او در همین زمینه درخواستی هم از محمدجواد آذری‌جهرمی داشت: «درخواستم از وزیر ارتباطات این است که امسال بتوانیم تا پایان سال قدم‌های بسیار مهمی در دولت الکترونیک برداریم و همه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و قوای دیگر و بخش‌های خصوصی که آنها هم باید کمک کنند».
رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که بتوانیم در ماه‌های آینده و تا پایان سال شاهد افتتاح‌های مهم در این فضا باشیم و جوانان و همه استارت‌آپ‌ها و همه شرکت‌های دانش‌بنیان و همه کارخانه‌های نوآوری، یکی پس از دیگری افتتاح شود و خدماتی که مردم عادی و معمولی در زندگی روزمره‌خودشان می‌خواهند بتوانند ارزان‌تر، ساده‌تر، سریع‌تر و شفاف‌تر دریافت کنند.
 اقتصاد سنتی در حال تغییر است
روحانی همچنین در این مراسم گفت: «اقتصاد سنتی که اینجا «اقتصاد نفتی» به آن گفته شد در جهان و کشور در حال تغییر و تحول به اقتصاد دیجیتال است. بخش بزرگی از اقتصاد ما به نحوی دیجیتال است، اما اقتصاد دیجیتال به آن مفهومی که در دنیا مطرح است، یک فضا و فرصت بسیار مهمی برای مردم عزیز کشور است».
این روزها که کشور درگیر کرونا شده است، رئیس‌جمهور فرصت را غنیمت شمرد و به نقش فناوری دیجیتال در مبارزه با این ویروس اشاره کرد و گفت: «در روزهای کرونا که روزهای سختی برای مردم بود، فرصت فناوری اطلاعات و نمود و بروز آن برای مردم بیشتر شد و توانستیم به ۷۷ میلیون نفر بدون مراجعه افراد به بانک‌ها و به وسیله سیستم الکترونیک و دیجیتال و ازطریق بانک‌ها وام پرداخت کنیم».
او با اشاره به تأثیر و کمک فناوری‌های الکترونیک در فرایند مقابله با کرونا افزود: «در بخش بهداشت و سلامت، پرونده‌های الکترونیکی سلامت داریم و در دوران کرونا در غربالگری کمک بسیار زیادی انجام شد و نیاز نبود متخصصان به منزل افراد مراجعه کنند بلکه به پرونده الکترونیکی افراد مراجعه می‌کردند و بر همان مبنا با مردم تماس تلفنی یا اینترنتی برقرار می‌کردند». روحانی گفت: «در بخش آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها بسیاری از تحصیلات نوجوان‌ها و جوانان ما به خاطر این بیماری متوقف شد اما یک بخش بزرگی از همین طریق فناوری اطلاعات و دیجیتال جبران شد. اگر این زیرساخت‌ها نبود و لایه‌های مختلف خدمات وجود نداشت چگونه می‌توانستیم این اقدامات را ازطریق همین ویدئوکنفرانس‌ها و فضای مجازی، چه اکنون و در این ایام کرونا اطلاع‌رسانی کنیم».


 دولت آماده برگزاری انتخابات الکترونیکی بود
مجلس یازدهم از چهارشنبه هفته گذشته آغاز به کار کرده است؛ مجلسی که دولت تلاش کرد برخی از فرایند انتخابات آن را به صورت الکترونیک برگزار کند. رئیس‌جمهور اما انتظار دارد اتفاقات بیشتری در این خصوص رخ دهد. روحانی در مراسم روز پنجشنبه به نقش فناوری اطلاعات در رویدادهای سیاسی اشاره کرد و گفت: «این سیستم در روند سیاسی کشور و در تبلیغات انتخاباتی نقش‌آفرین است و آرام‌آرام دیوارهای شهر از دست تبلیغات کاغذی راحت می‌شوند و افراد و کارگرانی که باید آنها را بچسبانند و فردا صبح عده‌‌ای دیگر باید آنها را بکنند و دیوارها را تمیز کنند».
