به گزارش  اقتصاد بازار، در نشست نقش آموزش فنی و حرفه ای در حوزه های صنعت، گردشگری و کشاورزی که به همت کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان برگزارشد، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه امروز بالغ بر 50 درصد ورودی کارگاه ها برای فراگیری مهارت را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، افزود: با قرارگیری در مسیر علم و دانش، نرخ سواد بالا رفته و این امر فرصتی برای دستیابی به مهارت در کوتاهترین زمان است.

علی اوسط هاشمی گفت: تاکنون با صنعت، کارفرما، کارآفرین و کارمندان فاصله داشته ایم و ارگان های دولتی و خصوصی به ارتباطی که بستر ساز دستیابی به انسان توانمند است، احساس نیاز جدی نکرده اند. وی افزود: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی می تواند به سازمان فنی و حرفه ای اعلام کند که بخش گردشگری، کشاورزی، صنعت، بازرگانی و معدن ما 5 سال آینده بر چه اساس استوار است تا سازمان فنی و حرفه ای برنامه آموزشی مهارتی خود را بر این اساس ارایه دهد. هاشمی تجربه آموزش دوگانه در اصفهان را تجربه ای موفق دانست و خواستار اجرای پایلوت ملی شدن این تجربه در استان اصفهان شد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اصفهان را پایلوت مهارت خواند و خواستار ترسیم نقشه این امر مهم، ریل گذاری و توسعه این شبکه به کل کشور وجریان سازی در جلب توجه مردم به ارزش مهارت از طریق تعامل ارگان های مختلف شد.

هاشمی با ابراز تاسف از ضعیف شمردن ارزش مهارت در جامعه، از اعلام آمادگی سازمان فنی و حرفه ای کشور برای کمک به آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان درایجاد کارگاه ملی - استانی برای رسیدن به اسنادی که از نظر توسعه ای موجب ارتقاء سطح کیفی مهارت های فردی شود، خبر داد.

وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با این نگاه که اگر غفلت کنیم پیشرفت تکنولوژی و تحول شگفت انگیز آن، زلزله ای شدیدتر از کرونا به مشاغل و صنعت وارد خواهد کرد، تدبیری انجام داده که تا پایان سال 99 دو هزار استاندارد جدید در حوزه مهارت تقدیم جامعه شود.

معاون وزیر تعاون در ادامه از توافق اولیه با استانداری اصفهان برای تدوین سند راهبری مهارت استان اصفهان خبر داد و بر ضرورت مشارکت پارلمان بخش خصوصی در این موضوع تاکید کرد.

اوسط هاشمی بیان کرد: ازاصفهان به دلیل اینکه قطب گردشگری کشور است، انتظار فکر بزرگ، عمیق و سرمایه ساز داریم. وی پیشنهاد ایجاد دپارتمان تخصصی معماری سنتی استان به منظور تولید آرامش در روح و روان آدمی و ارایه دپارتمان تخصصی نساجی کشور در اصفهان را مطرح نمود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه ما به مهارت جامعه محور می اندیشیم نه سازمان آموزشی فنی محور گفت: بر این اساس مشارکت همه اهل فن و اساتید در حوزه مهارت را از شما انتظار داشته و خواستار همکاری اتاق بازرگانی اصفهان با اداره کل فنی و حرفه ای اصفهان برای شناسایی استادکاران حوزه های مختلف و ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از این افراد هستیم زیرا امروز روز کرامت بخشی به استادکاران است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با انتقاد از اینکه مهارت در کشوربه دلیل ارزش یافتن مدرک در جامعه رو به افول بوده است، توصیه کرد: اتاق بازرگانی منادی دفاع از ارزش مهارت باشد. وی بر نقش بی بدیل مطالبه گری اتاق های بازرگانی در توجه به ارزش مهارت و نقش آن در آموزش تاکید کرد.

هاشمی، خواستارعضویت کانون آموزشگاه های آزاد کشور در اتاق بازرگانی به منظورکمک به تقویت آنها شد و افزود: من حاضرم امتیاز ایجاد مجتمع فنی مهارت را به اتاق بازرگانی ارایه نمایم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای به تنهایی از عهده مهارت افزایی بر نیامده و نیازمند تعامل نهادهای دیگر است، گفت: به توانایی بخش خصوصی در ارایه آموزش و آزمون صلاحیت حرفه ای باور داریم، ضمن آنکه بخش خصوصی نیازهای آموزشی خود در حوزه های مختلف را اعلام نماید تا با تعامل فنی و حرفه ای استان، پس از برگزاری دوره های آموزشی مربوطه مجوز مهارت از سوی بخش خصوصی صادر شود.

