پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 28 فروردین 1403, 7 شوال 1445, Tuesday 16 April 2024
کد خبر: 11548
منتشر شده در دوشنبه, 05 اسفند 1398 08:23
تعداد دیدگاه: 0
نمایشگاه کتاب شاید در زمان دیگری برگزار شود

شیوع بیماری کرونا به مهم‌ترین دغدغه کشور در روزهای اخیر بدل شده و خبرهای ضد و نقیضی از تعداد مبتلایان به این بیماری منتشر شده و نگرانی‌های فراوانی را به وجود آورده است. از این رو برای پیشگیری و ممانعت از شیوع آن مدارس و برنامه‌های عمومی تعطیل شده‌اند. در همین رابطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد تمام برنامه‌های هنری در سراسر کشور تعطیل است. آمار فروش فیلم‌ها در روزهای پایانی هفته گذشته نشان می‌دهد به‌دلیل واهمه مردم از ابتلا به بیماری درآمد گیشه‌ها با کاهش شایان توجهی مواجه بوده است. روز گذشته شورای صنفی نمایش اعلام کرد تا پایان هفته همه سالن‌های سینمای کشور تعطیل خواهد بود و پس از پایان این زمان هم فعالیت سینماها با اجازه از مراجع ذی‌صلاح ادامه می‌یابد. همچنین مقرر شد کسانی که برای این مدت از طریق سایت‌های مربوطه بلیت خریداری کرده بودند، امکان برگشت پول آنها وجود داشته باشد. در همین راستا مسوولان اصناف مختلف برای تعیین تکلیف و همچنین جبران ضرر و زیان‌های ناشی از این تعطیلی جلساتی جداگانه برگزار کرده‌اند. محمدرضا فرجی از اعضای شورای صنفی نمایش گفت که برای فیلم‌های در حال اکران و فیلم‌هایی که در نوبت اکران هستند و از این تعطیلات متضرر می‌شوند، حتما هفته‌های جبرانی در نظر گرفته خواهد شد و برای ضرر آنها تصمیم‌هایی اتخاذ می‌شود.  

 
توقف فعالیت‌های فرهنگی در ایران

 تعطیلی نمایش‌ها

با اعلام تعطیلی نمایش‌های روی صحنه مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به تعطیلی پیش‌آمده برای فعالیت‌های هنری به‌دلیل شیوع ویروس کرونا اعلام کرد تلاش می‌شود تا گروه‌های تئاتری متضرر نشوند. شهرام کرمی گفت نکته‌ای که در ابتدا به ذهن خطور می‌کند این است که گروه‌های تئاتری که فعالیتی گروهی دارند و چند ماه تلاش برای تمرین و اجرای یک اثر نمایشی کرده‌اند، لطمه می‌خورند؛ زیرا فعالیت‌های این گروه‌ها متکی به گیشه است و طبیعی است که در این شرایط امکان فروش بلیت نیست و تامین هزینه‌ها برای گروه‌های تئاتری بسیار دشوار می‌شود. وی درباره راهکار اداره کل هنرهای نمایشی در این خصوص اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با مدیران سالن‌ها اعم از دولتی و خصوصی وارد گفت‌وگو شویم تا در صورت امکان و میسر بودن در جدول اجراهای‌شان، فرصت تمدید یک هفته‌ای گروه‌های نمایشی را فراهم کنند تا گروه‌ها لطمه کمتری ببینند. تلاش می‌کنیم مدت تعطیلی پیش آمده را به تعداد اجراهای گروه‌ها افزوده و گروه‌ها کمتر متضرر شوند. کرمی درباره امکان حمایت مالی وزارت ارشاد از گروه‌های تئاتری که با تعطیلی یک هفته‌ای اجراهای خود مواجه شده‌اند، تاکید کرد: ما باید به شکل یکسان از همه گروه‌هایی که در این شرایط پیش آمده قرار گرفته‌اند، چه آن‌هایی که در سالن‌های دولتی آثارشان را به صحنه برده‌اند و چه آن‌هایی که در سالن‌های خصوصی اجرا می‌کنند، حمایت و به آنها کمک کنیم.

 لغو کنسرت‌ها

تصمیم وزارت ارشاد مبنی بر لغو تمامی برنامه‌های هنری کشور تا پایان هفته اجرای کنسرت‌ها را هم شامل می‌شود. به همین منظور سایت فروش بلیت ایران کنسرت اعلام کرد که تمامی کنسرت‌ها تا آخر هفته لغو و پول خرید بلیت‌ها بازگردانده خواهد شد. کنسرت‌های لغو شده تهران در بخش پاپ شامل اجراهای بهنام بانی در ۴ اسفند سالن میلاد نمایشگاه، امین بانی ۴ اسفند در برج میلاد، گرشا رضایی ۵ اسفند در میلاد نمایشگاه، شهاب صادقی ۵ اسفند در ایوان شمس، بنیامین بهادری ۶ اسفند در برج میلاد، روزبه بمانی ۶ اسفند در میلاد نمایشگاه، کنسرت بانوان مهر عاطفه ۶ اسفند نیاوران، بهنام بانی ۹ اسفند میلاد نمایشگاه و داریوش دهری ۹ اسفند برج آزادی است. همچنین در بخش کلاسیک تلفیقی و سنتی کنسرت‌های لغوشده شامل اجرای رسیتال ویولن و پیانو (۵ اسفند در رودکی)، سالار عقیلی (۹ اسفند در هتل اسپیناس پالاس)، ارکستر پارسوا (۹ اسفند در رودکی)، تکنوازی پیانو گروه معنا (۹ اسفند ارسباران) و دو نوازی گروه آوای آذرنوش (۹ اسفند نیاوران) است.

 تعویق اختتامیه جشنواره تجسمی فجر

همچنین مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر که قرار بود جمعه ۹ اسفند در تالار وحدت برگزار شد، لغو شد. قرار است مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره پس از برداشتن ممنوعیت‌های برگزاری برنامه‌های هنری و در زمانی مناسب برگزار شود اما جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا روز ۵ اسفند به کار خود ادامه خواهد داد؛ چراکه این نمایشگاه محل تجمع محسوب نمی‌شود.

 احتمال تعویق نمایشگاه بین‌المللی کتاب

از سویی دیگر هرساله نمایشگاه کتاب در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، اما سال آینده به‌دلیل مقارن شدن این ایام با ماه رمضان، بنا به تصمیم قبلی زمان افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۶ فروردین اعلام شده بود که هم‌اکنون با شیوع بیماری کرونا افتتاح این نمایشگاه در زمان تعیین شده در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و مدیر روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بررسی موضوع تعویق زمان برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌دلیل شرایط بهداشتی کنونی خبر داده است. در همین رابطه روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد در راستای صیانت از سلامت عمومی جامعه و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تعویق زمان برگزاری سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران در دست بررسی است و با توجه به اینکه این رویداد بین‌المللی است و بیماری کرونا هم جنبه جهانی پیدا کرده عدم برگزاری‌اش در زمان مقرر باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید