به گفته معاون وزیر ارتباطات هرگونه مبادله ترافیک در فضای سایبر و محیط شبکه‌ای بدون به‌کارگیری و استفاده از IP امکان‌پذیر نیست و ایجاد تعامل در شبکه و مبادله دیتا و سرویس و هر نوع خدمت در فضای شبکه مبتنی بر سیستم IP است.
به گزارش «ایسنا»، سومین نشست تخصصی گذر به IPV6 با حضور فعالان این حوزه و نمایندگان اداره کل ارتباطات استان‌ها امروز برگزار شد. نصرالله جهانگرد در این نشست با تأکید بر ضرورت سرعت‌بخشی به این گذر در کشور اظهار کرد: «در گذشته نقش IP عمدتا آدرس‌دهی بوده است، اما امروز با طرح مسئله اینترنت اشیاء (IOT ) و موجودیت‌های دیگر روی شبکه، پدیده آدرس و هویت با همدیگر آمیخته شده‌اند و در سطح جهانی یک چالش بزرگ سیاستگذاری به وجود آورده است که نظام آدرس و مدیریت آدرس به چه صورت باشد، چرا که آینده ارتباطات مبتنی بر IP است.»
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: «امروزه مجموعه آدرس‌ها و ارتباطات موجود روی شبکه به حدود ۸ میلیارد می‌رسد، در صورتی که فقط حدود 3/4 میلیارد آدرس IPV4 دردنیا موجود است و این در حالی است که بخش زیادی از این‌ها نیز توسط کمپانی‌های بزرگ آمریکایی فریز شده و به صورت انحصاری درآمده‌اند.»
وی در ادامه با اظهار تأسف از تأخیر ایجادشده در این حوزه گفت: «در سال‌های گذشته تدبیر لازم در این بخش صورت نگرفته و ما امروز با کمبود آدرس IP مواجه هستیم، در صورتی که کشورهای دیگر خیلی زودتر از ما اقدام به گذر به IPV6 را در دستور کار خود قرار داده‌اند.»
معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه مسیر آینده تلکام و مخابرات مبتنی بر IP است تأکید کرد: «مسئله مهم ادغام بین نظام شماره‌گذاری ارتباطات صوت با دیتاست و در این خصوص اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) کارگروهی تشکیل داده که وظیفه آن ادغام نظام آدرس‌دهی مبتنی بر IP است که از منظر فنی و سیاستگذاری مباحثی را در دنیا ایجاد کرده است.»
جهانگرد با تشریح وظیفه آیکن- سازمان بین‌المللی نظارت بر اسامی، دامنه‌ها و ارقام ثبت‌شده اینترنت- گفت: «آیکن تلاش دارد که این آدرس‌دهی در نظام جهانی از دست دولت‌ها خارج شود و در دست آیکن و وزارت بازرگانی آمریکا قرار بگیرد، در صورتی که بقیه کشورهای عضو ITU همگی بر نقش سیاستگذاری دولت اصرار دارند.»
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «ما هم در خلال مذاکرات به دنبال منافع کشور خود هستیم. در کشور ما نظام آدرس‌دهی متمرکزی موجود نبوده و مؤسسات به صورت انفرادی اقدام می‌کردند، البته به استثناء.IR و الان به دنبال راه‌حل ترکیبی هستیم که بتوانیم یک راهکار داخلی ملی برپا کنیم و بین تمام کسانی که مدیریت و تأمین و توزیع را بر عهده دارند با دولت در حوزه مصالح کلان ملی تعامل برقرار کنیم.»
جهانگرد در ادامه با اشاره به وظیفه خود در این حوزه خاطرنشان کرد: «مرکز ملی فضای مجازی تکلیفی بر عهده سازمان فناوری اطلاعات ایران گذاشته است تا یک سازوکار مشخص و قواعد هماهنگ را در سطح ملی در کشور به وجود آوریم. ما درصددیم تا از حضور بخش خصوصی از جنبه کیفیت و آزادی بازار برای مصالح ملی استفاده کنیم و فرآیند مشارکتی در راستای مدیریت تجاری فنی و همچنین مدیریت سیاستگذاری کشور در بهره‌برداری از IPV6 و سیاستگذاری نحوه آدرس‌دهی برای منافع ملی را به انجام برسانیم.»