وی با تاکید بر نقش مهم کشاورزی در اقتصاد کشور گفت: این سازمان ظرف 8 ماه 250 استاندارد در بخش کشاورزی را نهایی نموده و آمادگی داریم با همکاری اتاق بازرگانی و نهادهای کشاورزی، زمینه سازی ورود به این بخش را مهیا سازیم. هاشمی همچنین برای تدوین برنامه آموزش ملی در حوزه ماشین آلات کشاورزی اعلام آمادگی نمود.

بیایید کشاورزی اصفهان را نجات دهیم

محمدصادقی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: دولتمردان ما همواره در مقام شعار در خصوص اهمیت مبحث امنیت غذایی سخن می گویند، در حالی که این بخش همواره مظلوم واقع شده و مورد بی مهری قرار گرفته است. وی افزود: همانطورکه مستحضرید امنیت غذایی ازاولویت های برنامه ای کشوراست و پدیده هایی چون تغییراقلیم، محدودیت منابع وتحریم ها توجه ویژه به علم روز ودانش در بخش کشاورزی در راستای افزایش بهره وری این بخش را پررنگتر نموده است. وی اعلام کرد: کشاورزی درایران هنوز سنتی است وهدفگذاری حاکمیت در این بخش حرکت به سمت کشت گلخانه ای، افزایش راندمان تولید و بهره وری آب در کشاورزی را اجتناب ناپذیر کرده، ولی آیا کشاورز ما همزمان آموزش های لازم را برای تطبیق با شرایط موجود می بیند؟ که این امرجای خالی تکنسین کشاورزی که متناسب با این تغییرات آموزش ببیند را ملموس می نماید. صادقی خواستار توجه ویژه و تعامل هر چه بیشتر فنی و حرفه ای در این زمینه شد. شایان ذکر است رئیس فنی و حرفه ای کشوردر سخنان خود از این پیشنهاد استقبال نمود.

کار هست کارگر نیست

سید عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس خانه صنعت ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، عدم وجود کارگر زبده را مشکل امروز اصفهان دانست و بر لزوم برنامه ریزی در حوزه آموزش نیروی انسانی در اصفهان تاکید کرد. وی در ادامه از آمادگی خانه صنعت برای ورود به آموزش نیرو در حوزه ماشین آلات راهسازی خبر داد و افزود: خانه صنعت و معدن آماده است مرکز آموزشی برای فنی و حرفه ای به منظور تربیت اپراتور و کارگران فنی توانمند در منطقه شرق اصفهان ایجاد نماید.

ارتقاء نیروی انسانی به یک فرهنگ تبدیل شود

محمدرضا برکتین، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز گفت: کشورهای پیشرفته برای پیاده سازی اهداف خود همواره به توانمندسازی نیروی انسانی خود توجه می نمایند. وی بیکاری نیروی تحصیل کرده و نبود نیروی کار ماهر و توانمند را دو چالش اصلی کشور دانست و بر نقش مهم دستگاهی که متناسب با نیاز جامعه به آموزش نیرو بپردازد، تاکید کرد. برکتین با بیان اینکه باید تمامی ظرفیت های کشور در راستای فنی و حرفه ای کشور بکار گرفته شود، تصریح کرد: لازم است ارتقاء نیروی انسانی به یک فرهنگ در کشورمان تبدیل شود.

کارو کارآفرینی دستوری نیست

روح اله چلونگر، رئیس اتحادیه خدمات فنی خودروهای سبک مرکز استان گفت: در کشور مشکل قانون و مقررات وجود ندارد و تنها با مشکل مدیریت مواجهیم. وی افزود: مبحث کار و کارآفرینی دستوری نبوده و نیازمند بستر و زیرساخت است. چلونگر تنها راه نجات کشور در شرایط تحریم را سرلوحه قراردادن اقتصاد مقاومتی که یکی از موارد آن اشتغالزایی است، بیان کرد.

لزوم نگاه ویژه به شهرک پوشاک

مرتضی منصوری، معاون اتحادیه نساجی اصفهان گفت: 21 درصد از اشتغال مستقیم کشور بر عهده صنعت نساجی و پوشاک بوده و اصفهان با اختصاص 12 درصد از صنعت نساجی کشور، 37 درصد صنعت نساجی را به خود تخصیص داده است. وی با بیان اینکه به منظور تکمیل زنجیره تولید اصفهان، شهرک پوشاک با ایجاد 120 هزار شغل، درحال جانمایی است، خواستار نگاه ویژه به بخش نساجی شد.

اقتصاد کشور دانش محور شود

حمیدرضا عزیزیان، نایب رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان استان نیز با تاکید بر اینکه اقتصاد کشورمان از سمت منبع محور باید به دانش محوری حرکت کند، خواستار ایجاد کمیته ای با همکاری فنی و حرفه ای و انجمن شرکت های دانش بنیان برای نفوذ دانش در بخش صنعت و کشاورزی شد.