بزرگ‌ترین کنسرت زنده ایران
به گزارش روابط‌عمومی ایرانسل، همایون شجریان خواننده موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی تلفیقی، همزمان با عید سعید فطر از ساعت ۲۱ یکشنبه چهارم خردادماه، منتخبی از آلبوم‌های خاطره‌انگیز «نسیم وصل» و «با ستاره‌ها» را به صورت اختصاصی در تالار وحدت اجرا کرد و علاقه‌مندان از طریق لنز، تلویزیون تعاملی ایرانسل، اولین و بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال ایران، تلاش کردند این کنسرت را تماشا کنند که ناموفق بودند.
این کنسرت، بزرگ‌ترین کنسرت آنلاین برگزارشده در ایران بود که در آن، ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس همراه با ۳۵ نوازنده، همایون شجریان را همراهی و ۱۰ دوربین به صورت همزمان، آن را تصویربرداری کردند. قطعات برنامه‌ریزی‌شده برای اجرا در این کنسرت، به آهنگسازی و تنظیم محمدجواد ضرابیان و سینا جهان‌آبادی است.
در این کنسرت، قطعات «هوای گریه»، «خانه سودا»، «افسونگر»، «غریبانه»، «ای عاشقان»، «باستاره‌ها»، «حاصل عمر»، «دفتر دل»، «نسیم وصل» و «مرغ سحر» اجرا شد.
روابط عمومی ایرانسل اعلام کرده بود مشترکان ایرانسل بدون نیاز به تهیه اشتراک و کاربران غیرایرانسلی لنز با تهیه بلیت ۱۰هزار تومانی این برنامه، می‌توانند آن را تماشا کنند. کاربران اپلیکیشن موبایل لنز، برای دریافت بهترین تجربه هنگام تماشای کنسرت آنلاین، می‌توانند اپلیکیشن لنز را به جدیدترین نسخه به‌روزرسانی کنند.
اما کاربران به شدت از اجرای این کنسرت ناراضی و از ایرانسل عصبانی بودند به طوری که در حساب کاربری همایون شجریان کاربران در بیش از سه هزار کامنت به عدم امکان تماشای این کنسرت به صورت آنلاین اعتراض کردند و همایون شجریان نیز اظهار کرد این کنسرت چند روزی در لنز باقی می‌ماند.
اعتراض کاربران
توئیتر در این چند روز مملو از اعتراضات کاربران ایرانی بود؛ هشتگ همایون شجریان و ایرانسل یکی از ترندهای داغ شب اجرای کنسرت در توئیتر بود. یکی از کاربران در توئیتی نوشته بود: همایون شجریان و گروهش فکر می‌کنند ما داریم آنها را می‌بینیم، خبر ندارند زل زدیم به پیغام «دسترسی شما منقضی شده است»!! آقای ایرانسل، آقای لنز؛ خوب ملت را گذاشتید سر کار.
بهمن بابازاده نوشته است: بیش از سه هزار کامنت فحش و ناسزا به #ایرانسل و #لنز زیر پست آخر # همایون شجریان طی ساعات ۲۱ تا ۲۲ امشب درج شد. امیدوارم ایرانسل در بیانیه‌ای رسمی درباره هزینه‌های دریافتی از خیل عظیم دوستداران همایون و عدم توانایی از میزبانی مخاطبان این خواننده بدهد.
یکی دیگر از کاربران نوشته است الان که پخش زنده تمام شده هم وارد #لنز شدیم و سرعت رفت بالا اما سوال اساسی پخش زنده برای شما مقدور نبود، اصرار برای پخش زنده چی بود؟
یکی از کاربران نوشته است: با دنبال کردن هشتگ همایون شجریان و ایرانسل متوجه می‌شویم که تعداد خیلی زیادی از مخاطبان کنسرت امشب همایون از لنز هنوز نتوانسته‌اند وارد سامانه شوند. امشب آبروی ایرانسل رفت. نبود زیرساخت مناسب و ناتوانی از میزبانی مخاطبانی که برای دیدن کنسرت هزینه کرده‌اند. فاجعه بودی ایرانسل.
یکی دیگر از کاربران با عنوان گرگ وال‌استریت نوشته بود: افتضاح، واژه‌ای دیگر برای شاهکار مسوولان لنز # ایرانسل پیدا نکردم، هزاران نفر با وجود پرداخت هزینه بلیت نتوانستند در مهمانی #همایون شجریان شرکت کنند. از عهده ساده‌ترین امور هم برنمی‌آیید.