وی در ادامه افزود: «استراتژی‌های فنی گذر به IPV6 آغاز شده و کمیته ملی هم به صورت منظم با دستگاه‌های مرتبط تعامل دارد. زیرساخت‌ها فراهم شده است و در این خصوص درخواست من از اپراتورهای اصلی کشور این است که در قضیه گذر هرچه سریع‌تر فرآیندهای خود را تکمیل کنند. چون بسیاری از پلتفرم‌ها روی سرویس‌های آنها قرار دارند و ظرفیت مسیردهی به IPV6 را در شبکه خود پیاده‌سازی کنند.»
معاون وزیر ارتباطات در ادامه گفت: «سازمان فناوری اطلاعات ایران حدود یک میلیون آدرس IPV4 در اختیار دارد که برای تصحیح بازار و تسهیل کار فعالان این حوزه به زودی در قالب مزایده در اختیار بازار قرار می‌گیرد.»
جهانگرد در خاتمه با تأکید بر شتاب‌دهی به گذر IPV6 در کشور گفت: «امیدوارم این نشست‌ها در جهت ارتقای کارآمدی فنی و تجاری و همچنین سیاستگذاری کشور برای بهتر استفاده کردن از ظرفیت‌های ملی استانداردهای IP در کشور مفید مواقع شود و بتوانیم با مشارکت یکدیگر گام‌های مؤثری ‌برداریم و سازمان فناوری اطلاعات ایران در این مسیر آماده همکاری و توان‌افزایی است.»
۱۸۰۰ خدمت دستگاه‌های مختلف شناسنامه‌دار شد
معاون وزیر ارتباطات درباره نسخه موبایلی دولت همراه گفت که حدود دو ماه است پلتفرم این سرویس آماده‌ شده تا نسخه موبایلی سرویس‌های دولت الکترونیکی از طریق آن ارائه شود. در حال حاضر حدود ۶۰ سرویس روی این سرویس آماده‌ شده که فعلا تحت عنوان دولت همراه ارائه‌ می‌شود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه تمام ساختارهای اداری در حال تحول و تکمیل است، گفت: با به حداقل رساندن بوروکراسی اداری از طریق چیدمان صحیح معماری سازمانی، می‌توانیم نظام اداری چابک و سیالی ارائه دهیم و در کاهش زمان، هزینه و انرژی و همچنین بالا بردن کارآمدی دستگاه‌ها موفق شویم. معماری اطلاعات ساختار اداری کشور در ۴۰ سال گذشته تغییر و تحول لازم را طی
نکرده است.
وی افزود: راه‌اندازی معماری اطلاعات در کشور از اویل دهه ۸۰ در کشور شروع شد، در این راستا کار مشترکی را با سازمان اداری و استخدامی کشور در جهت احصای فعالیت‌های اداری و قانونی دستگاه‌ها آغاز کردیم تا خدماتی که می‌خواهیم به مردم ارائه بدهیم در یک ساختار منطقی و قابل‌ پیگیری و همچنین رو به بهبود باشد.
معاون وزیر ارتباطات گفت: در سطح ملی لایه‌های مختلفی برای معماری سازمانی کشور انجام‌ شده است و زیرساخت‌های خدمات دولت الکترونیکی در بخش‌های مختلف اطلاعاتی و فنی انجام‌ شده است.
وی با تشریح پنجره ارتباطی دولت گفت: پرتال دولت هوشمند ایران در حال حاضر قابل‌ دسترس است که در معماری ساختاری آن از آخرین تجارب بین‌المللی بهره گرفته‌ شده است. در این پرتال حدود ۱۸۰۰ خدمت از دستگاه‌های مختلف احصاء و شناسنامه‌دار شده است که این خدمات قبلا به‌صورت مستقل و جداگانه در دسترس بوده‌اند؛ اما الان به کمک این پنجره ارتباطی به‌صورت مکانیزه و یکپارچه در اختیار عموم قرارگرفته شده است.
