قیمت بلیت هواپیما کنترل شد و البته برخی ایرلاین‌ها مانند هما دیگر بلیت‌هایشان را به سایت‌های گرانفروش نمی‌دهند. حالا براساس دستور سازمان هواپیمایی کشوری ایرلاین‌ها می‌توانند بلیت‌هایشان را حداکثر حدود ٦٠٠‌هزار تومان بفروشند. برهمین اساس، قیمت بلیت پروازهای نیمه دوم شهریور حداکثر تا ٥٤٠‌هزار تومان فروخته می‌شود.
این موضوع درحالی رخ می‌دهد که قیمت بلیت هواپیما در روزهای آخر مرداد در فضای مجازی حاشیه‌ساز شد و ایرلاین‌ها به بهانه افزایش قیمت دلار، نرخ پروازهایشان را تا یک‌میلیون تومان افزایش دادند. این موضوع البته با واکنش رئیس‌جمهوری همراه بود و ایرلاین‌ها را ناچار به عقب‌نشینی کرد.


نقشه ایرلاین‌ها ناکام ماند
در روزهای نابسامانی ارز و بالارفتن قیمت هر روزه آن، بلیت هواپیما هم اسیر افزایش قیمت بیشتر از ١٠٠درصدی شد. همین موضوع موجب شد که سالن‌های فرودگاه‌ها خالی از مسافر شود و هر روز عکس‌های زیادی از فرودگاه‌ها و هواپیماهای خالی در فضای مجازی منتشر می‌شد.
البته در این میان بسیاری به ایرلاین‌ها تذکر دادند که افزایش ٧٠ تا ١٠٠‌درصدی بلیت هواپیماها منجر به کاهش تقاضا می‌شود. با این حال ایرلاین‌ها معتقد بودند که حدود ٦٠‌درصد هزینه‌هایشان به دلار است و نمی‌توانند قیمت را پایین‌تر بیاورند.
آرمان بیات، کارشناس صنعت هوایی در این‌باره به «شهروند» گفت: ایرلاین‌ها درباره هزینه‌های دلاری‌شان اغراق می‌کنند و به نظر می‌رسد آنها می‌خواستند برای تسویه زیان‌هایشان از فرصت بازار نابسامان ارز نهایت استفاده را ببرند.
گرچه این نقشه ایرلاین‌ها با سالن‌های خالی از مسافر به جایی نرسید اما واکنش‌های مردم به بلیت‌های گران موجب شد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری شخصا در این‌باره تذکر دهد و البته سازمان هواپیمایی کشوری برای بلیت پروازها سقف قیمت تعیین و اعلام کرد ایرلاین‌ها حق ندارند تا پایان مهرماه قیمت‌ها را از این بالاتر ببرند و سازمان هواپیمایی کشوری هم درخواست کرد که ایرلاین‌ها قیمت‌های خود را در سایت‌هایشان درج کنند تا مردم براساس بودجه و قدرت خریدشان بلیت بخرند و از قیمت‌های معقول آگاهی داشته باشند.
افزایش قانونی نرخ بلیت هواپیما چقدر است؟
قیمت بلیت پروازها به کنترل درآمده است. نرخ پرواز تهران- مشهد که معمولا گران‌ترین قیمت را دارد، درحال حاضر و برای هفته جاری حدودا بین ٢٣٠ تا ٥٤٠‌هزار تومان قیمت خورده است. این درحالی است که حداقل قیمت بلیت تهران- مشهد در شهریور ‌سال گذشته حدود ١٥٠‌هزار تومان بود. به این ترتیب می‌توان گفت که قیمت بلیت پروازها با نرخی که سازمان هواپیمایی کشوری قانونی می‌داند، حدود ٦٠ تا ٦٥‌درصد افزایش داشته است.
معمولا قیمت نجومی بلیت‌های پرواز در روزهای پیک سفر رخ می‌دهد و حالا نزدیک‌ترین پیک سفر در شهریورماه، روزهای تاسوعا و عاشورا است. براین اساس، نرخ بلیت تهران- مشهد در روز نزدیک به تعطیلات تاسوعا و عاشورا یعنی ٢٦ شهریور زیر ٦٠٠‌هزار تومان است.
ایران‌ایر بلیت‌هایش را مستقیم می‌فروشد
فروش بلیت هواپیما با نرخی بالاتر از نرخ اعلام‌شده روی سایت شرکت‌های هواپیمایی تخلف است و حالا ایرلاین‌ها به این مسأله نظارت می‌کنند تا شرکت‌های چارتر‌کننده بلیت هواپیما تخلف نکنند.
بعد از بحبوحه گرانی بلیت‌های هواپیمایی و دستوری که برای بازگشت این بلیت‌ها به قیمت‌های قبلی داده شد، دفتر نظارت بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی به ایرلاین‌ها توصیه کرد نسبت به نحوه توزیع بلیت هواپیماهای خود نظارت داشته باشند تا اگر کسی خارج از نرخ اعلام‌شده توسط شرکت اقدام به فروش بلیت هواپیما کرد، با متخلفان برخورد شود.
این تذکر چندان جدی گرفته نشد به همین دلیل مجوز لغو ٨ دفتر هواپیمایی باطل و مجوز ٢٠ دفتر هم تعلیق شد. این برخوردهای جدی و تند باعث شد که ایرلاین‌ها هم تصمیم جدیدی بگیرند و دسترسی سایت‌های گرانفروش را به بلیت‌های خود لغو کنند. یکی از ایرلاین‌هایی که به‌ طور جدی به دنبال برخورد با متخلفان و مبارزه با گرانفروشی بلیت‌های خود است، ایران‌ایر است. بعد از تعدیل قیمت‌های بلیت‌های هواپیمایی، این ایرلاین اعلام کرد که دسترسی سایت‌های آنلاین متخلف و گرانفروش به بلیت‌های ایران‌ایر قطع می‌شود.