پژمان موسوی در توئیتر نوشت: کیهان کلهر روی یک صندلی نشست، #لایو پخش کرد و همه را غرق در زیبایی و شور کرد. #همایون شجریان به # ایرانسل اعتماد کرد، پای اسپانسر وسط آمد، سرور جواب نداد، همه غرق در اعتراض و ناخوش‌احوالی شدند.
کاربر دیگری نوشت: چند روز است ذوق و شوق کنسرت همایون شجریان را دارم، بلیت هم خریدم، کلی هم سرخوش بودم، از ۸:۳۰ دارم آماده شدن‌شان را تماشا می‌کنم، از ساعت ۹ ارتباط قطع شده و هیچ جور هم وصل نمی‌شود، پیج لنز در اینستا قول داده بود همچین مشکلی پیش نیاید.
حساب کاربری دیگری نوشته است: به عنوان فردی که بیزینس درس می‌دهد، می‌بینم که شرکت‌های ایرانی در نبود رقیب قدرتمند هر محصول مزخرفی را به مردم قالب می‌کنند. حدود ۱۰ میلیون ایرانی خارج از کشور را از کنسرت محروم می‌کنید، سرورها برای داخل کشور جواب نمی‌دهد، تخته کن در آن شرکت را.
یکی دیگر از کاربران نوشت: لنز ایرانسل بار دیگر یادآوری کرد که اینترنت نسلn ام هم بیاید بازهم اینجا ایران است! انتظار ایونت‌های آنلاین واقعا خیلی انتظار زیادی است.
یکی از کاربران نوشته است: موقع گرفتن هزینه کنسرت مشکلی وجود نداشت اما از ساعت ۹ شب من رو انداخته بیرون و اجازه ورود نمی‌ده.یکی از کاربران نیز نوشته است #ایرانسل برای پخش زنده کنسرت #همایون شجریان مدت‌ها تبلغ کرده، از کاربران غیرایرانسلی نفری ده هزار تومان دریافت کرده، حالا که زمان کنسرت شده، اپ از دسترس خارج شده، دریغ از یک خط توضیح در صفحات مجازی ایرانسل و #لنز! به همین راحتی.
برخی کاربران نیز به خود همایون شجریان ایراد گرفتند: بوچلی با اونهمه بوچلی بونش، یانی با اون همه یانی بودنش، کیهان کلهر با همه کیهان کلهر بودنش توی اینستاگرامش لایو گذاشت آقای همایون شجریان هم اینجور. عیارها اینجور وقتا مشخص می‌شه.
روز بعد نیز یکی از کاربران نوشته است: کنسرت #همایون شجریان را از #یوتیوب تماشاخانه دیدم و بسی لذت بردم. اپلیکیشن لنز را هم دیشب پاک کردم و پشت دست داغ کردم که دیگر سراغ این اپ نروم.
امکان تماشای مجدد در نرم‌افزار لنز
همان شب حساب کاربری ایرانسل در توئیتر نوشت که کنسرت نسیم وصل #همایون شجریان با استقبال گسترده شما در لنز ایرانسل مواجه شد و بیش از ۷۱۰ هزار نفر، این کنسرت را به صورت زنده و آنلاین تماشا کردند. علاقمندانی که به دلیل استقبال گسترده، موفق به مشاهده نشدند، می‌توانند طی دو سانس امشب و ۹ روز آینده، پخش مجدد کنسرت را ببینند.
این توئیت با اعتراض کاربران خشمگین مواجه شد؛ یکی از کاربران نوشت: ما اشتراک خریدیم که لایو ببینیم، تازه پخش مجدد را هم نتوانستیم ببینیم. سه ساعت از وقت ما، اعصاب ما و ده تومن از جیب ما رفت.
یکی دیگر از کاربران نوشت: تعریف دقیق و کاملی از عبارت کنسرت آنلاین ندارید، ویدئوهای همایون شجریان در یوتیوب موجودند.
یکی دیگر از کاربران نوشت مانند این است که با بلیت بروی کنسرت و بگویند به دلیل استقبال گسترده جا برای نشستن نیست، برو سی دی کنسرت را تماشا کن.
ایرانسل در پاسخ نوشت: خرید بلیت برای افرای است که از اینترنت ایرانسل استفاده نمی‌کنند، در صورت عدم تمایل به خرید بلیت می‌توانید از اینترنت ایرانسل به صورت رایگان استفاده کنید و کنسرت را مشاهده کنید.
