طی هشت ماهه سال گذشته 14 هزار و 900 میلیارد تومان به‌پروژه‌های عمرانی پرداخت شده بود که این رقم امسال با جهش نزدیک به دوبرابری به 29 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافته است. حجم اسکناس و مسکوک دست مردم در آبان ماه سال جاری نسبت به اسفند سال قبل ۱۰.۹ درصد کاهش یافته است. اختصاص و پرداخت بودجه‌های عمرانی در هشت ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 95.8 درصد افزایش یافت. درحالی که در هشت ماهه سال گذشته 14 هزار و 900 میلیارد تومان به‌پروژه‌های عمرانی پرداخت شده با جهش نزدیک به دوبرابری این رقم به 29 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافته است.

بررسی آمارهای عملکرد بودجه نشان می‌دهد تنها در یک ماه اخیر ۱۵هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت شده در حالی که طی ۷ ماه قبل از آن فقط ۱۴هزار میلیارد تومان پرداخت شده بود. در این دوره تراز عملیاتی و سرمایه‌ای حدود 40 هزار میلیارد تومان است که نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل 64 درصد رشد داشته است.


تحقق 76 درصدی درآمد مالیاتی
براساس جزئیات بودجه عمومی دولت در آبان‌ماه در هشت ماهه امسال 60 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که نسبت به مصوب 8ماهه (78400میلیارد تومان) حدود 76.5درصد از این درآمدها محقق شده است. همچنین در این بخش کل درآمدها (مالیات و سایر)، 84 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شده که 68درصد رقم مصوب را پوشش داده است.
اعتبارات هزینه‌ای نیز 143 هزار و 950میلیارد تومان بوده که پرداخت شده است. طبق گزارش منتشر شده کسری تراز عملیاتی بودجه در این مدت منفی 64 هزار و 280 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 35.8درصد بدتر شده است. همچنین در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 53هزار و 950 میلیارد تومان درآمد کسب شده که نسبت به رقم مصوب 80 هزار میلیارد تومان حدود 67 درصد محقق شده است.
درآمد 53 هزار میلیارد تومانی نفت وفرآورده‌های نفتی
با این حال منابع حاصل از فرآورده‌های نفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به 46 درصد رشد نشان می‌دهد. دولت در هشت ماه امسال حدود 54 هزار میلیارد تومان درآمد از محل واگذاری‌های سرمایه‌ای کسب کرد که سهم منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی 53 هزار و 680 میلیارد تومان بوده است. در این میان به طور مشخص فروش نفت خام در هشت ماه امسال به‌‌رقم 40 هزار و 240 میلیارد تومان رسیده است؛ این در حالی است که در هشت ماه پارسال 27 هزار و 40 میلیارد تومان نفت خام فروخته شده بود. بر حسب جزئیات کسری تراز عملیاتی و سرمایه‌ای 39هزار و 540 میلیارد تومان بوده که نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان افزایش کسری وجود دارد. واگذاری دارایی‌های مالی 58هزار و 330میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به‌رقم مصوب کل سال هم 106 درصد رشد نشان می‌دهد. در مقابل تملک دارایی‌های مالی 18 هزار و 790 میلیارد تومان بوده که به نسبت واگذاری‌ها رشد کمتری دارد.درآمدها به نسبت پرداخت‌های هزینه‌ای 58.4درصد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اوضاع بدتری دارد. سال گذشته این نسبت 64 درصد بود.
عدم تحقق درآمدهای مالیاتی باعث شده که نسبت مالیات‌ها و پرداخت‌های هزینه‌ای در سال‌جاری در مقایسه با 8ماهه سال 95، افت کند و از 47.5 درصد به 41.7 درصد کاهش یابد.
بر اساس این گزارش، نسبت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با فروش نفت خام 72 درصد و به پرداخت‌های هزینه‌ای 20.3 درصد بوده است.مجموع درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای به مجموعه پرداخت‌های هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از 84 درصد در8 ماهه سال 95،به 79.7درصد درسال‌جاری کاهش یافته است.


