اقتصاد بازار: عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران با تاکید بر اینکه ترامپ قدرت اینکه بخواهد اثر تحریم‌های گذشته را بر ایران بگذارد نخواهد داشت، گفت: پیش بینی می شود در سال 96 نرخ رشد اقتصادی ایران بین 4.8 تا 5.3 درصد باشد و سهم درآمدهای ارزی بین 80 تا 85 میلیارد دلار برسد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار مرتضی ایمانی راد در همایش "تحلیل اقتصادی ایران و جهان در سال 96" با اشاره به اینکه اقتصاد ایران پیوست ناگسستنی با اقتصاد جهانی دارد، تاکید کرد: نمی توان اقتصادی ایران را از اقتصاد جهان جدا بدانیم.
وی با بیان اینکه در این تحلیل ما استراتژی بنگاه ها را برای سال 96 بررسی می کنیم تا براساس آن بدانند در سال آینده به کدام سو حرکت کنند، اظهار داشت: باید استراتژی‌هایی را برای روند پیشرفت اقتصاد در سال آینده و چالش‌های پیش رو بررسی کنیم.
عضو هیئت ‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران با انتقاد بر اینکه متأسفانه آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در دولت یازدهم با تأخیر و بدون بیان جزئیات ارائه می‌شود، تاکید کرد: به این دلیل ناچاریم با این شرایط به سمت ارزیابی دیگر متغیرها برویم.
وی در مورد پیش‌بینی متغیرهای اقتصادی در سال 96، به‌منظور استفاده بنگاه‌های اقتصادی در ایران، گفت: وضعیت بازار نفت و پیش‌بینی قیمت جهانی آن و وضعیت متغیرهای جهانی و قیمت مواد اولیه در ارزیابی و تحلیل‌ها بسیار مهم است.
ایمانی راد با تاکید بر اینکه تصمیمات و چالش های سیاسی نیز بر اوضاع اقتصادی اثرگذار است، تصریح کرد: به طور قطع انتخابات سال آینده کشور می تواند بر اوضاع اقتصادی اثرگذار باشد.
به گفته وی، علاوه بر آن برخی از متغیرهای اقتصادی همچون بحران شبکه بانکی، بدهی‌های دولت، کاهش سرعت گردش پول، نرخ بیکاری بالا، ارتباط شبکه بانکی کشور با جهان و استمرار انحصارات نیز بر اوضاع اقتصادی کشور در سال 96 تاثیر خواهد گذاشت.
عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران با بیان اینکه برخی از چالش های گذشته اقتصاد نیز بر اوضاع سال آینده اثرگذار خواهد بود، گفت: نرخ رشد اقتصادی، قیمت ارز، نقدینگی، پایه پولی، تورم، بودجه دولت، بازار سرمایه و بازار مسکن از عوامل مؤثر بر روند اقتصادی کشور در سال 96 است.
وی همچنین در خصوص اثرات احتمالی انتخاب ترامپ بر اقتصاد جهان و ایران، تاکید کرد: ترامپ قدرت اینکه بخواهد اثر تحریم‌های گذشته را بر ایران بگذارد نخواهد داشت البته اثر کوتاه‌مدت و زودگذر خواهد داشت.
به گفته ایمانی راد، احتمال مداخله ترامپ بر بازارهای داخلی ایران وجود دارد به دلیل اینکه با مداخله های زیادی در داخل کشور آمریکا مواجه می شود و بیشتر درگیری خود را با بیرون خواهد داشت.
وی با بیان اینکه رشد اقتصادی دنیا بر اساس پیش بینی های پایگاه های تحقیقاتی، در سال 2017 حدود 3.7 درصد خواهد بود، گفت: در سال 2017، بر اساس منابع تحقیقاتی رشد اقتصادی آمریکا 2.3 خواهد بود، این در حالیست که در سال 2016 رشد اقتصادی آمریکا 1.6 بود.
مشاور اقتصادی سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی با تاکید بر اینکه در این شرایط دلار قوت خواهد گرفت و ارزش پول سایر کشورها کاهش می یابد.
به گفته وی، در این شرایط دلار در ایران به میزان محدودی افزایش می یابد و روند کاهشی نخواهد داشت از سوی دیگر قوی شدن دلار آمریکا موجب می شود قیمت نفت و کالاها زیاد افزایش نداشته باشد.