جهانگرد با اشاره به بلوغ خدمات دولت الکترونیک در کشور ادامه داد: در آینده تلاش داریم تا چرخه حیات یک خدمت را در یک سبد به‌صورت منسجم و یکپارچه ارائه دهیم. به این صورت که دیگر لازم نباشد یک فرد برای گرفتن یک مجوز به چندین دستگاه مراجعه کند؛ بلکه سعی داریم که بتوانیم تمام زنجیره خدمت را به‌صورت متحد در یک پرتال و پنجره واحد به مراجعین ارائه کنیم. در این راستا
برخی از دستگاه‌ها نظیر گمرک و حوزه سلامت پیشرو هستند و اقدامات خوبی انجام شده
است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در بخش دیگر سخنان خود به سرویس سامانه صدور مجوزها اشاره کرد و افزود : این سرویس با همراهی وزارت دارایی در حال انجام است و پلتفرم‌های فنی و شبکه‌ای توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران مهیا ‌شده است. در حال حاضر تمام مجوزهایی که در کشور ارائه می‌شود بالغ‌ بر ۲۱۰۰ مجوز است که همه این مجوزها در این سامانه گنجانده ‌شده است. هدف این است که به‌تدریج مشکلات این حوزه استخراج‌ شده و مجوزهای موازی و تکراری حذف و پایش شود و درنهایت تنوع مجوزها کمتر و فرآیند آن اصلاح شود.
جهانگرد در ادامه گفت: سامانه گردش آزاد و دسترسی به اطلاعات به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال پیاده‌سازی است و تأمین‌کننده زیرساخت و ابزارهای فنی و پلتفرم‌های آن بر عهده سازمان فناوری اطلاعات است. بر اساس آن همه شهروندان مجاز هستند که هر نوع اطلاعات دولتی را از طریق این پرتال مشاهده کنند و در دسترس آنها باشد.
وی درباره مزیت کارپوشه ملی ایرانیان هم یادآور شد: تلاش ما این است که مجموعه تراکنش‌هایی که در خصوص نظام اطلاعات ملی است در پهنه مدیریت و امنیت ملی باشد و در این راستا کارپوشه برای کلیه شهروندان به وجود آمده است که مردم بتوانند تمام تعاملات اداری خود با نظام اداری را از طریق این کارپوشه مدیریت و کنترل کنند و مدارک و اطلاعات هویتی مورد نیاز از طریق این کارپوشه در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرد.
معاون وزیر ارتباطات افزود: داشبورد دولت را طراحی کرده‌ایم که داده‌های مهمی روی آن وجود دارد و هدف از راه‌اندازی این سامانه ارائه اطلاعات آنلاین و عملیاتی برای تصمیم‌گیری‌های کلان و استفاده صحیح از منابع است.
جهانگرد با اشاره به پروژه استاندارد تعامل‌پذیری داده‌های دولت هم گفت: این پروژه مهمی است که از طریق آن توانستیم چارچوب و معماری تعامل بین کلیه دستگاه‌های کشور را به دست بیاوریم و استاندارد کنیم.
جهانگرد در ادامه افزود: محیط فنی و شبکه‌ای تعامل با شهروندان تقریبا تکمیل ‌شده است؛ ازنقطه‌نظر فنی تمام این ساختارها پیکربندی‌شده و می‌توانیم در آینده دولت الکترونیک را به‌صورت پایدار در اختیار شهروندان قرار دهیم.
وی در خاتمه درباره نقش نهادهای سیاست‌گذار در معماری سازمانی گفت: تدوین و به‌روزرسانی چارچوب ملی و همچنین ارائه ضوابط مرتبط درزمینه معماری سازمانی و ابلاغ به دستگاه‌ها و ترویج و فرهنگ‌سازی از وظایف مهم
نهادهاست.