رئیس‌جمهوری بیان کرد: «اکنون بیشتر تبلیغات (انتخاباتی) ازطریق اینترنت انجام می‌شود که هم به نظافت و سلامت شهر و هم به سرعت کار کمک می‌کند و هم در انتخاب مردم تأثیرگذار است و برنامه‌ها و نرم‌افزارها و شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی کمک می‌کنند تا مردم بتوانند از طریق تلفن همراه هوشمند خود تبلیغات را ببیند، اطلاعیه و سخنرانی‌ها را مستقیم گوش کنند و در نهایت نامزد مورد علاقه خود را انتخاب کنند».
او افزود: «در انتخابات اخیر (مجلس شورای اسلامی) ما موفق نشدیم یک هماهنگی لازم بین وزارت کشور و شورای نگهبان ایجاد شود و نهایی نشد، اما دولت همه امکانات را برای برگزاری انتخابات الکترونیکی به صورت کامل آماده کرده بود. معتقدم مردم باید بتوانند آنلاین (زنده) فرایند انتخابات را ببینند، رأی دهند و آرای افراد را و نوع و میزان رأی نامزدها را ببینند. برای مثال، اگر پنج نامزد ریاست‌جمهوری داریم، به صورت لحظه‌‌ای تعداد و افزایش آرای نامزدها را بتوانند ببینند».
 روحانی گفت: «البته ممکن است از نظر قانونی به این موضوع ایراد بگیرند که این روش تبلیغات محسوب شود که نامزدی که آرای بیشتری دارد و مردم آن را به لحظه می‌بینند، مردم در ساعت‌های بعدی بیشتر به او رأی می‌دهند. اگر از این اشکال بتوانیم صرف نظر کنیم و آن را اشکال ندانیم، مردم می‌توانند این فرایند را آنلاین ببینند و آن زمان تمام این تفکرات که می‌گویند در جایی اشتباه یا دخالت شده یا تقلب شده است از بین می‌رود و مردم می‌بینند که هیچ دستی دخالت ندارد و رأی می‌دهند و رأی آنها کاملا 
مشخص است».
 

با شیوه‌های سنتی نمی‌توانیم با فساد مبارزه کنیم
او بیان کرد: «موضوع شفافیت و مبارزه با فساد یکی از مسائل مهمی است که از طریق فضای مجازی و سیستم الکترونیک می‌توانیم حریف فساد شویم؛ در غیر این صورت چگونه ممکن است که بتوانیم با فساد با شیوه‌های سنتی مبارزه کنیم که امروز یک فضای بسیار مناسب و خوبی در این مسیر برای کشور ایجاد شده است. برای جلوگیری از فساد و قاچاق سوخت و گازوئیل در کامیون‌ها و اتوبوس‌ها با جی‌پی‌اس از اطلاعات فضاپایه استفاده می‌کردیم که نشان می‌دهد این روند تحول بزرگ و اساسی و بسیار 
مهم است». رئیس‌جمهوری گفت: «برای این کار از ابتدای دولت یازدهم یک کار بسیار بزرگ صورت گرفت زیرساخت‌ها آماده شد و پهنای باند آماده شد و شرایط برای استفاده موبایل‌های هوشمند مهیا شد و ما دیدیم در این مدت همین رقمی که اعلام شد ضریب نفوذ اینترنت حدود چهار برابر شده است به طور مثال اگر از ۲۷ درصد به بیش از ۹۰درصد رسیده که تحول بسیار مهمی است».

فضای اینترنتی و فضای مجازی، کشور را متحول کرد

روحانی از گسترش فضای دیجیتال در کشور هم گفت: «فضای اینترنت تا روستاهای کشور هم توسعه یافته و برای این منظور زیربناها در این مدت هفت سال به‌سرعت آماده شده است. در گذشته این فضا در شهرهای بزرگ و کوچک بود، اما امروز بحمدالله این فضا در سراسر کشور امتداد پیدا کرده است و چقدر از روستاها در گردشگری از این فضا برای بوم‌گردی استفاده می‌کردند. چقدر از کارها و صنایع دستی از این فضا استفاده و بهره‌برداری می‌کردند. حتی امروز برای اینکه بتوانند فعالیت‌های خودشان را در شهرهای کوچک و در روستاها انجام دهند، این ابزار و امکانات در اختیار آنهاست».
او افزود: «فضای اینترنتی و فضای مجازی، شرایط کشور را متحول کرده یعنی سبک زندگی و رابطه زندگی را تغییر داده است. خود این موبایل هوشمند وقت بزرگی از طرف را می‌گیرد یا مثبت یا منفی، نمی‌توان به بهانه سوءاستفاده این فضا را محدود و این روند را در کشور متوقف کنیم. یعنی نمی‌توانیم بگوییم در کشور چون از این فضا ممکن است کسی سوءاستفاده کند پس به طور کل این فضا را تعطیل یا محدود کنیم».
پنج هزار شرکت دانش‌بنیان رسمی فعالیت می‌کنند
رئیس‌جمهوری ادامه داد: «امروز کسب‌وکار با این فضاست. پنج هزار شرکت دانش‌بنیان رسمی و شناسنامه‌دار فعال و هزاران استارت‌آپ‌ در کشور فعالیت و کار می‌کنند که همه اینها در سایه همین فضاست و همین امکانات و زیرساخت‌هاست. از طرف دیگر این همه دانشجویی که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، اشتغال اینها را چه‌کار کنیم ایجاد اشتغال برای اینها در اقتصاد دیجیتال راحت‌تر می‌شود».
روحانی گفت: «در اقتصاد دیجیتال راحت‌تر می‌شود افراد تحصیل‌کرده دانشگاهی را جذب کرد و از آنها استفاده کرد و کشور به این مسئله نیاز دارد. امروز بخشی از بی‌کاری کشور برای افرادی است که تحصیل‌کرده‌ هستند و از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند».
او همچنین به طرح‌هایی که افتتاح شده اشاره کرد و گفت: «دیتاسنتری که افتتاح شد یا دیتاسنترهای دیگری که در آینده افتتاح می‌شود، اینها همه فعالیت‌های کسب‌وکار را در زمینه مشاغل جدیدی که باید ایجاد شود، تسهیل می‌کند. همچنین به کسب‌وکارهای اینترنتی که در این ایام به خاطر کرونا و به‌خاطر اینکه از کسب‌وکارشان فاصله گرفته و صدمه دیده بودند کمک و یاری رسانده شد».
روحانی عنوان کرد: «افتتاح آخر مربوط به یک بخش فرهنگی بود؛ بخشی که مردم بتوانند به راحتی از فضای فرهنگی استفاده و بهره‌برداری کنند. گفتم که اینترنت‌های ثابت برای یک ماه هم خدمات مجانی داده می‌شود و امیدواریم این فضا گسترده شود هم آنهایی که اهل تهیه محتوا هستند، بتوانند محتوای جدید تولید کنند و هم مردم بتوانند از تنوع لازم در این زمینه برخوردار شوند».
او افزود: «سیاست‌گذاری‌های عام، اصولی و منظمی توسط شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی انجام می‌گیرد، جلساتی هم برای هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اجرائی تشکیل می‌شود. یک شورای اجرائی که در رده دوم تشکیل می‌شود، می‌تواند سریع‌تر برای رسیدن به خدمات مورد نظر یاری و کمک کند و هم اقداماتی که خود وزارت ارتباطات هم برای زیرساخت و هم برای لایه‌های دیگر انجام می‌دهد. کمک‌هایی که وزارت ارتباطات انجام می‌دهد و هم همه دستگاه‌های دیگر، بخش خصوصی و غیرخصوصی که آنها باید وارد شوند».