نوسان: هزار روز از حضور شما در مسند شهرداری اصفهان می گذرد، فکر می کنید بهترین اتفاق در این مدت کدام است؟ 

اتفاقات زیادی در این مدت من را خوشحال کرده؛ به عنوان مثال زمانی که قول دادم چهار ماهه خط یک مترو اصفهان را بعد از 17 سال به اتمام برسانم، برای بسیاری باور کردنی نبود، اما زمانیکه سر موعد چهار ماه این پروژه با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد، برایم بسیار خوشحال‌کننده بود و باعث شد با جدیت بیشتری پای قول و وعده هایم بمانم. همچنین بسیاری می گفتند اجرای حلقه حفاظتی اصفهان کار شدنی نیست و حتی به دلیل مشکلاتش، به آن ورود پیدا نکنیم، اما من با جدیت به این موضوع ورود پیدا کردم و اکنون از اینکه طرح پیش می‌رود، انرژی می‌گیرم.

 

نوسان: تصور می‌کنید دلیل برخی مخالفت‌ها با تصمیمات و وعده‌های شما چیست؟

اینکه مخالفان من می‌گویند، کاری نمی‌شود، یا حساب شده حرف نمی زنند یا از کارهای بزرگ و ریسک کردن می‌ترسند. در حالیکه من از همان کودکی ریسک‌پذیر بودم و معتقدم رمز موفقیت این است که از مسائلی که می‌ترسیم باید عبور کنیم و حتی شکست را گامی برای یادگیری می‌دانم.

 

نوسان: شاید یکی از ریسک‌های دوره هزار روزه فعالیت شما در شهرداری، ورودتان به پروژه سالن اجلاس و تاکید بر اتمام آن است.

دقیقا؛ یکی از ریسک‌های بزرگم تکمیل پروژه سالن اجلاس بود، در حالیکه اگر با نگاهی سیاسی و بی‌توجه به منافع عمومی، به مسائل دیگر توجه می‌کردم نباید به این طرح ورود می‌کردم. حتی به من همین توصیه شد که این کار شدنی نیست، اما بعد از بررسی به نتیجه رسیدم، درست یا غلط سرمایه گذاری صورت گرفته که رها کردن آن به نوعی هدر دادن حقوق مردم است. بنابراین ریسک کردم و سال گذشته 400 میلیارد تومان برای آن هزینه کردم که تنها 200 میلیارد آن برای آزادسازی هزینه شد، کاری که باید سال‌ها قبل صورت می گرفت و 200 میلیارد هم برای اجرای پروژه درنظر گرفتم، البته نوسانات نرخ ارز شاید محاسباتمان را برهم بزند و امسال نیز جهت تکمیل آن باید 250 میلیارد تومان هزینه کنیم. امیدوارم با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها ساخت سالن را به اتمام برسانیم.

 

نوسان: تا چه اندازه مصلحت سنجی و برخی اولویت های زمانی و مکانی، بر قدرت ریسک‌پذیری شما تاثبرگذاشته اند؟

به طور قطع نداشتن اولویت زمان و مکان در امور شهرداری موجب برهم ریختگی امور می‌شود. براین اساس معتقدم، نمی‌توان نسبت به زمان بی توجه ماند، چراکه ما بسیار درگیر فشردگی زمان و انباشتگی موضوعات هستیم. بنابراین باید با اولویت بندی دقیق و سریع امور را پیش ببریم. مثلا اگر امروز به دنبال اوراق مشارکت بانک مرکزی برویم بهتر از این است که برای موضوعی خاص با نمایندگان مذاکره کنیم. چون جذب اعتبار اولویت شهرداری است. خوشبختانه طی تمام روزهای گذشته، سعی کرده ام با اولویت‌بندی امور، حتی یک لحظه را به بطالت نگذرانده ام.

