تعداد امضاهای این طرح از ۱۳ امضا فراتر نرفته و گذشته از دو فراکسیون امید و مستقلین حتی فراکسیون ولایی هم از آن تبری جسته است. مجتبی ذوالنوری و دوستانش برای استیضاح رئیس‌جمهور دست‌کم ۹۴ امضا نیاز دارند که با فضای حاکم بر مجلس، جمع‌آوری این تعداد امضا غیر‌ممکن است؛ موضوعی که باعث تغییر استراتژی اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری در مجلس شده است.

جبار کوچکی‌نژاد یکی از امضا‌کنندگان این طرح به «سازندگی» خبر داده که با عدم استقبال نمایندگان از طرح استیضاح رئیس‌جمهور آنها قصد دارند طرحشان را در قالب سوال تازه‌ای از رئیس‌جمهور دنبال کنند تا توان یارگیری بیشتری در مجلس داشته باشند.

 

ناکامی اول: ماجرای توقف طرح استیضاح و عدم‌کفایت رئیس‌جمهور
طراح اصلی طرح استیضاح و عدم‌کفایت رئیس‌جمهور، مجتبی ذوالنوری است؛ همان نماینده اصولگرای قم که اوایل امسال هم یک‌بار دیگر طرح استیضاح از رئیس‌جمهور را به جریان انداخته بود اما آن‌زمان هم به نتیجه نرسید، هرچند سعی کرد نقش فعالی در جریان سوال از رئیس‌جمهور ایفا کند. آنطور که سازندگی مطلع شده است، ذوالنوری تا اینجا توانسته ۱۲ امضا برای طرح عدم‌کفایت رئیس‌جمهور جمع کند، یعنی علاوه بر خودش، جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت، محمدعلی پورمختار نماینده کبودرآهنگ، هاجر چنارانی نماینده نیشابور، حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم، ذبیح نیکفر نماینده لاهیجان، محمدرضا ملک‌شاهی‌راد نماینده خرم آباد، علی‌اکبر کریمی نماینده اراک، هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه و باغملک، ضیاءالله اعزازی نماینده بناب، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، محمدجواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران و نایب‌رئیس فراکسیون ولایی نیز این طرح را امضا کرده‌اند. اما ساعاتی بعد از آنکه خبرگزاری فارس کلید‌خوردن این طرح را رسانه‌ای کرد، سخنگوی فراکسیون ولایی اعلام کرد این اقدام فراکسیونی نبوده است.

نقوی‌حسینی سخنگوی فراکسیون ولایی به «سازندگی» گفت: «طرح استیضاح رئیس‌جمهور در فراکسیون نه مطرح شده و نه جمع‌آوری امضا برای آن فراکسیونی است. در واقع جمعی از نمایندگان خودشان تشخیص داده‌اند این کار را انجام بدهند.» او البته ترجیح داد پاسخی به این سوال که آیا در شرایط فعلی طرح این موضوع به مصلحت است یا خیر ندهد. خود مجتبی ذوالنوری هم بعد از پایان صحن در نوبت صبح به راهروی مجلس آمد اما حاضر نشد به سوالات خبرنگاران در این‌باره پاسخ دهد.

با این حال اما «سازندگی» به سراغ دو نفر دیگر از امضا‌کنندگان این طرح رفت. هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه به «سازندگی» درباره دلیل امضای این طرح می‌گوید: «وضع کشور بد است و مقصر هم دولت است. ما ۱۴ مورد از مشکلات اقتصادی را نوشتیم و توضیح دادیم که مردم دیگر به فروش اعضای بدنشان از کلیه گرفته تا کبد و قرنیه چشمشان روی آورده‌اند. ظرف ۶ سال گذشته هیچ اتفاقی نیفتاده و اوضاع بدتر شده است. بحث ما این است که این دولت کارآیی ندارد. دیگر چطور باید ناکارآمدی خودش را اثبات کند. یک پروژه در این ۶ سال شروع نشد که به سرانجام برسد. صنایع فولاد و ساختمان‌سازی و پتروشیمی‌ها همه تعطیل شده‌اند.»

 

تلاش برای نشاندن فردی مانند قالیباف بر کرسی ریاست‌جمهوری
هدایت‌الله خادمی در پاسخ به این سوال که اگر توانستید رئیس‌جمهور را برکنار کنید، آن‌وقت آلترناتیو شما چه خواهد بود، می‌گوید: «ما در ابتدا می‌خواهیم تخریب بیشتر کشور توسط دولت را متوقف کنیم. اگر موفق بشویم رئیس‌جمهور را برکنار کنیم، دوباره انتخابات برگزار می‌شود و در این صورت شاید فرد شایسته‌تری بیاید.» خادمی می‌گوید: «روحانی ۴۰ سال است در این حکومت است و از نظر من این‌هایی که در این ۴۰ سال بوده‌اند همه را باید کنار بگذاریم و پول‌هایی که در این مدت به جیب زده‌اند را هم از آنها بگیریم.» خادمی در ادامه از فرد شایسته مورد نظر خودش هم رونمایی می‌کند؛ جایی که می‌گوید: «محمدباقر قالیباف بهترین گزینه برای این شرایط است چون اگر می‌آمد دست‌کم ۴ پروژه راه می‌انداخت. ما مردمی هستیم که مشکلمان الان نان است، ما احترام نمی‌خواهیم، مشکل ما الان مسکن و نان و شغل است. لااقل اگر قالیباف بود، جرات داشت و اگر می‌خواست پلی بسازد برای آن روزشمار می‌گذاشت.» و جالب اینکه می‌گوید: «من کاری ندارم به اینکه حالا او چه‌کاره است و بچه‌هایش کجا هستند و چه پرونده‌هایی دارد ولی اگر بیاید خوب کار می‌کند.»

 

زینب صفری، خبرنگار پارلمانی سازندگی