به گزارش اقتصاد بازار و به نقل ازاعتماد:علاج كار؛ خنثي‌سازي، غلبه و رفع تحريم

رهبر انقلاب اسلامي قبل از بيان راهكارها، دو نكته مهم را بيان كردند و افزودند: كارشناسان براي مشكلات اقتصادي كشور راهكارهاي مشتركي دارند بنابراين مشكل، نداشتن يا ندانستن راهكار نيست بلكه نيازمند همت، شجاعت و اهتمام جدي و پيگيري هستيم. رهبر انقلاب اسلامي نكته دوم خود را به موضوع تحريم‌ها به عنوان يك واقعيت تلخ و جنايت امريكا و شركاي اروپايي بر ضد ملت ايران اختصاص دادند و افزودند: اين جنايت سال‌ها است كه بر ضد ملت ايران انجام مي‌شود اما در 3 سال اخير شدت يافته است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه براي علاج تحريم‌ها دو مسير «خنثي‌سازي تحريم‌ها و غلبه بر آنها» و «رفع تحريم» وجود دارد، افزودند: البته ما مسير رفع تحريم را يك بار امتحان و چند سال مذاكره كرديم اما به نتيجه‌اي نرسيد.رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به مسير غلبه بر تحريم‌ها و بي‌اثر كردن آنها گفتند: اين مسير ممكن است در ابتداي كار، سختي‌ها و مشكلاتي داشته باشد اما خوش‌عاقبت است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: اگر با تلاش و ابتكار و با سينه سپر كردن در مقابل مشكلات بتوانيم بر تحريم‌ها غلبه كنيم و طرف مقابل بي‌اثر شدن تحريم‌ها را ببيند، به‌تدريج دست از تحريم برخواهد داشت. ايشان دو نكته مقدماتي خود را اين‌گونه جمع‌بندي كردند: ما ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي فراواني براي بي‌اثر كردن تحريم‌ها داريم، به شرط آنكه بخواهيم و همت كنيم و به دل مشكلات برويم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس با بيان بعضي از راه‌حل‌هاي پيشنهادشده كارشناسان و متخصصان در چهار سرفصل «كسري بودجه»، «افزايش سرمايه‌گذاري دولتي و نهادهاي عمومي»، «جهش توليد» و «حمايت از قشرهاي ضعيف» ابراز اميدواري كردند كه با اجراي اين راهكارها، آثار مثبتي در اقتصاد كشور و زندگي مردم پديد آيد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اينكه با وجود برخي كارها، شعار سال در حد انتظار تحقق نيافته، افزودند: كارشناسانِ بخش‌هاي دولتي و غيردولتي برخي راهكارهاي عملياتي مشخص را براي جهش توليد پيشنهاد كرده‌اند از جمله «افزايش توليد خودرو با اتكا به ظرفيت قطعه‌سازان داخلي»، «افزايش توليدات صنعت نفت با تكيه بر دانش‌بنيان كردن صنايع نفتي» و «افزايش توليد خوراك دام و دانه‌هاي روغني.»
 افزايش مشكلات به‌دليل ركود تورمي و كرونا
رهبر انقلاب همچنين بر «ضرورت حمايت از قشرهاي ضعيف» تاكيد كردند و افزودند: اقتصاد خانواده‌ها به علت ركود تورمي در چند سال اخير به‌شدت تحت‌فشار بوده و اكنون نيز كرونا بر مشكلات افزوده و دشواري‌هاي جدي معيشتي براي گروه‌هاي زيادي از مردم به وجود آورده است كه بايد در اين زمينه اقدامي جدي انجام داد. ايشان «ايجاد نظام متمركز تامين اجتماعي براي آحاد مردم» و «ايجاد پايگاه ملي ايرانيان با اتصالِ پايگاه‌هاي مختلف اطلاعاتي به يكديگر» را از جمله پيشنهادهاي كارشناسان براي كاهش مشكلات مردم برشمردند.
 گشايشي از خارج انجام نخواهد شد
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه با تاكيد بر اينكه بايد بنا را بر اين بگذاريم كه گشايشي از خارج انجام نخواهد شد، افزودند: كساني كه برخي چشم اميد به آنها دارند، با ما دشمني مي‌كنند؛ ضمن آنكه شرايط داخلي آنها به هيچ‌وجه روشن نيست و گرفتاري‌هاي اخير، امكان صحبت و موضع‌گيري در مسائل بين‌المللي را به آنها نمي‌دهد و نمي‌توان روي حرف آنها حساب و برنامه‌ريزي كرد.
 موشك ما ربطي به اروپايي‌ها ندارد
ايشان همچنين به ياوه‌گويي‌هاي اخير سه كشور اروپايي نيز اشاره كردند و گفتند: وضع امريكا كه مشخص نيست و اروپايي‌ها هم دايما در حال موضع‌گيري ضد ايران هستند. آنها در حالي كه خودشان بيشترين دخالت‌هاي نادرست را در مسائل منطقه دارند، به ما مي‌گويند در منطقه دخالت نكنيد و در حالي كه انگليس و فرانسه داراي موشك‌هاي مخرب اتمي هستند و آلمان نيز در اين مسير قرار دارد، به ما مي‌گويند موشك نداشته باشيد. رهبر انقلاب اسلامي گفتند: به شما چه ربطي دارد، شما اول خودتان را اصلاح كنيد و بعد اظهارنظر كنيد.
 حركت و عمل؛ شروط توفيق قطعي دولت دوازدهم
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: به بيگانگان نمي‌توان اطمينان كرد و به اميد گشايش آنها بود. رهبر انقلاب اسلامي در پايان خاطرنشان كردند: اگر حركت و عمل در دستور كار قرار گيرد و كارهايي كه مي‌تواند به نفع مردم باشد، انجام شود، يقينا دولت دوازدهم پايان خوبي خواهد داشت.