اغراق درباره ورشکستگی صنایع، تحلیل با آمارهای تخیلی و دروغ‌خواندن فاینانس‌ها گلایه‌هایی است که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری دیروز مطرح کرد و گفت: برخی رسانه‌ها با دیدن ۱۰ بنگاه می‌گویند اقتصاد و صنعت به هم ریخته است و انگار درباره یک جامعه روستایی حرف می‌زنند. او که در مراسم روز جهانی استاندارد حاضر شده بود، با انتقاد از تحلیل‌های غیرکارشناسی تأکید کرد: در هیچ جای دنیا ندیدم صاحب‌نظری بر اساس داده‌های ذهنی‌اش اقتصاد یک کشور را تحلیل کند. جهانگیری همچنین به سال‌های گذشته نقب زد و گفت: ما در مقطعی ٢٢‌میلیارد دلار در یک کشور دوست سرمایه‌گذاری کرده بودیم و از آنها خواستیم به ما ١٨‌میلیارد دلار فاینانس بدهند، کدام کشور چنین کاری می‌کند که پول خود را در کشور دیگری بخواباند، اما امروزه به جایی رسیده‌ایم که با یک برگه درخواست فاینانس با امضای وزیر اقتصاد می‌توانیم فاینانس بگیریم بدون آن‌که پولی سرمایه‌گذاری کنیم.
می گویند فاینانس‌ها الکی است
اسحاق جهانگیری امروز در مراسم روز ملی استاندارد با اشاره به این‌که باید بنگاه‌های اقتصادی ایران به سمت جهانی‌شدن حرکت کنند، گفت: تولید کالاهای با قیمت و کیفیت مناسب برای عرضه در بازارهای بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است. البته رمز بقا و استمرار حیات بنگاه‌های تولیدی در فضای رقابت بین‌المللی و حتی برای ورود به بازار داخل تولید کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب است.
جهانگیری در ادامه گفت: متاسفانه فضای رسانه‌ای این گونه است که افراد با دیدن ١٠ بنگاه می‌گویند اقتصاد و صنعت به هم ریخته است؛ انگار درباره یک جامعه روستایی حرف می‌زنند. در حالی ‌که چند صدهزار بنگاه اقتصادی در کشور وجود دارد که با دیدن تعدادی از آنها نمی‌توان نسبت به همه تصمیم‌گیری کرد. در کشورهای تولیدکننده و توسعه‌یافته گاهی در برخی سال‌ها چند ده‌هزار بنگاه ورشکسته می‌شوند، کسی نمی‌گوید اقتصاد آن‌جا نابود شده است.
او افزود: در ‌سال گذشته نیز این مسأله را مطرح کردم که باید اقتصاد به گونه‌ای باشد که فعال اقتصادی بتواند آینده و ریسک بازار را پیش‌بینی و ارزیابی کند. مسائلی همچون نرخ ارز، نرخ سود سپرده‌های بانکی، نرخ سود تسهیلات و امثال اینها؛ در شرایطی که یک روز نرخ ارز جهشی بالا برود یا روز دیگر ناگهانی سقوط کند، فعال اقتصادی نمی‌تواند کار کند.
به گفته جهانگیری، تاکنون ٢٥‌میلیارد دلار خط فاینانس به امضا رسیده اما برخی می‌گویند اینها الکی است؛ چرا این‌گونه حرف می‌زنند. یک مقام ارشد وزارت اقتصاد این آمار را ارایه داده است، آنها باید با اطلاع حرف بزنند. همچنین تا به ‌حال چند‌ میلیارد دلار برای فاینانس در ایران با کشورهای دیگر تفاهمنامه داشته‌ایم که ما رقم تفاهمنامه‌ها را تا زمان امضای قرارداد اعلام نمی‌کنیم. همچنین چند مورد فاینانس نیز در حال مذاکره با کشورهایی از اروپا، چین، کره، ژاپن و... هستیم که می‌خواهند با ایران کار کنند.
بزرگترین رشد اقتصادی را داشتیم
او با اشاره به صادرات ‌سال گذشته ایران با رقمی بالغ بر چهل‌ میلیارد دلار افزود: رشد اقتصادی ‌سال گذشته ما بر اساس گزارش بانک مرکزی بیش از ٩ درصد، طبق آمار مرکز آمار بالای ١٢‌درصد و طبق آمار بانک جهانی بیش از ١٢‌درصد بود که بالاترین نرخ رشد اقتصادی در دنیا است. برخی می‌گویند سهم نفت در رشد اقتصادی ایران بالا بود؛ قبول اما چرا رشد اقتصادی ما در سه ماهه نخست امسال به ٧,٧‌درصد رسید؟ رشد اقتصادی کشور در سه ماهه پایانی‌ سال گذشته بالای ٦‌درصد بود. از‌ سال گذشته تا به حال روند تک‌رقمی شدن تورم ادامه دارد، ‌سال گذشته بیش از ٦٠٠‌هزار شغل ایجاد شد، در فصل بهار امسال ٧٠٣‌هزار شغل ایجاد شد و روز گذشته به من اطلاع دادند که در فصل تابستان ٧٩٥‌هزار شغل ایجاد شده است.


