این‌روزها همه نگاه‌ها دوباره به سمت دونالد ترامپ برگشته است. بعد از زیرپاگذاشتن برجام و دور زدن توافق آب و هوایی پاریس، این‌بار رئیس جمهوری آمریکا بازی جدیدش را با اروپایی‌ها آغاز کرده است تا شاید دوباره اقتصاد دنیا را به هم بریزد.
قصه جنگ اقصادی میان کشورهای ثروتمند دنیا در رسانه‌های خارجی و داخلی به گوش می‌رسد. حکایتی‌که این‌بار از احتمال وقوع جنگ میان ترامپ و 6 قدرت برتر دنیا خبر می‌دهد تا بازتاب آن این‌روزها در رسانه‌ها غوغا به پا کرده باشد؛ آلمان، فرانسه، انگلستان، کانادا، ژاپن و ایتالیا همان 6 کشوری هستند که حالا در کنار ایالات متحده آمریکا، در میان عام و خاص به نام کشورهای جی هفت معروف هستند و گفته می‌شود 50 درصد از قدرت دنیا را در دست دارند.
نزدیک به 9 روزی می‌شود که خبرها از سایه سنگین تحریم‌های آمریکا علیه 6 کشور اروپایی می‌کنند و بنظر می‌رسد اقتصاد دنیا دچار تشنج شده است.
از روز جمعه، دهم خرداد ماه همین امسال، وقتی یلبر راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا از افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینویم به کشورهای اروپایی خبر داد، بازتاب این موضوع در رسانه‌های خارجی، داخلی و حتی شبکه‌های اجتماعی قابل توجه بود. بطوریکه 6 کشور اروپایی که از آن‌ها در کنار آمریکا با عنوان کشورهای جی 7 یاد می‌شود، در توییتر و برخی از رسانه‌ها از جمله رویترز واکنش نشان دادند و موضع خود را در قبال این تصمیم امریکا به اشتراک گذاشتند.
حالا نزدیک به 9 روز از بازتاب این خبر در رسانه‌ها می‌گذرد و اروپایی‌ها همچنان نگران جنگ تجاری هستند. مرور اخبار منتشر شده در رسانه‌های خارجی نشان می‌دهد که یکی از علت‌های اصلی این نگرانی‌ها به دلیل سوء سابقه ترامپ در نقض توافقات بین‌المللی است که نشان می‌دهد این کشور همیشه تنها در راستای منافع آمریکا گام برداشته است. حداقل این موضوع با کنار کشیدن آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس و بعد از آن با نقض برجام به این کشورها به خوبی ثابت شده است.
این تصمیم برای ایران نیز نگران کننده بود و سوالی که به ذهن می‌رسید این بود که آیا تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر در نظر گرفتن تعرفه سنگین برای واردات فولاد از کشورهای اروپایی، کانادا و مکزیک بر بازار فولاد ایران تاثیر می‌گذارد یا خیر؟
رسول خلیفه‌سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، دیروز به تجارت نیوز گفت: « بازارهای فولاد، بازارهای محلی هستند. بازارهای عمده دنیا مثل اروپا، مکزیک و کانادا نمی‌توانند بر بازار ما تاثیرگذار باشند.» او افزود: «در این بخش اروپایی‌ها کالایی برای صادرات به ما ندارند و ما هم مبادله‌ای با اروپا نداریم که بخواهیم نگران این نکته باشیم که با اقدام امریکا بازارهایی که دچار افزایش تعرفه شده‌اند به سمت بازار ما تغییر جهت بدهند.»
مرور مواضع اروپا در قبال آمریکا در رسانه‌های خارجی
هر چه هست، دیروز پرخبرترین روز برای این اتفاق بود. در روزی که سران هفت اقتصاد برتر دنیا در کنار هم جمع شده بودند تا برای متوقف کردن جاه طلبی ترامپ، بدنبال راه‌کار باشند، مقامات بسیاری از این کشورها با رسانه‌های خارجی به گفت‌وگو نشستند و از اهداف مهم خود برای شرکت در این اجلاس با خبرنگاران سخن گفتند.
اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش خبر موثقی درباره نتیجه این نشست در رسانه‌ها منتشر نشده بود، اما اخبار نشان می‌داد که سران کشورهای اروپایی مواضع نرمتری در قبال تندروی‌های آمریکا داشتند و مایل بودند تا برای بدست آوردن امتیازات خود با اتحاد و یکپارچکی با ترامپ به گفت‌وگو بنشینند.
به گزارش روز گذشته رویترز، پیتر آلتامر، وزیر اقتصاد آلمان، پیش از آغاز این نشست از همه کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا با حفظ یکپارچگی در برابر آمریکا ایستادگی کرده و برای مقابله با افزایش تنش‌های تجاری در کنار همدیگر باشند. آنطورکه رویترز به نقل از وزیر این کشور گزارش کرده است: «ما در وضعیت مهمی قرار گرفته‌‎ایم؛ وضعیتی جدی که مربوط به شب گذشته یا صبح امروز نیست، بلکه مربوط به هفته‌های گذشته یعنی از زمان اعلام این تحریم‌ها است.»
مرور این گزارش نشان می‌دهد که وزیر اقتصاد آلمان بارها از اروپایی‌ها خواسته تا برای بهره‌گیری از سود اقتصادی در تجارت، حتما باید اتحاد خود را حفظ کنند. این یکپارچگی از آنجایی ضروری بنظر می‌رسد که آمریکا تحریم‌هایی را بر علیه کشورهای جی 7 مثل کانادا و ژاپن اعمال کرده است.
