بازگشت بیت‌کوین به مدار صعودی، بانکداران را به واکنش واداشت. پس از آنکه قیمت این ارز دیجیتالی از کف ۶ هزار دلاری جدا شد و مجددا به بالای مرز ۱۱ هزار دلاری رسید، ارزش بازار ارزهای رمزپایه نیز همگام با بیت‌کوین رشد کرد. بازگشت رونق به این بازار، منتقدان بانکی را در جبهه مخالف، وارد عرصه کرد. آنچه توجه بسیاری از کارشناسان را در بازار ارزهای رمزپایه جلب کرده بود، رواج تاکتیک «پامپ-دامپ» (Pump and Dump) به خصوص در ارزهای تازه نفس که بازار کوچک‌تری دارند، است. کمیسیون معاملات کالایی آتی CFTC نیز هفته گذشته نسبت به استفاده برخی بازیگران از این تاکتیک به سرمایه‌گذاران دیگر هشدار داده بود. طبق این تاکتیک بازیگران عمده، با خرید در حجم بالا وارد می‌شوند و قیمت‌ها را تقویت می‌کنند. رشد قیمت به جذب سرمایه‌های جدید منجر خواهد شد و قیمت را به سقف می‌کشاند. بازیگران پس از این مرحله (پامپ) برای کسب سود فروش را آغاز می‌کنند که منجر به افت قیمت‌ها (دامپ) خواهد شد.
ظرف چند روز اخیر، «مارک کارنی» (رئیس بانک انگلستان)، «ویلیام دادلی» (رئیس شعبه نیویورک فدرال رزرو) و هیات‌مدیره «بانک آمریکا» نسبت به مخاطرات چندجانبه ارزهای دیجیتالی هشدار داده‌اند. کارنی بیت‌کوین را یک پروژه شکست خورده خطاب کرد، دادلی ارزهای دیجیتالی را خطرناک و مناسب برای سفته‌بازی دانست و بانک آمریکا در گزارش سالانه خود رقابت‌پذیری بانک‌ها را در برابر ارزهای رمزپایه، روبه کاهش توصیف کرد. مقابله با رشد سهم بازار ارزهای دیجیتالی از سوی بانکداران با ۳ دلیل محوری پشتیبانی می‌شود. اولین دلیل، تغییر کاربری شبکه ارزهای دیجیتالی است. در ماه‌های اخیر کاربرد اصلی این شبکه مبادلاتی (طبق ساده‌ترین تعریف) جای خود را به سرمایه‌گذاری برای کسب سود داده و پای نوسان‌گیران را به این بازار باز کرده است. دلیل دوم که بیشتر به بیت‌کوین مربوط می‌شود، رشد حجم فعالیت‌های غیرقانونی و پولشویی از طریق شبکه تمرکززدای ارزهای رمزپایه است. دلیل سوم، افزایش استقبال عمومی برای انجام تراکنش‌های مالی عنوان می‌شود. در صورت تداوم این روند، خدمات تراکنشی بانک‌ها در آینده سهم کمتری خواهد داشت. از میان این ۳ دلیل، پولشویی با ارزهای دیجیتالی کمتر از دو دلیل دیگر قابل اتکا است؛ چراکه حجم پولشویی با ارزهای غیردیجیتالی به مراتب بیشتر از سهم ارزهای رمزپایه است. در واقع، دلار همچنان پیشتاز این عرصه محسوب می‌شود.

تغییر کاربری: شبکه ارزهای رمزنهاد، بستری برای انجام مبادلات مالی تلقی می‌شود؛ اما در ماه‌های اخیر، سرمایه‌گذاران زیادی پس از رشد نجومی ارزش بازار ارزهای دیجیتالی برای کسب سود وارد این حوزه شده‌اند. همزمان با ورود سرمایه‌گذاران جدید، رفتار دیگری در این بازار شکل گرفت. برخی از بازیگران فعال و معامله‌گران آغاز به ذخیره این دارایی‌ها برای فروش در قیمت‌های بالاتر کردند. ورود خریداران جدید و عمده، جو هیجانی به بازار می‌دهد و قیمت‌ها را به صورت تصاعدی بالا می‌برد. زمانی که قیمت‌ها بالا بروند، سرمایه‌های جدیدی جذب می‌شوند؛ چراکه حس از دست دادن فرصت، معامله‌گرانی که وارد بازار نشده‌اند را به این بازار می‌کشاند. پس از جذب سرمایه و رشد قیمت‌ها است که بازیگران بازار (معامله‌گرانی که سهم قابل توجهی از بازار دارند) بازی را وارد مرحله دوم می‌کنند. مرحله اول اصطلاحا «پامپینگ» (Pumping) نامیده می‌شود. پس از این مرحله، قیمت‌هایی که به‌طور مصنوعی شارژ شده‌اند شرایط را برای فروش مهیا می‌کند. مرحله دوم اصطلاحا «بامپینگ» (Bumping) است. بازیگران در این فاز، با فروش در سقف قیمتی حاشیه سود مناسبی برای خود ایجاد می‌کنند. تاکتیک بامپ-دامپ در بازار برخی از ارزهای دیجیتالی قابل مشاهده است و این موضوع نشانگر تغییر کاربرد شبکه ارزهای رمزپایه به سمت سودگیری است.کاهش سهم بانک‌ها از بازار: بانک آمریکا (Bank of America) که دومین بانک بزرگ ایالات متحده محسوب می‌شود، در گزارش سالانه خود به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، ارزهای دیجیتالی را خطری برای رقابت بانک‌ها در بازار مبادلات معرفی کرده است. در گزارش این بانک، اثر افزایش استقبال عمومی برای استفاده از ارزهای رمزپایه، در بازار بانکی سال ۲۰۱۷ مشهود بوده است.