ایمانی راد تاکید کرد: بنا بر پیش‌بینی‌ها در سال 2017، سیاست‌ اقتصادی آمریکا انقباضی و در اروپا انبساطی خواهد بود و به همین سبب ارزش دلار احتمالاً افزایش و قیمت یورو کاهش می یابد.
وی با توصیه بر اینکه با چین مبادلاتتان را بر پایه یوآن بگذارید، گفت: چون چینی‌ها می‌دانند که ارزش یوآن در برابر دلار کاهش پیدا خواهد کرد درصددند مبادلات خود را با دلار انجام دهند البته آنها حتما حاضر نخواهند بود که با پول خود مبادله داشته باشند.
عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران با تاکید بر اینکه بر اساس منابع آماری جهانی، نرخ رشد درون‌زای اقتصاد در ایران در سال 96 بیش از سال 1395 خواهد بود، گفت: در این شرایط فضا برای فعالان اقتصادی و کارآفرینان داخلی بهتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه پیش بینی بهای نفت برای اقتصاد ایران مهم است، تاکید کرد: به طور قطع در سال آینده سهم نفت در اقتصاد ایران به اجبار کاهش می یابد.
ایمانی راد پیش بینی کرد: سهم درآمدهای نفتی کشور در سال آینده 50 میلیارد دلار و درآمدهای غیرنفتی به 30 تا 35 دلار می رسد و در مجموع در سال 96 میزان درآمدهای نفتی بین 80 تا 85 میلیارد دلار خواهد بود.
وی همچنین افزود: براین اساس پیش بینی می شود در سال 96 قیمت نفت در محدوده 45 تا 50 دلار و گاها تا 60 دلار برسد.
عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران تاکید کرد: اگر انتخابات سال آینده ایران تعجب برانگیز نباشد اقتصادی کشور در سال 96 ادامه راه سال 95 خواهد بود.
وی با بیان اینکه دولت نمی تواند عامل موفقیت بنگاه های اقتصادی باشد، تصریح کرد: به طور قطع عامل موفقیت بنگاه های اقتصادی خودشان و مدیران آنها هستند و باید مطالبه گریشان این باشد که دولت از جلوی راه آنها کنار رود و سنگ اندازی نکند.
ایمانی راد با اشاره به اینکه تا زمانی که در ایران به اقتصاد به عنوان یک ابزار نگاه می شود این بخش سامان نمی گیرد، افزود: اقتصاد باید جدا از سیاست باشد اما اقتصاد ایران چندین سال است که گرفتار این موضوع است.
وی افزود: سال 96 سالی با نرخ رشد اقتصادی مناسب و با کیفیت بهتر برای ایران خواهد بود با این حال ما نرخ رشد اقتصادی درون زا خواهیم داشت و تاثیر نفت در این نرخ رشد طی سال آینده پایین خواهد بود.
عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران با اشاره به اینکه به دلیل کاهش درآمدهای نفتی دولت ناچار به افزایش مالیات خواهد بود، اظهار داشت: به طور قطع مالیات ستانی دولت در سال آینده به حدود 11 تا 10 هزار میلیارد تومان خواهد رسید از سوی دیگر دست دولت برای طرح های عمرانی همچنان بسته است و کماکان شرایط اقتصاد به دلیل کوچک بودن بازارها سخت است.
وی با بیان اینکه سال 2017 مهمترین سال برای محصولات فولادی همچون سنگ آهن و بخصوص فولادهای آلیاژی است، ادامه داد: نرخ طلا در سال 2017 در نوسان خواهد بود و اونس طلا در بازارهای جهانی بین 1100 تا 1300 دلار در حال تغییر است.
ایمانی راد همچنین اضافه کرد: قیمت مواد اولیه در سال 2017 افزایش نسبتا کمی خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه به نظر می رسد در سال 2017 اقتصاد جهان یکی از پرنوسان ترین سال ها را خواهد داشت، تصریح کرد: پیشنهاد ما به شرکت های حوزه های مختلف این است که براساس استراتژی های کوتاه مدت حرکت کنند چرا که سیاست های بلند مدت برای سال 96 راهگشا نخواهد بود.
عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران در ادامه با اشاره به اینکه سرعت گردش پول در اقتصاد ایران طی سال 95 کمتر از یک بار در سال بود، بیان داشت: تا زمانی که سرعت گردش پول در کشور پایین است احتمال اینکه اقتصاد ایران از رکود خارج شود بسیار کم است بنابراین پیش بینی می شود در سال 96 گشایش جدیدی در اقتصاد ایران ایجاد نشود و بازار در رکود انجماد باقی بماند.
وی همچنین تصریح کرد: پیش بینی می شود در سال 96 نرخ رشد اقتصادی ایران بین 4.8 تا 5.3 درصد باشد که بیشتر مربوط به بخش های غیر نفتی است با این وجود در سال 96 اقتصاد کشور ار تله رکود خارج نخواهد شد همچنین بحران بانکی تداوم دارد و هزینه های محیطی افزایش می یابد.
وی با تاکید بر اینکه نرخ رشد اقتصادی اصفهان در سال 96 بهتر خواهد شد، گفت: بخش خدمات و صنعت در سال 96 در اصفهان رشد قابل توجهی خواهند داشت.
به گفته ایمانی راد، سال 96 به طور قطع برای صنعت فولاد سال خوبی خواهد بود چرا که سرعت رشد در صنعت خودرو افزایش یافته و در این راستا تقاضا از فولاد مبارکه بیشتر می شود.
وی با پیش بینی اینکه نرخ ارز در سال ٩٦ حداقل ٤٥٠٠ تومان است، اظهار داشت: ورودى و خروجى ارز به سمت ايجاد تراز تجارى مثبت است لذا كشور مي تواند در سال آينده حدود 80 ميليارد دلار صادرات داشته باشد، در حاليكه در همين مدت ميزان واردات در سال آينده حدود ٦٠ ميليارد دلار برآورد شده است.
عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران با اشاره به اینکه دو اتفاق در سال ٩٥ افتاده است كه از نظر روانى روى نرخ ارز در سال ٩٦ اثر خواهد بود، گفت: اول نگاه افكار عمومى به ثبات بازار پول و به خصوص ثبات نظام بانكى كشور تا حدودى منفى شده است و همچنین با افزايش يك باره نرخ ارز و تجربه ٤٢٠٠ تومان در نرخ ارز در ماه گذشته؛ اين دو واقعه گرايش بازار را به سمت خريد ارز در شرايط نوسان بالا را تاييد مي كند و چون زمينه هاى اين دو گرايش وجود دارد و نوسان بازار در سال ٩٦ پيش بينى مى شود بالا باشد، از تركيب اين وقايع بهاى دلار به سختى زير ٤٥٠٠ تومان قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه ارز حاصله از صادرات نفت به راحتى در اختيار بانك مركزى نيست و لذا عرضه ارز در سال ٩٦ مشروط خواهد بود و گاهی تحت تاثير سياست هاى غيرقابل پيش بينى امريكا قرار خواهد گرفت، افزود: اين تنگناى دسترسى، عرضه ارز واقعى را، مخصوصا به يكباره، كاهش مي دهد و شرايط را براى افزايش نرخ ارز فراهم مي كند.
ایمانی راد با تاکید بر اینکه در سال آینده با سياست تك نرخى كردن ارز مواجه می شویم، بیان داشت: بانك مركزى قول آن را به مردم داده است و به نظر مي رسد كه اين قول به بعد از انتخابات موكول شود.
وی در خصوص شناور بودن نرخ ارز، اظهار داشت: نه دولت، نه مجلس و نه بانك مركزى ريسك واگذارى ارز را به نيروهاى عرضه و تقاضا نخواهند پذيرفت بنابراين نرخ ارز همانند 37 سال پيش سركوب خواهد شد. اين شرايط هميشه يك جهش ارزى را متعاقب خود دارد.
عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران با تاکید بر اینکه نرخ تورم در سال ٩٦ به ١٢ تا ١٤ درصد مي رسد، افزود: اگر اين برآوردها درست باشد آن وقت براى اجراى حداقل الزام يكسان سازى نرخ ارز، بايد اجازه دهيم ارز نيز به همين فاصله افزايش يابد.