در این گزارش نگرانی اروپایی‌ها و کارشناسان از اعمال تحریم‌های سنگین‌تر آمریکا علیه اروپایی‌ها به خوبی مشهود است. پیش‌بینی رویترز در این‌باره نشان می‌‎دهد که احتمالا آمریکا با وضع تعرفه‌های سنگین برای واردات فولاد و آلومینیوم قانع نخواهد شد و شاید در این‌باره اقدامات خطرناک دیگری انجام دهد؛ مثلا این‌بار با اعمال تعرفه‌هایی بر واردات خودرو از این کشورها، شرکت‌های خودروساز را دچار تنش کند. البته تنها سران کشورهای اروپایی نبودند که درباره تعرفه‌ها و تحریم‌های آمریکا واکنش نشان دادند. این بازتاب‌ها از زبان فعالان اقتصادی این کشورها نیز قابل توجه بود که همه این نگرانی‌ها را درباره احتمال آسیب به اقتصاد این کشورها را به خوبی نشان می‌داد.
به گزارش رویترز، جو کایزر، مدیر ارشد اجرایی آلمان که در حال حاضر به عنوان مدیر عامل شرکت زیمنس فعالیت می‌کند گفت: «تشدید هرگز پاسخ مناسبی در مراودات تجارتی نیست و باید در این زمینه حتما به توافق برسیم.» آنطور که رویترز به نقل از مسئولان فدراسیون صنایع آلمان می‌نویسد، این اقدامات می‌تواند در صادارت بزرگترین اقتصاد دنیا، یعنی کشور آلمان تاثیر منفی داشته باشد و رشد اقتصادی این کشور را تا 0.25 درصد کاهش دهد. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان دیروز با اشاره به نقض برجام و توافق آبو و هوایی توسط ترامپ، به رویترز گفته بود: «رئیس جمهوری آمریکا بدون توجه به عواقب منفی این تصمیمات بر منافع اورپا، تنها به فکر منافع خودش است.» بر اساس این گزارش وزیر خارجه آلمان از اتحادیه اروپا خواست تا با کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین هم پیمان شوند.
رویترز که با عناوین مختلفی موضوع تعرفه‌های سنگین آمریکا علیه اروپا را تحلیل کرده است، در جای دیگری می‌نویسد، اگرچه ترامپ برای حفاظت از صنعت خود این تعرفه‌ها را علیه اروپا وضع کرده است، اما کانادا و اتحادیه اروپا به شدت این موضوع را محکوم کرده‌اند تا بگویند که این تحریم‌ها کاملا غیرقانونی هستند و این کشورها آماده اقدامات تلافی‌گرایانه خود هستند.
کارگران آمریکایی ضرر می‌کنند
دیروز رئیس جمهوری فرانسه نیز در پاسخ به این اقدام ترامپ واکنش نشان داد تا بگوید در صورت ایجاد جنگ تجاری، اول کارگران آمریکایی هستند که ضرر خواهند کرد. آنطور که فارس به نقل از اسپوتینگ نوشته است، ‌تصمیم آمریکا برای جنگ تجاری با اروپا، کانادا و مکزیک با اعمال تعرفه گمرگی واردات فولاد و آلومینیوم اول به ضرر خود کارگران آمریکایی تمام خواهد شد.
بر اساس این گزارش امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «هیات فرانسوی و کانادایی در اجلاس گروه G7 تلاش خواهند کرد تا رئیس‌جمهور آمریکا را متقاعد کنند که در زمینه اعمال تعرفه گمرگی فولاد و آلومینیوم مواضع نرم‌تری را در پیش گیرند.»
مکرون گفت: «من به همراه نخست‌وزیر کانادا و دیگر اعضای حاضر تلاش می‌کنم که وی را متقاعد کنم در اجلاس G7 تلاش خواهیم کرد تا ترامپ را متقاعد کنیم که در موضوع تجارت مسیر مقبول‌تری را در پیش گیرد.ما خواهان جنگ تجاری بین دوستان نیستیم.»
او تاکید کرد: «البته دیگر اعضای گروه 7 نباید از رسیدن به توافق در غیاب آمریکا ترس داشته باشند چرا که شاید ترامپ از منزوی شدن ترسی نداشته باشد اما ما به عنوان گروه 6 کشور قدرت واقعی داریم.»
مکرون افزود: «اگر آمریکا تصمیم بگیرد که از نقش جهانی خود عقب‌نشینی کند این برای وجهه و اقتصاد آمریکا بد خواهد بود و ترامپ نیز نسبت به این مسئله آگاه است.» رئیس‌جمهور فرانسه ادامه داد: «اقدامات تجاری اخیر از سوی کاخ سفید سازنده نبوده و برای اقتصاد آمریکا مخرب بوده است.» وی تاکید کرد: «جنگ تجاری آمریکا با دیگر کشورها نخست به ضرر خود کارگران آمریکایی تمام خواهد شد.»
مرور تحلیل‌های کارشناسان در رسانه‌های خارجی نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی در کنار ترس از ضررهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های سنگین آمریکا، نگران از دست رفتن اتحاد هفت قدرت ثروتمندی هستند که حالا نزدیک به 43 سال از عمرشان را در گروه جی هفت سپری کرده‌اند؛ قدرت‌هایی که با در اختیار داشتن 50 درصد از ثروت دنیا، شاید در آینده‌ای نه چندان دور از میزان ضررهای مالی و کاهش رشد اقتصادی خود به رسانه‌ها خبر دهند و در صنایعی مانند خودرو، آلومینیوم، فولاد و شاید بسیاری از صنایع دیگر دچار خسارت‌های قابل‌توجه شوند.