افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور
برپایه این گزارش، تورم ماهانه از 3.5 درصد مرداد به 3.6 درصد در شهریور رسیده است. اما این شاخص برای گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی 6 دهم درصد کاهش یافته است به طوری که تورم 3.6 درصدی مرداد ماه به 3 درصد در شهریور محدود شده است. برخلاف خوراکی‌ها، تورم ماهانه برای گروه کالاهای غیرخوراکی نیز رشد داشته است. دراین ماه تورم این کالاها با رشد نیم درصدی به 3.9 درصد رسیده است. علاوه براین درشهریور، خانوارهای روستایی با رشد تورم بیشتری مواجه شده‌اند. دراین ماه تورم ماهانه خانوارهای شهری با رشد یک دهم درصدی به 3.6 درصد رسیده درحالی که تورم خانوارهای روستایی 3 دهم درصد رشد داشته و به 3.5 درصد رسیده است.
هرچند درمقایسه با تورم 6.4 درصد تیرماه، رشد ماهانه تورم درمرداد و شهریور سرعت کمتری پیدا کرده است، اما همچنان این نرخ برای اقتصاد ایران بالاست. طی ماه‌های اخیر نرخ ارز مهمترین متغیر تأثیرگذار درنرخ تورم بوده است که درکنار نقدینگی بالا موجب تداوم رشد بالای این شاخص شده‌اند. دراین ماه‌ها درکنار رشد نرخ ارز که به افزایش قیمت کالا و خدمات منتهی می‌شود، تغییر نرخ ارز برخی از کالاها نیزباعث رشد قیمت‌ها شد. برهمین اساس با مدیریت بازار ارز که هم‌اکنون در دستورکار بانک مرکزی قرار دارد، شتاب نرخ تورم نیز کاهش خواهد یافت.
رشد تورم سالانه پس از 9 ماه
همانگونه که اشاره شد نرخ تورم سالانه درپی کاهش نرخ تورم نقطه‌ای از مهرماه سال گذشته روند نزولی خود را حفظ کرده بود، اما در شهریورماه این شاخص با رشد 2 دهم درصدی همراه شد. درواقع رشد پیاپی نرخ تورم نقطه‌ای در سه ماه گذشته اثر خود را بر تورم سالانه گذاشت. دراین ماه تورم سالانه از 25.8 درصد مرداد به 26 درصد رسید. این درحالی است که تورم سالانه خوراکی‌ها افت 4 دهم درصدی داشته و از 22.1 درصد درمرداد به 21.5 درصد در شهریور رسیده است. اما این افت شامل حال کالاهای غیرخوراکی نشده است چرا که این گروه از کالاها با رشد 6 دهم درصدی به 28.2 درصد رسیده است. نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 26.1 درصد و 25.4 درصد بوده که برای خانوارهای شهری 0.2 واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی بدون تغییر بوده است. گفتنی است، بانک مرکزی برای نخستین بار نرخ تورم هدف برای خود تعیین کرده که این نرخ در سال‌جاری 22 درصد اعلام شده است.
رکوردداران تورم شهریورماه
برپایه گزارش مرکز آمار ایران در شهریور ماه از میان 12 گروه اصلی طبقه‌بندی شده، بالاترین رشد نرخ تورم با 8.4 درصد درگروه حمل و نقل رخ داده است. پس از آن گروه مبلمان و لوازم خانگی با رشد 4.1 درصدی رتبه دوم را دراختیار داشته است. همچنین گروه آموزش با تورم 3.5 درصدی، پوشاک و کفش با تورم 3.4 درصدی و خوراکی و آشامیدنی‌ها با تورم 3 درصدی به ترتیب بیشترین تورم ماهانه را داشته‌اند. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (تخم مرغ، خامه، شیر پاستوریزه و پنیر پاستوریزه) و گروه «ماهی‌ها و صدف داران» (ماهی قزل آلا و کنسرو ماهی تن)،  بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. بررسی شاخص تورم کالاها نشان می‌دهد که درمجموع تورم کالاها در شهریورماه 4.6 درصد بوده است که این نرخ برای کالاهای بادوام به 11.6 درصد رسیده است و برای کالاهای کم دوام به 4.2 درصد و کالاهای بی‌دوام به 3 درصد رسیده است. براین اساس درحالی که از شتاب نرخ تورم درکالاهای خوراکی و آشامیدنی کاسته شده است، کالاهای غیرخوراکی و خدمات با رشد تورم همراه شده‌اند و باعث رشد شاخص کل تورم شده‌اند.

برش
رشد 4 درصدی تورم نقطه‌ای

براساس گزارش مرکز آمار ایران، در شهریورماه نرخ تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل یا همان تورم نقطه‌ای با رشد بالایی همراه بوده است. دراین ماه شاخص کل با رشد 4 درصدی از 30.4 درصد مرداد به 34.4 درصد در شهریور رسیده است. این در شرایطی است که نرخ تورم نقطه‌ای در کالاهای خوراکی بالاتر بوده است. دراین ماه نرخ 26 درصدی مرداد به 31.5 درصد در شهریور رسیده که نشان‌دهنده رشد 5.5 درصدی این شاخص است. برای کالاهای غیرخوراکی نیز این شاخص با 3.3 درصد رشد به 35.9 درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 34.5درصد اعلام شده که نسبت به ماه قبل3.9 واحد درصد افزایش داشته است. این نرخ برای خانوارهای روستایی 34.1درصد بوده که نسبت به ماه قبل 4.5 واحد درصد افزایش داشته است