حسن روحانی، رئیس‌جمهوری صبح دیروز در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره شهیدرجایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، به سخنان مهمی اشاره کرد؛ ایستادگی مردم ایران در جنگ ٨ساله با عراق، ایستادگی در برابر جو روانی آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش، اتحاد گروه‌ها و جریانات سیاسی و کمک به دولت ازجمله موضوعاتی بود که روحانی به تشریح آنها پرداخت. اهم مباحث رئیس‌جمهوری را می‌خوانیم.


دفاع مقدس
در روزهای دفاع مقدس نیز سختی‌های بسیاری پشت‌سر گذاشتیم. بعد از خرداد ۶۱ و پیروزی بزرگ رزمندگان ما در آزادی خرمشهر، تا مدت‌ها در عملیات‌ها دچار مشکل شدیم تا اینکه در زمستان ۶۲ عملیات موفق و مهم خیبر را انجام دادیم که به فتح جزایر مجنون منتهی شد.
ایستادگی در برابر آمریکا
مگر ملت ما ملتی است که با فشار یک گروه حاکم جدید در کاخ سفید که نه‌تنها خود نمی‌دانند چه می‌گویند و چه می‌کنند بلکه مردم آنها نیز نمی‌دانند این حاکمان چه می‌گویند، از پای می‌ایستد و امید خود را از دست می‌دهد.
حکام آمریکا از یک طرف ملت ایران را تحت فشار قرار می‌دهند و از طرف دیگر هر روز از طرق مختلف پیغام می‌دهند بیایید مذاکره کنید.
ما پیغام و نرمش آنها را در پیام ببینیم یا عمل ددمنشانه‌شان را؟ به آنها می‌گویم که اگر راست می‌گویید و دوستدار ملت ایران هستید، چرا می‌خواهید در زندگی مردم ما فشار آورید؟ شما فکر می‌کنید که اگر چندماه به مردم ما فشار آورید، آنها به خیابان می‌آیند و دست‌هایشان را بالا می‌گیرند و می‌گویند: «ما تسلیم آمریکا و کاخ سفید شدیم»؟ این خطا و اشتباه شماست.
سیاست داخلی
امروز جنگ، جنگ اقتصادی، روانی و تبلیغاتی است و دولت نیز در صف مقدم این جنگ ایستاده است؛ در این شرایط از همه احزاب، گروه‌ها، جناح‌ها، قوا و ارکان نظام می‌خواهم توجه داشته باشند که امروز نه روز گله و رقابت و نه خدایی‌نکرده روز انتقام است بلکه امروز ما در میدان مبارزه هستیم.
(در روز حضور در مجلس) اگر دشمن به میدان نیامده بود و آمریکا نیز شمشیرش را از غلاف خارج نکرده بود، من جور دیگری سخن می‌گفتم اما امروز روز جنگ با دشمن است.
مردانگی، مروت، اخلاق، اصول انقلاب و منافع ملی همه اقتضا می‌کند که امروز در کنار یکدیگر باشیم و همدیگر را یاری کنیم؛ چراکه دولت نمی‌تواند از یک طرف با آمریکا مبارزه کند و از طرفی دیگر حواسش به راست و چپ باشد؛ دولت که نمی‌تواند در سه جبهه بجنگد. امروز روبه‌روی دولت، آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستاده است و راست و چپ به‌عنوان دو جناح باید حامی دولت در این میدان جنگ باشند، وگرنه اگر من بخواهم به راست یا چپ جواب دهم، ما به جایی نمی‌رسیم.
جناحی فکر نکند که اگر امروز علیه دولت حرفی گفت، محبوب می‌شود بلکه بداند او درحال خطا و اشتباه است. بداند که با واردکردن فشار به دولت نه‌تنها محبوب مردم نمی‌شود بلکه مغضوب آنها نیز خواهد شد.
ما می‌دانیم مردم در سختی هستند و امروز زمان جنگ است. به همین دلیل است که امروز باید آستین‌ها را بالا بزنیم و با تمام قدرت به خدمت کشور و مردم بسیج شویم.
دولت الکترونیک شفافیت ایجاد می‌کند. امروز در بازار ارز التهابات مشاهده می‌شود؛ بله گرچه قبول است که بخشی از آن به دلیل فشار آمریکا و خارجی است اما به‌عنوان رئیس دولت اعلام می‌کنم که بخشی از این التهابات داخلی است.