بسیاری از کاربران حتی پخش مجدد این کنسرت را هم از دست دادند و موفق به تماشای آن نشدند. پرسش این جاست اگر ایرانسل قصد دارد بزرگ‌ترین کنسرت زنده ایران را به صورت زنده برگزار کند چرا زیرساخت‌های مناسب آن را فراهم نمی‌کند تا به جای تبلیغ برای نرم‌افزار تازه تاسیس خود که سراسر کپی نرم‌افزارهای بین‌المللی است، ضد تبلیغ نکند؟
سهل‌انگاری ایرانسل
کارشناسان معتقدند ایرانسل به راحتی می‌توانست پیش‌بینی کند که سرورها و پهنای باند مربوطه پاسخگوی این حجم از حضور کاربران نیست اما هیچ اقدامی در این باره انجام نداد.
سینا تقوی، کارشناس فناوری اطلاعات به «جهان‌صنعت» گفت: همایون شجریان شخصیت بسیار معروف و محبوبی است و باید کارشناسان ایرانسل پیش‌بینی می‌کردند که حجم استقبال و ثبت‌نام از کنسرت بسیار زیاد است.
او افزود: ایرانسل باید حجم زیادی به پهنای باند اضافه می‌کرد و سرور مناسبی را برای پخش زنده کنسرت انتخاب می‌کرد تا زمانی که URL یا همان آدرس سایت را وارد می‌کنید، سرور سایت پاسخگو بوده و لود شود.
تقوی در ادامه بیان کرد: زمانی که حجم بالایی از درخواست‌ها به سمت سرور ضعیف می‌رود، آن سرور پاسخگو نیست مانند بسیاری از متقاضیان که در ثبت‌نام خودرو موفق نمی‌شوند سایت را باز کنند چراکه درخواست‌های بسیاری به سرور ثبت‌نام خودرو ارسال شده است.
او گفت: در کنسرت زنده همایون شجریان نیز بیش از ۷۱۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند و بسیاری موفق نشدند کنسرت را زنده تماشا کنند. سرور و پهنای باند لنز پاسخگوی این همه کاربر نبود.
تقوی با اشاره به اینکه حتی آماتورترین کارشناس هم می‌توانست چنین اتفاقی را آن هم برای کنسرت زنده همایون شجریان پیش‌بینی کند بیان کرد: باید خدا را شکر کنند که سرور به طور کامل از دسترس خارج نشده و نخوابیده است چراکه در صورت درخواست‌های بسیار زیاد اتفاقی مانند حملات DDOSS رخ می‌دهد و سرور از دسترس خارج می‌شود.
او افزود: ایرانسل باید پاسخگوی این وضعیت باشد و از کاربران عذرخواهی کند اما کاربران نباید فراموش کنند که ایرانسل چه خدمات‌رسانی نامناسبی داشته و آنها موفق به تماشای زنده کنسرت نشدند. مردم ما همیشه اتفاقات را فراموش می‌کنند.
تقوی با اشاره به اینکه در دنیا قوانینی وضع شده تا در صورت بروز چنین اتفاقاتی از نرم‌افزار و شرکت مربوطه شکایت شود بیان کرد: ظاهرا قوانین اینترنتی نباید در کشورمان وجود داشته باشد بلکه باید دزدی‌های اینترنتی وجود داشته باشد که از کاربران هزینه دریافت کنند و خدمات مربوطه را ارائه ندهند.
او افزود: اپراتورهای موبایل در کشورمان به ارگان‌هایی وابسته هستند که اگر هم از آنها شکایت کنید راه به جایی نخواهید برد.
سخن آخر
ایرانسل عنوان کرده است که در ازای هزینه‌ای که کاربران پرداخت کرده‌اند پس از ۹ روز مجددا تمام کنسرت را بازپخش خواهد کرد و شب چهارم خرداد نیز این کنسرت را مجددا بازپخش کرد. همایون شجریان نیز عنوان کرد که کنسرت چند روز در لنز باقی می‌ماند تا کاربرانی که موفق به تماشای آن نشدند، بتوانند کنسرت را ببینند.
اقدامی که ایرانسل انجام داد مانند این است که در یک استادیوم صدهزار نفری به ۷۰۰ هزار نفر تماشاچی بلیت فروخته شود یا کنسرت در سالنی که برای ۱۰ هزار نفر گنجایش دارد برگزار و به ازای ۱۰۰ هزار نفر بلیت فروخته شود. لنز و ایرانسل هم باید به اندازه گنجایش سرورهایشان بلیت می‌فروختند و با برنامه پیش رفته و طمع را کنار می‌گذاشتند.