نقدینگی ۱۴۲۴ هزار میلیارد تومان شد
حجم نقدینگی در پایان آبان ماه سال‌جاری با رشد ۲۲.۶ درصدی به بیش از ۱۴۲۴ هزار میلیارد تومان رسید.
حجم نقدینگی طی سال‌های گذشته همواره در مسیر افزایشی حرکت کرده و از سرعت رشد فزاینده‌ای نیز برخوردار بوده است. با اینکه اکنون آمارها نشان‌ از افزایش این متغیر کلان اقتصادی دارد، ولی از سویی بیانگر کاهش سرعت رشد آن نیز هست. طبق تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از دارایی‌ها و سیستم بانکی منتشر کرده حجم نقدینگی در آبان ماه امسال به بیش از ۱۴۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که نسبت به آبان ماه سال ۱۳۹۴ که حدود ۹۰۷هزار میلیارد تومان بود بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رشد دارد.
همچنین میزان نقدینگی در مقایسه با آبان ماه سال گذشته از ۱۱۶۱ هزار میلیارد تومان به ۱۴۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده رشد حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی در این مدت است. مقایسه درصد رشد حجم نقدینگی از این حکایت دارد که در آبان ماه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته ۲۲.۶ درصد رشد دارد که این آمار در قیاس با رشد ۲۸ درصدی که برای آبان ماه سال قبل نسبت به‌همین ماه درسال ۱۳۹۴ ثبت شده است، حاکی از کند شدن سرعت رشد است.
از سوی دیگر حجم نقدینگی در دوره هشت ماهه نیز کاهش دارد به‌طوری که در آبان ماه سال‌جاری نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۱۳.۶ درصد رشد داشته، اما در آبان ماه ۱۳۹۵ نسبت به سال قبل از آن ۱۴.۲ درصد افزایش داشت.
پول دست مردم کم شد
جدیدترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که حجم اسکناس و مسکوک دست اشخاص در آبان ماه امسال نسبت به اسفند سال قبل ۱۰.۹ درصد کاهش یافته است.حجم اسکناس و مسکوک دست اشخاص در آبان امسال 350.6 هزار میلیارد ریال بوده که تغییرات هشت ماه آن بیانگر کاهش 42.7 هزار میلیارد ریالی است.
حجم اسکناس و مسکوک دست اشخاص در آبان امسال نسبت به اسفند سال گذشته 10.9 درصد کاهش یافته است ولی در آبان امسال نسبت به آبان پارسال 5.1 درصد رشد داشته است.
بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی
بدهی بخش دولتی که بزرگ‌ترین بدهکار بانکی است، در هشت‌ماهه امسال ۲۵۴۱.۳هزار میلیارد ریال است که نسبت به آبان‌ماه سال ۹۵ به‌میزان ۲۱.۶درصد و نسبت به اسفندماه سال گذشته ۱۵.۶درصد رشد نشان می‌دهد.
بانک مرکزی، بدهی بخش غیردولتی را در آبان ماه سال‌جاری 10063.3 هزار میلیارد ریال اعلام کرده که به‌نسبت اسفندماه سال گذشته 9.7 و به‌ نسبت مدت مشابه سال گذشته 17.4درصد افزایش نشان می‌دهد.
در عین حال، بدهی بخش دولتی در دوره مورد بررسی 2541.3 هزار میلیارد ریال است که نسبت به آبان ماه سال 95 به‌میزان 21.6 و نسبت به اسفندماه سال گذشته 15.6 درصد رشد نشان می‌دهد.
بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در آبان ماه رقم 632.8 هزار میلیارد ریال را نشان می‌دهد که نسبت به اسفندماه گذشته 9.8 و نسبت به آبان ماه سال گذشته 2.2 درصد رشد داشته است.بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در آبان ماه سال‌جاری 1104.1 هزار میلیارد ریال بود که نسبت به اسفندماه سال گذشته 10.8 و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.4 درصد افزایش یافته است.

نیم نگاه
فروش نفت خام در هشت ماه امسال به‌‌رقم 40 هزار و 240میلیارد تومان رسیده است؛ این در حالی است که در هشت ماه پارسال 27هزار و 40 میلیارد تومان نفت خام فروخته شده بود
حجم نقدینگی در پایان آبان ماه سال‌جاری با رشد ۲۲.۶درصدی به بیش از ۱۴۲۴ هزار میلیارد تومان رسید.
بدهی بخش دولتی که بزرگ‌ترین بدهکار بانکی است، درهشت‌ماهه امسال ۲۵۴۱.۳هزار میلیارد ریال است که نسبت به آبان‌ماه سال ۹۵ به‌میزان ۲۱.۶درصد و نسبت به اسفندماه سال گذشته ۱۵.۶درصد رشد نشان می‌دهد.

منبع: ایران