است. بنابراین مردم اصلا نگران نباشند؛ اطلاعات هر واکسنی که وارد شد و آنها را قانع کرد می‌توانند به صورت داوطلبانه آن را تزریق کنند. به هر حال واکسیناسیون در کشور الزامی است زیرا در کشورهای که بالای ۲۵ درصد واکسیناسیون انجام شده نتایج بالینی ابتلای آنها به شدت کاهش یافته و این آمار بسیار مطلوب است. زیرا هدف از واکسیناسیون قطع زنجیره مبتلایان و کاهش میزان کشندگی‌ها است. به طور کلی کرونا ترسناک‌تر از واکسن آن است. برخلاف هجمه‌هایی که به واکسن‌های کرونا وارد می‌شود براساس گزارش‌های معتبر بین‌المللی تاکنون هیچ‌کدام از واکسن‌های کرونا دارای عوارض جبران‌ناپذیری نبودند. در صورتی که متاسفانه برخی رسانه‌ها به غلط واکسن فایزر را بدنام کردند. همین اشتباهات منجر به بی‌اعتمادی مردم نسبت به واکسن‌های ایرانی هم می‌شود.»
مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: برخلاف هجمه‌های وارده امروزه علاوه بر کشور سازنده این واکسن، کشورهای دیگر مانند برزیل، آرژانتین، بلاروس، مکزیک، پاراگوئه، بولیوی، ترکمنستان، پاکستان، ونزوئلا، ارمنستان، مجارستان، صربستان، امارات متحده عربی،تونس، گینه، الجزایر و فلسطین خریدار واکسن روسی هستند.
اشتباه ظریف
کرمانپور اظهار کرد: «متاسفانه مشکل اساسی از زمانی شروع شد که آقای ظریف عجولانه بدون در نظر گرفتن نظر وزیر بهداشت و دیگر متخصصان، این خبر را رسانه‌ای کردند. درصورتی که ایشان باید اجازه می‌دادند تا ورود واکسن روسی به کشور از منابع علمی اعلام شود. همین امر منجر شد تا مسائل تهیه واکسن روسی سیاسی شود؛ به همین جهت رفتار وزیر امور خارجه ایران قابل نقد است.»
تعلل در تهیه واکسن
مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه از ابتدای گسترش کرونا تاکنون در خصوص تصمیم‌گیری‌ها عقبیم، بیان کرد: «متاسفانه در این یک‌سال به دلایل مختلف تعلل‌های زیادی درباره تصمیمات مربوط به کرونا ایجاد شده است. اینکه می‌گویند شش ماه پیش می‌توانستیم همین واکسن روسی را وارد کنیم کاملا صحیح است چرا که ما هم از ماه‌ها پیش می‌توانستیم بدون آنکه تهیه واکسن را سیاسی کنیم همانند امارات بدون حاشیه واکسیناسیون را آغاز کنیم. البته وزارت بهداشت ما با حوصله و دقت کامل درصدد تهیه واکسن معتبر برای مردم است. اگر وزارت بهداشت با قاطعیت و بی‌هیاهو واکسیناسیون را در کشور شروع می‌کرد خیلی بهتر بود. در حال حاضر همه در خصوص واکسن کرونا نظر می‌دهند و کار را برای وزارت بهداشت سخت کردند. با این حال تعلل در تهیه واکسن توجیه قابل قبولی نیست، به همین خاطر سازمان نظام پزشکی تا به حال چندین بار به وزارت بهداشت نامه فرستاده تا هر چه سریع‌تر خرید واکسن را شروع کنید. زیرا تا زمانی که واکسن کرونا ایرانی به مرحله توزیع برسد جان‌های زیادی را از دست می‌دهیم. به همین دلیل بارها از مسوولان خواهش کردیم که هر چه سریع‌تر واکسن خارجی برای کادر درمان و افراد آسیب‌پذیر خریداری شود.
سازمان غذا و دارو، داروی تایید شده را تایید می‌کند!
رییس بخش اورژانس بیمارستان سینا اظهار کرد: کمیته‌ای در سازمان غذا و دارو وجود دارد که تمام داروها و واکسن‌هایی که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است را مجدد بازنگری و تایید می‌کنند. در هر صورت سازمان غذا و دارو پاسخگوی هر دارویی است که مورد تاییدش قرار می‌گیرد. به عقیده من هر واکسنی که تاییدیه‌های جهانی و سازمان غذا و داروی ایران به عنوان متولی این حوزه داشته باشد برای شروع واکسیناسیون کافی و عالی است.
وی افزود: اگر واکسن کرونای روسی مورد تایید منابع جهانی و سازمان غذا و داروی ایران قرار گیرد، آن زمان من هم این واکسن را تزریق می‌کنم، در غیر این صورت خیر.
این در حالی است که براساس گزارش‌ها چند روز پیش با تصویب قانونی در پارلمان اوکراین، استفاده از واکسن روسی کرونا به دلیل عوارض بی‌شمارش ممنوع شد. به همین خاطر دولت اوکراین به دنبال دریافت واکسن شرکت فایزر است.