«یی گانگ» معاون بانک مرکزی خلق چین گفته است چین ارزش یوآن را کاهش نمی‌دهد تا صادرات خود را تشدید کند: «یقینا ارزش یوآن را برای رونق بخشیدن به صادرات خود کاهش نمی‌دهیم و بی‌تردید، خود را درگیر جنگ ارزی نخواهیم کرد، علت هم آن است که چین به‌عنوان یک اقتصاد بزرگ و جهانی، مسوول است.»

اولین ملاقات رئیس‌جمهوری دو اقتصاد بزرگ جهان در شرایطی انجام شده که ترامپ باور دارد که چین ارزش پول کشورش را پایین نگه داشته تا بتواند تجارت راحت‌تری را داشته باشد. او معتقد است که این موضوع لطمه بزرگی به اشتغال آمریکایی‌ها وارد کرده و واردات آمریکا از چین را به نفع چینی‌‌ها و صادرات آمریکا به چین را به ضرر آمریکایی‌ها تبدیل کرده است. شاید این موضوع در گذشته حقیقت داشته باشد ولی در حال‌حاضر شواهد نشان می‌دهد که دیگر این شرایط وجود ندارد، ولی ترامپ همچنان از مواضع خود کنار نمی‌آید به‌طوری‌که او در یکی از گفت‌وگو‌های خود چین را قهرمان کاهش ارز دانسته است. کارشناسان بر این باورند که چین ارزش ارز خود را کاهش نداده و رویدادهای اقتصادی بیانگر این موضوع است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، میزان تجارت آمریکا و چین در سال گذشته ۶۵۰ میلیارد دلار بوده است و شرکت‌های بزرگ مانند اپل، جنرال موتورز و بویینگ در صدر این رابطه هستند. البته صادرات چین در ماه ژانویه و فوریه سال‌جاری میلادی، ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ میلادی افزایش یافته و این در حالی است که واردات این کشور 4/26درصد روند صعودی به خود گرفته و به عبارت دیگر، تعادلی در شاخص کسری تجارت چین (میزان صادرات به واردات) دیده نمی‌شود. همچنین چشم‌انداز صادرات چین با ترس از افزایش سیاست‌های حمایتی آمریکا، آمیخته شده است.

این در حالی است که «دونالد ترامپ» در مصاحبه گفته است که چین «قهرمان بزرگی در دستکاری ارز» است. از سوی دیگر، وزارت خزانه‌داری آمریکا در آخرین گزارش ارزی خود که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی یعنی همزمان با آخرین روزهای دولت «بارک اوباما» ارائه شد، تصریح کرد: هیچ‌کدام از شرکای اصلی ایالات‌متحده برای سود بردن از صادرات، ارز خود را دستکاری نکرده‌اند. «یی گانگ» همچنین اد عا کرده است که اقدامات لازم را برای ثبات یوآن، به‌طور اساسی در پیش خواهیم گرفت. به‌رغم تلاش دولت چین، یوآن در سال گذشته میلادی در برابر دلار آمریکا 5/6 درصد ارزش خود را از دست داد. پیش‌بینی می‌شود در صورتی که افزایش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو آمریکا محقق شود و تقویت دلار را به همراه داشته باشد، ارزش یوآن در سال‌جاری میلادی تا ۵ درصد کاهش پیدا کند.

منبع: رویتر