بازگشت سکاندار سابق فدرال رزرو آمریکا «جنت‌یلن» به عرصه بانکداری آکادمیک اگرچه از سوی برخی دگماتیست‌های جمهوری‌خواه دخالت محسوب می‌شود؛ با این حال هدف یلن والاتر از مداخله در امور سیاست پولی است. نیرویی که یلن را به اظهارنظر ترغیب کرده است، ارائه یک هشدار و معرفی یک راهکار است. یلن می‌گوید فدرال رزرو نیاز به رویکرد جدیدی برای هدایت پیش‌بین و در نتیجه‌ مواجهه پیش از موعد با بحران محتمل دارد.
یگانه‌زنی که در دهه‌های گذشته به سمت سکانداری پولی‌مالی فدرال رزرو درآمده بود، سوابق بانک مرکزی در دوران رکود را به همراه درس‌های لازم برای آگاهی کامل از ابزار مناسب برای مقابله با رکود بعدی تبیین می‌کند. یلن خواستار ارائه استراتژی جدیدی پیش از ثبت اولین تصادم رکود با اقتصاد آمریکا در سال‌های آینده شده است. جنت یلن مجموعه‌ای از ا‌بزارهای پولی- ‌مالی براساس ترجیح همکارانش را برای مقابله با رکود محتمل بعدی در یک کنفرانس به میزبانی «بروکینگز» معرفی کرد. به گفته او «کمیته بازار آزاد فدرال برای بروز بهترین عملکرد در شرایط پیشابحران، به یک استراتژی جدید قبل از به صدا درآمدن زنگ رکود در ماه‌های آتی نیاز دارد.»

خانم یلن می‌خواهد بانک فدرال را به یک استراتژی «نرخ پایین‌تر برای مدت زمان طولانی‌تر» دقیق‌ و شفاف بسپارد. روشی که به‌طور موثر قادر است پس از یک دوره زمانی که مجبور به استفاده از روش کاهش نرخ بهره هدف تا نزدیک شدن به سطوح نزدیک به صفر است تا آمریکا کماکان به رشد اقتصادی ادامه دهد. این امر شامل تعهد FOMC برای حفظ نرخ پایین‌تر از آن خواهد شد. با قوانین سیاست‌های‌پولی استاندارد‌تر برای تنظیم نرخ هم این شرایط به وجود خواهند آمد. مداخله او به‌عنوان بحثی جدی در میان اعضای دیگر فدرال رزرو افزایش یافته است تا راه‌هایی برای تضعیف قدرت آتش‌افروز رکود، هنگامی که بروز رکود دیگری در کمین نشسته است. در‌حالی‌که بانک مرکزی ایالات متحده در طول رکودهای گذشته قادر به کاهش نرخ بهره ۵ یا ۶درصدی بوده است، اما در حال حاضر تنها ظرفیت ادغام هزینه‌های وام را با چند درصد کاهش در دست دارد. به‌رغم افزایش نرخ بهره از سال ۲۰۱۵ میلادی، محدودیت‌های بسیاری اجازه باز شدن محدوده مانور نرخ‌های بهره مثبت را نمی‌دهند.

ابزار غیرمتعارف جدید برای رکود جدید
این استراتژی نشان می‌دهد که یک ابزار غیر‌متعارف مجددا مورد نیاز خواهد بود. یلن می‌گوید که خرید دارایی، مانند کسانی که پس از بحران، به اندازه ۵/ ۴ تریلیون دلار بازپرداخت می‌کنند، باید در مجموعه ابزار باقی بمانند، اما احتمالا به‌تنهایی برای مهار بحران جدید ناکافی خواهد بود. یلن در ادامه هشدار داد ایده‌های دیگری از جمله کاهش نرخ اسمی بهره کمتر از صفر، «معایب قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.» در عوض، وی مدافع یک نسخه پیشرفته از راهنمایی پیش‌بین است که فدرال رزرو طی رکود اخیر از آن استفاده کرد، تا به مدت طولانی پول آسان (Easy Money) را تحمل کند و نرخ بهره بلندمدت را کاهش دهد. این شامل تعهد به پرداختن به مقاصد قبلی برای هدف تورم یا کمبود تطبیقی پولی است.ارائه استدلال برای یک فرآیند منظم‌تر و ارزیابی چارچوب سیاست‌پولی بانک فدرال رزرو، مانند هدف تورمی، از جمله صحبت‌هایی بود که در یک کنفرانس میان همکاران سابق خانوم یلن رخ داد. البته روند برای ارزیابی تغییرات همیشه شفاف نبوده و روش‌های رسمی‌تر با بررسی‌هایی که هر چهار سال یک بار انجام می‌شود سودمند خواهد بود.

فلش‌بک به تذکر برنانکی
یکی از پربازدیدترین معیارهای پیش‌بینی دوره رکود در آمریکا به منحنی بازدهی تعلق گرفته است. با توجه به داده‌های منتشرشده، تفاوت بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا با سررسید ۱۰ ساله و ۲ ساله روند کاهشی خود را ادامه داده‌اند. کاهش فاصله بازدهی دو‌ سیگنال مهم در بر دارد. اولین پیام حاصل از خطی شدن منحنی بازدهی اوراق، فرارسیدن زمان لازم برای تغییر سیاست‌های پولی‌مالی فدرال رزرو است. کاهش فاصله نرخ بازدهی اوراق کوتاه‌مدت و بلندمدت به معنای نیاز به کاهش شتاب انقباض پولی تلقی می‌شود. دومین پیام، کاربرد اصلی این معیار، پیش‌بینی احتمال بروز رکود اقتصادی با تاخیر ۱۲ ماهه است. چنانچه منحنی به سمت خطی شدن پیش برود، احتمال وقوع رکود نیز افزایش می‌یابد. در حالتی که منحنی معکوس شود (نرخ بازدهی اوراق ۲ ساله از نسخه ۱۰ ساله سبقت بگیرد)، نشانه قدرتمندی از یک بزنگاه اقتصادی جدی مخابره خواهد شد. این نشانه آخرین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی وقوع بحران را در بر داشت. اما آنچه برنانکی به‌عنوان استاد یلن در فدرال رزرو در این باره ذکر کرده، اعوجاجی است که دیگر بر دقت پیش‌بینی این منحنی مانند قبل نمی‌توان اتکا کرد.