 

نوسان: شاید برای بسیاری از اصفهانی ها جالب باشد که بدانند شهردار اصفهان برای خلوت کردن با خود، کجای این شهر را انتخاب می‌کند؟

می دانم که فرصت‌مان بسیار کم است، اما برخی شب‌ها تنها و گاهی با خانواده‌ام در چهارباغ پیاده می روم و مسائل را بررسی می‌کنم و حتی ساعت 12 شب برای جویا شدن امور به معاونین خود زنگ می‌زنم. همچنین گاهی به تنهایی رانندگی و در نقاط مختلف شهر توقف و در مسیر فکر می‌کنم و با مدیرانم هماهنگ می‌شوم. معتقدم بازدید در فضاهای غیررسمی نتایج بهتری به همراه دارد.

 

نوسان: اما در این زمان محدود و پرکار خود آیا فرصتی برای ورزش، فیلم دیدن یا کتاب خواندن دارید؟

متاسفانه برای ورزش و دیدن فیلم فرصتی ندارم، مگر اینکه در جشنواره ها گاهی فرصت فیلم دیدن پیدا شود، اما با وجود نداشتن زمانی برای فراغت، هیچگاه مطالعه را رها نکرده‌ام و درحالیکه بین ساعت 12 تا یک بامداد می‌خوابم حتی فضای مجازی را رصد می‌کنم اما سعی می‌کنم نسبت به این فضا و برخی اظهارنظرهای آن، همانند «نجیب زاده‌های بی‌اعتنا» رفتار کنم. اگرچه برای موارد دانشگاهی مطالعات عمیقی دارم، اما اکنون کتاب‌های مربوط به تاریخ، جامعه‌شناسی، علوم ارتباطات، علوم سیاسی و ... را مطالعه می‌کنم و «انسان بی خرد» یا «48 قانون قدرت» کتاب های مورد علاقه‌ام است و معتقدم کار بدون مطالعه، معنا ندارد. باید تئوری‌ها و نظریات را به ویژه در علوم انسانی بشناسیم، شاید بتوان اصول فنی را به معمار و مهندس بسپاریم، اما علوم انسانی را نمی‌توان به کسی واگذار کرد.

 

نوسان: به اعتقاد شما امروز مدیران به غیر از تخصص به دانش دیگری هم نیاز دارند؟

هیچ مدیری بدون داشتن دانش عمومی و تخصصی موفق نمی‌شود. امروز بحث داشبورد مدیریتی مطرح است که مطابق آن باید اطلاعاتم را در جنبه‌های عمومی بیشتر کنم تا بتوانم برای اجرا و یا عدم اجرای پروژه ها تصمیم بگیرم. حتی به جوانان توصیه می‌کنم قبل از هر چیز با تحصیلات، در یک حوزه متخصص شوند و افرادی اجتماعی و ارتباطی باشند. خوشبختانه امروز اصفهان پتانسیل‌های مختلفی در حوزه‌های گردشگری، کارآفرینی و... دارد و جوانان می‌توانند در کمترین اشغال فضایی، اتفاقات خوبی رقم بزنند.

 

نوسان: با توجه به مطالعات خود به خصوص در حوزه عمومی، تصور می‌کنید در بحث مدیریت و ارتقا فضای شهری در جذب سرمایه‌گذاران موفق عمل کرده‌اید؟

بیشترین هنر در حوزه شهری، دانش و فن مذاکره است. معتقدم شهرداری اصفهان در این بخش موفق بوده و اگر امروز پروژه‌های عمرانی شهر فعال است مرهون این هنر و ارتباط است. در زمان برجام آمد و شدهای زیادی در شهر شکل گرفت و سرمایه گذاران خارجی به امید سرمایه‌گذاری وارد کشور شدند، اما بعد از برجام شرایط متفاوت شد، با این وجود مجموعه مدیریت شهری جلسات زیادی با سرمایه‌گذاران داخلی داشت و خوشبختانه در شرایط فعلی با جلب نظر قرارگاه خاتم در حوزه سرمایه‌گذاری 20 درصدی جهت اجرای پروژه تراموا اصفهان وارد عمل شده ایم. همچنین سرمایه‌گذاران زیادی را برای ساخت سازهای شهری، شهر فرش و ...  جذب کرده‌ایم، از سوی دیگر در جلسات مختلف به دنبال شناخت مشکلات انبوه‌سازان و رفع آن هستیم. معتقدم باید فضایی ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاران به این باور برسند که سرمایه‌گذاری در اصفهان موجب ضرر نیست و خوشبختانه طی دو سال گذشته وضع سرمایه‌گذاری اصفهان بهبود یافته و پروژه های مشارکتی خوبی تعریف شده است.