هیچ جای جهان بر اساس تخیل تحلیل نمی‌کنند
جهانگیری افزود: در هیچ کشوری ندیده‌ام که صاحبنظری بدون آمار رسمی و بر اساس داده‌های ذهنی خود اقتصاد یک کشور را تحلیل کند. این آماری که ارایه کردم بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران است که یک مرکز رسمی محسوب شده و در برخی سال‌ها حتی آمار رشد منفی را نیز ارایه داده‌اند.
جهانگیری با اعلام این‌که در پنج ‌سال گذشته دو شوک بزرگ به اقتصاد ایران وارد شد، گفت: شوک نخست بهای نفت بود که در ابتدای دولت یازدهم بشکه‌ای بالای ١٠٠ دلار می‌فروختیم، اما در مقطعی از دولت گذشته بهای نفت به بشکه‌ای کمتر از ٣٠ دلار رسید. از آن‌جا که نفت منبع مهم درآمدی کشور است، باید با این کاهش ناگهانی همه شاخص‌ها تغییر می‌کرد، اما آیا کسی احساس کرد که نرخ ارز و تورم تغییر کند؟ پس اقتصاد ما مقاوم شده است.
او شوک دوم را تبلیغات اخیر برخی رسانه‌های غربی درباره اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا عنوان کرد و گفت: چند ماه است که می‌گویند رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد علیه ایران کاری انجام دهد، معمولا چنین اظهاراتی درباره هر کشور دیگری بود، هم در سطح جهانی اثرگذار بود و هم آن کشور را دچار نوسان می‌کرد، در داخل هم عده‌ای گفتند قرار است برجام پاره شود یا آتش زده شود، یا تحریم‌ها برگردند و اقتصاد آسیب می‌بیند اما دیدیم که ترامپ با سخیف‌ترین و رکیک‌ترین کلمات ممکن که یک مقام ارشد هر کشوری می‌تواند صحبت کند، علیه ایران حرف زد. آیا کسی آن را پذیرفت؟ چرا اقتصاد کشور تکان نخورد؟ چرا ارز به رقم نجومی نرسید؟ چرا بازار سرمایه اثر نپذیرفت؟
او ادامه داد: ملت ایران به آینده کشور امیدوار است و می‌داند کشور مدیرانی دارد که در شرایط سخت کشور را اداره می‌کنند به همین دلیل کسی نرفت پول خود را از بانک دربیاورد و ارز و سکه بخرد. حتی در سطح جهانی هم اعتنایی به اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا نشد. این سخنرانی قاعدتا باید قیمت نفت را تغییر می‌داد، اما حتی یک سنت هم قیمت نفت جابه‌جا نشد؛ ما از ایران چنین چهره‌ای به نمایش درآوردیم.


با تولیدکنندگان تعارف نداریم
محمد شریعتمداری، وزیر صنعت معدن و تجارت هم با بیان این‌که دولت با تولیدکنندگان رودربایستی و تعارف ندارد، گفت: ایمنی مردم بر تولید و اشتغال ارجح است و تولیدکنندگان باید استانداردهای تولید را رعایت کنند.
محمد شریعتمداری با اشاره به آغاز بررسی استاندارد در مورد کالاهایی که عدم رعایت استاندارد در آنها موجب زیان مصرف‌کننده می‌شود، ادامه داد: به‌تدریج استاندارد اجباری را به همه تولیدات و محصولات تسری خواهیم داد.
او با اشاره به فشارهای نظام سلطه جهانی که برای نوسازی صنایع محدودیت ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: با این حال همه بنگاه‌ها می‌توانند از خدمات استاندارد برای دستیابی به بازارهای جهانی استفاده کنند.
شریعتمداری با بیان این‌که استاندارد برای تولیدکننده صرف هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری بلندمدت برای ورود به بازارهای جهانی است، گفت: اگر چه حمایت از اشتغال و تولید در اولویت دولت قرار دارد، اما در برخی از کالاها و خدمات رعایت استاندارد ضروری است و ایمنی مردم در اشتغال و تولید اهمیت بیشتری دارد.


نواقص ۱۶۰۰ جایگاه CNG رفع شد
نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد هم در این مراسم گفت: تجارت جهانی محصولات حلال در دنیا به ۲هزار‌ میلیارد دلار می‌رسد که سهم ایران از این مبلغ بسیار اندک است.
پیروزبخت در ادامه از صدور ۱۸۱۶ گواهی انطباق معیار مصرف انرژی برای فرآیندها و سامانه‌های انرژی بر صنعتی خبر داد و در مورد بازرسی جایگاه‌های عرضه CNG گفت: ۲۴۰۰ جایگاه عرضه CNG مورد کنترل و بازرسی قرار گرفته که نواقص ۱۶۰۰ جایگاه برطرف شده است.
به گفته وی، در حال حاضر تعداد این جایگاه‌ها به ۱۵ تا ۱۶ مورد رسیده است. وی درخصوص اقدامات انجام‌شده در راستای حفظ هوای پاک نیز گفت: بازرسی از ۳۵۰ موتورخانه ساختمان‌های دولتی صورت گرفته و موارد مشکل‌دار برای رفع نقص گزارش شده‌اند.
رئیس سازمان ملی استاندارد در پایان با اشاره به تأکید رئیس‌جمهوری بر کاهش مصرف قند، نمک و روغن جهت سالم‌سازی غذای مردم در شورایعالی سلامت گفت: سازمان استاندارد در رابطه با استانداردهای مرتبط با این موضوع بازنگری کرده است. البته در رابطه با نان سنتی جزو وظایف ما نیست و فقط با سازمان مسئول در این حوزه همکاری می‌کنیم و البته در این بخش نیز باید مطابق با استانداردهای ملی کاهش‌هایی صورت گیرد.