مدیر روابط عمومی ایران‌ایر با انتقاد از این سایت‌های متخلف تأکید کرده که آنها اقدام به گرانفروشی بلیت کرده و باعث بروز نارضایتی در بین مردم می‌شدند به همین دلیل فروش بلیت پرواز‌های داخلی هما با قیمت‌های توافق‌شده و به صورت مستقیم توسط ایران‌ایر انجام می‌شود. براساس اعلام این شرکت، طبق توافق صورت‌گرفته بین ایران‌ایر با سازمان هواپیمایی کشوری، دسترسی تمام سایت‌های متخلف به سامانه فروش بلیت ایران‌‌ایر قطع شده است تا آنها که در چند ماه اخیر اقدام به فروش بلیت پروازهای داخلی و خارجی به قیمت چند برابر قیمت ایران‌ایر کرده بودند، دیگر به بلیت‌های این شرکت دسترسی نداشته باشند.
نکته جالب اینجاست که ایران‌ایر به ‌عنوان یک ایرلاین قدیمی سایت‌های متخلف را عامل اصلی گرانی بلیت هواپیما دانسته و رسما ارتباط خود را با برخی از این سایت‌ها ازجمله سایت علی‌بابا قطع کرده است. در این سایت به جز ایران‌ایر شما می‌توانید از تمام ایرلاین‌های ایرانی بلیت تهیه کنید.
البته دیروز در تماسی که خبرنگار «شهروند» با سایت فروش بلیت هواپیمایی علی‌بابا داشت، مسئول فروش این سایت گرانفروشی بلیت‌های هواپیمایی را تکذیب و تأکید کرد که این سایت اجازه ندارد بلیت‌ها را گران‌تر از آن‌چه که خود ایرلاین‌ها می‌فروشند، ارایه دهد و قطع دسترسی آن به بلیت‌های سازمان هواپیمایی ایران‌ایر کذب است و به دلیل برخی مشکلاتی که در سایت آنها ایجاد شده، فعلا بلیت‌های ایران‌ایر فروخته نمی‌شود. جالب اینجاست که قیمت بلیت‌های سفرهای مختلف تفاوت زیادی نسبت به آن‌چه در سایت خود ایران‌ایر قید شده با سایت هواپیمایی که بلیت‌های ایرلاین‌های دیگر را می‌فروشند، ندارد و مشخص نیست که به چه دلیل ارتباط این ایرلاین با برخی سایت‌های فروش بلیت ازجمله علی‌بابا و ١١٨ چارتر قطع شده
است.
سایت‌های فروش بلیت مقصر گرانی هستند
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم تخلفات برخی سایت‌های فروش بلیت هواپیمایی را دلیل اصلی گران‌شدن بلیت‌های هواپیما می‌داند.
اسعدی سامانی در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «برخی سایت‌های بی‌مجوز و حتی برخی مجوزدار هم برای اینکه سود کلان به جیب بزنند، اقدام به فروش گران بلیت‌های هواپیمایی کردند و تأثیر زیادی روی افزایش قیمت‌ها داشتند. ما به صورت جدی با این سایت‌ها برخورد کردیم. او ادامه می‌دهد: مجوز برخی از آنها به دلیل گرانفروشی لغو و برخی هم پروانه فعالیتشان تعلیق شد. آنهایی هم که مجوز نداشتند، کلا دیگر اجازه فعالیت در این عرصه را نخواهند داشت. برخورد با متخلفان به اندازه‌ای تند و جدی بوده که حتی شرکت ایران‌ایر دسترسی سایت علی‌بابا به برخی از سفرهایش را لغو کرد و این نشان می‌دهد که در این موضوع ما برخوردی کاملا جدی داریم و اجازه نمی‌دهیم قیمت‌ها بیشتر از آن‌چه که هستند، به مردم ارایه شوند. به همه ایرلاین‌ها هم توصیه اکید کرده‌ایم که هر سایتی بلیتش را گران بفروشد، حتما باید برخوردی جدی با آن سایت داشته باشند.»
با گرانفروش‌ها چه کنیم؟
اسعدی سامانی درباره نحوه مواجهه مردم با گرانفروشی بلیت هواپیما هم به «شهروند» توضیح می‌دهد: صددرصد این سایت‌ها تأثیر زیادی روی افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما داشته‌اند وگرنه خود شرکت‌های هواپیمایی که نمی‌آیند نرخی را که اعلام کرده‌اند، بالاتر ببرند و مشتری‌هایشان را از دست بدهند. در همه بخش‌های اقتصادی شبکه‌های توزیع دلیل گرانی قیمت هستند؛ چون دلالی می‌کنند و کالاها و خدمات را با قیمت بالاتری می‌فروشند. ما در حال گذر از مرحله سنتی به مدرن برای سفارش بلیت‌های هواپیمایی هستیم و به همین دلیل نمی‌خواهیم کسب‌وکار این شرکت‌ها را تعطیل کنیم؛ اما آنها هم باید حواسشان را جمع کنند و به دنبال دلالی نباشند. از مردم هم می‌خواهم که در صورت دیدن تخلف سریعا اقدام به ثبت اینترنتی گزارش خود در سایت سازمان هواپیمایی کشور کنند تا ما با تخلفات برخورد کنیم.»