 

نوسان: بنابراین آیا شهرداری اصفهان در این دوره به انضباط مالی رسیده است؟

به طور قطع با انضباط مالی، رونق ساخت و ساز، جذب سرمایه گذار، افزایش بهره‌وری و ... بودجه های شهری تحقق می‌یابد. با وجودیکه درآمد اصلی شهرداری از این حوزه است، اما ما  به دنبال درآمدهای پایدار و جذب سرمایه‌گذاران هستیم. به عنوان مثال یکی از رویاهایم ایجاد تئاتر شهر بود که با جلب و جذب سرمایه گذار، پیش بینی می شود تا پایان این دوره شهرداری، در چهارباغ اصفهان صاحب تئاتر شهر شویم.

 

نوسان: یکی از اولویت های اصفهان احداث سیتی سنتر شمال و رونق پروژه شهرک سلامت و کم شدن بار ترافیکی هسته مرکزی شهر است، اما چرا تاکنون این اتفاق رخ نداده است؟

سرمایه‌گذار و شریک شهرداری در پروژه‌های شهرک سلامت و سیتی‌سنتر شمال اقدامات زیادی انجام و با فضاسازی اشتغال بالایی ایجاد کرده است. در توضیح اینکه چرا هنوز این پروژه ها به ثمر نرسیده یا هنوز کم فروغ است باید بگویم مثلا پروژه سیتی‌سنتر شمال قفل شده بود که با جلسات مختلف، مشکلات آن مرتفع و پیش بینی می شود با افتتاح این طرح در مهر ماه امسال، شاهد تحول بزرگی در منطقه شمال اصفهان باشیم. از سوی دیگر پروژه شهرک سلامت بنا بود گره ترافیکی مرکز شهر را حل کند، اما اینکه حل کرد یا خیر را، بعید می‌دانم؛ اما به طور قطع وجود این شهرک در آن نقطه شهر اثرات مهمی خواهد داشت و شهرداری طی سه سال گذشته تعاملات و همکاری زیادی با سرمایه‌گذار این پروژه داشته است. حتی وی را به ادامه کار، ساخت هتل و بیمارستان ترغیب کرده است. ما با مشارکت خود به دنبال رشد و ارتقا شهر هستیم، البته باید توجه داشت که شهرداری نمی تواند بیمارستان بسازد و این کار باید در حیطه تخصصی و با حمایت سرمایه گذار آن صورت گیرد. بنابراین ما به دنبال فروش سهم خود به شریک مان هستیم. اما به شخصه آینده شهرک سلامت اصفهان را روشن می‌بینم و معتقدم امروز جای جای اصفهان قابلیت رشد و سرمایه‌گذاری جدید دارد.

 

نوسان: و اگر بخواهید یک جمله در مورد این کلمات بگویید...

چهارباغ: محل ظهور همه زیبایی‌ها

 زاینده رود: مرکز آسایش و آرامش تمام شهروندان.

خواهرشهرها : تقویت روابط برای ارتقا سطح کیفی زندگی مردم اصفهان.

اتاق بازرگانی:  محلی که می تواند سرمایه گذاری در اصفهان را تقویت کند.

نمایشگاه بزرگ اصفهان: خیلی خوشحالم که نمایشگاه به اینجا رسید.

برج جهان نما: جسد بی روح اصفهان که به دنبال روح بخشی به آن هستم.

آکواریوم اصفهان: یکی از پروژه های موفق اصفهان قبل از من.

مهدی جمالی نژاد: یکی از دوستان و همکاران من که هنوز با هم در تعامل و ارتباط هستیم

مسعود صرامی: یکی از افراد موفق اصفهان و کشور و سعی کرده ام مشکلاتش را مرتفع کنم تا کارش را توسعه دهد.