اقتصاد بازار: رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: فرار مالیاتی که به سه روش محاسبه شده، بین 13 تا 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، سید کامل تقوی‌نژاد در برنامه خبر سراسری شبکه یک سیما با موضوع وضعیت مالیات کشور، با بیان اینکه در 9 ماه گذشته درآمد مالیاتی کشور 58 هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: این درآمدها در مقایسه با سال گذشته 28 درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی افزود: 92 درصد درآمدهای مالیاتی براساس آنچه پیش‌بینی شده بود، تحقق یافته است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بیان داشت: علاوه بر 9 هزار میلیارد تومان عوارضی که دریافت کردیم از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، تاکنون 60 هزار میلیارد تومان مالیات دریافت شده است.
وی تصریح کرد: بالاترین درآمد مالیاتی مربوط به اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی است که 40 درصد درآمدها بر این بخش متمرکز است.
تقوی نژاد افزود: سال 88 این قانون اجرایی شده و در حال حاضر بعد از بحث مربوط به اشخاص حقوقی مالیات بر ارزش افزوده حدود 40 درصد درآمدها را تشکیل می‌دهد.
وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده 5 سال است که به طور موقت اجرا شده که مفهوم آن شناسایی شود، گفت: در این راستا جلسات بسیاری برگزار شد و از دانشجویان، تولیدکنندگان و صاحبنظران دعوت و از نظرات آنان استفاده شد.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور پیرامون فرار مالیاتی، تاکید کرد: فرار مالیاتی که به سه روش محاسبه شده، بین 13 تا 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم و در اقتصاد زیرزمینی این رقم بین 8 تا 38 درصد محاسبه شده است.
وی در خصوص شناسایی افرادی که مالیات نداده‌اند، گفت: فردی در سال گذشته 250 میلیارد تومان مالیات نداده بود که با شناسایی؛ مالیات پرداخت نشده وصول شد.
تقوی‌نژاد خاطرنشان کرد: با شرایط فعلی اقتصاد تلاش می‌کنیم، مالیات اصناف و مشاغل در سال ۹۵ را بدون افزایش مانند سال گذشته دریافت کنیم.
وی افزود: در شرایط فعلی بین نظام مالیاتی و اتاق اصناف همکاری تنگاتنگی وجود دارد و اعتماد به مردم در این زمینه جواب داده است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: ماده اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده باید تصویب شود بعد قانون در اختیار دولت قرار گیرد که خبر خوشی که این لایحه در کمیسیون اقتصاد به اتفاق آرا تصویب شده است.
وی در خصوص گلایه اصناف از اخذ مالیات زیاد، گفت: ما امسال با اصناف تفاهم کردیم که مودیانی که مالیات سال 93 را پرداخت کنند شامل تخفیف مالیاتی شوند که این امر اتفاق افتاد، اما مالیات بر اساس قانون گرفته می‌شود.
تقوی‌نژاد بیان داشت: چنانچه شخص حقیقی و حقوقی سودی نداشته باشد مالیات هم گرفته نمی‌شود که این بر اساس اسناد و مدارک مشهود است، ضمن اینکه اگر زیان هم بکنند ضررهای سال‌های گذشته را برمی‌گردانیم و جبران می‌شود.