رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی:

گردشگری شاه کلید حل معضل اشتغال در استان است

 

افشین شیخ حسنی: درنشست خبری همایش معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری استان اصفهان، مهندس خسرو کسائیان رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی اصفهان، با اشاره به برگزاری جلسات شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در اتاق بازرگانی، اظهار داشت: در این شورا مسائل مهم اقتصاد استان و چالش های آن مطرح و برای حل آن راهکارهایمختلف ارائه می شود
وی با بیان اینکه حاصل هفده جلسه شورای گفتگو بخش دولتی و خصوصی استان اصفهان دویست و هفتاد و شش مصوبه بوده است، افزود: هشتاد و شش درصد مصوبات استانی و صدو ده مصوبه دیگر ملی است
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه حجم بالایی از این جلسات و مصوبات مربوط به سرمایه گذاری و زمینه های ارتقا آن است، تصریح کرد: در این راستا برای صنعت گردشگری پیشنهادات زیادی داده شده تا بتواند جایگاه واقعی خود در اصفهان دست یابد
وی با انتقاد براینکه زیرساخت های توسعه گردشگری در استان اصفهان کم و ناقص است، تاکید کرد: توسعه برخی از زیرساخت های فیزیکی در استان ضرورت دارد
کسائیان بیان داشت: متاسفانه هتل های کشور و اصفهان تنها نام چهار یا پنج ستاره را یدک می کشند
وی با بیان اینکه در کمیسیون گردشگری اتاق نیز پیشنهادات زیادی برای توسعه این صنعت داده شده است، تاکید کرد: مجموع این پیشنهادات منتهی به برگزاری همایش روز چهارشنبه شد و قرار است ۵۰ پروژه برای سرمایه گذاری بخش گردشگری معرفی شود
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: این همایش در راستای تشویق و ترغیب سرمایه گذاران در صنعت گردشگری برگزار می شود تا در کنار این همایش خود را بهتر شناسانده و نشان دهیم جایگاه واقعی اصفهان کجاست و برای ارتقا آن چه باید کرد
وی همچنین از رونمایی کتاب تاریخ حِرف، صنایع و تجارت استان اصفهان از دوران باستان تا انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری این همایش خبر داد و گفت: تدوین این کتاب با تلاش اساتید دانشگاه در مدت ۲ سال و نیم به طول انجامیده است
کسائیان افزود: این کتاب در ۶ جلد چاپ شده که خلاصه آن، در همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری استان اصفهان پرده برداری می شود. وی ابراز امیدواری کرد: این کتاب در آینده به زبان های مختلف ترجمه شود.

در ادامه مسعود گلشیرازی، با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته دو موضوع مهم و تخصصی شامل نام و نشان تجاری اصفهان به عنوان مبنای تعاملی با دنیای پیرامونی برای توسعه گردشگری در اتاق بازرگانی مطرح شد، اظهار داشت: گردشگری به عنوان شاه کلید حل معضل اشتغال در استان است که متاسفانه تاکنون از این فرصت به درستی استفاده نکرده اند.
وی با اشاره به اینکه در سند چشم انداز ۱۴۰۴ در حرکت همه جانبه تمام بخش های کشور، حوزه گردشگری بیشتر نمایان است، اظهار داشت: اصفهان به عنوان دروازه صنعت گردشگری مطرح است چرا که طی پنج دهه گذشته ساختار مناسب فرهنگی شکل گرفته همچنین اقلیم مناسب اصفهان و همجواری با استان های دیگر کمک کننده توسعه گردشگری است.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه تنها مزیت استان بنا به بررسی سند آمایش حوزه گردشگری است، تصریح کرد: با وجودی که اصفهان قطب صنعتی کشور است اما درصد بیکاری آن از میانگین کشوری بالاتر بوده که تنها راه خروج از این بحران توجه به حوزه گردشگری است.
وی تاکید کرد: با توسعه صنعت گردشگری تمام آحاد جامعه در این موفقیت شریک شده و در حیطه های مختلف مشغول فعالیت خواهند شد.
گلشیرازی برقراری عدالت اقتصادی را یکی از مهمترین محورهای توسعه گردشگری دانست و بیان داشت: اتاق بازرگانی اصفهان از سال گذشته فعالیت های خود را به شکل متمرکز و دقیق تر بر موضوع گردشگری قرار داد و این موضوع به تصویب رسید که کمیسیون گردشگری موضوعات این حوزه را مورد مداقه قرار دهد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه شهرداری اصفهان یکی از تاثیرگذارترین ارکان ها در حوزه گردشگری بوده است، افزود: با تصویب شورای شهر اصفهان عوارض هتل سازی اصفهان به مدت ۳ سال مشمول معافیت مالیاتی شد که این موضوع انگیزه ای مناسب برای سرمایه گذاران عرصه گردشگری است.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه همایش پیش نتیجه، ایده ای ماندگار با هدف ایجاد انگیزه در میان سرمایه گذاران و قاطبه شهروندان اصفهانی است، اظهار داشت: در این همایش بیش از پنجاه پرونده سرمایه گذاری به ارزش چهار هزار میلیارد تومان معرفی خواهد شد که گزارش فنی توجیه اقتصادی این پروژه ها نیز تعیین شده است.
وی همچنین به انعقاد تفاهم نامه اجرایی و تامین مالی این پروژه ها در روز همایش اشاره کرد و یادآور شد: استاندار اصفهان بر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و جذب سهم تخصیص یافته استان از این صندوق تاکید داشته که بهترین راهکار جذب این منابع، حوزه گردشگری است.
گلشیرازی افزود: برای حضور در این همایش بیش از دویست و پنجاه سرمایه گذار از داخل و خارج استان و تعدادی مهمان خارجی دعوت شده است.

در ادامه این نشست علی کرباسی زاده نایب رییس کمیته گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره به اینکه کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان در قالب چهار کمیته فعالیت های اجرایی را دنبال می کند، اظهار داشت: این بخش ها شامل کمیسیون های طرح و برنامه، توسعه سرمایه گذاری و زیرساخت، کمیته روابط عمومی و امور بین الملل و فرهنگ و آموزش است.
وی با بیان اینکه کمیته فرهنگ و آموزش وظایف مهمی در راستای اطلاع دهی و فرهنگ رسانی برعهده دارد، افزود: برای توسعه اصفهان باید به این باور برسیم که در راستای توزیع ثروت، توسعه رفاه عمومی و اشتغال راهی به جز گردشگری نداریم و باید با همکاری تمام مسئولان و رسانه ها طرحی مناسب در این زمینه برنامه ریزی کنیم.
نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه طبق آمار جهانی از هر ۱۱ فرصت شغلی، یک مورد آن به طور مستقیم به صنعت گردشگری ارتباط دارد، تصریح کرد: شاید در بخش های صنعت، معدن و ... بتوان از ظرفیت ماشین آلات و ربات ها بهره برد اما تنها بخشی که اشتغال آن به انسان ها بستگی تام دارد صنعت گردشگری است که جذب اشتغال بالایی دارد.
وی توسعه گردشگری را مبحثی فرهنگی دانست که در آن فرهنگ‌سازی و آموزش بسیار حائز اهمیت است، گفت: کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و آمریکا بیشترین درصد گردشگران ما را تشکیل می دهند که گردشگری آنها بیشتر در زمینه فرهنگی است.
کرباسی زاده تصریح کرد: یکی از مهمترین کارکردهای حوزه گردشگری به دست رسانه است و باید در حوزه فرهنگ گردشگری با جدیت وارد عمل شوند.
وی با اشاره به درحال توسعه بودن گردشگری در دنیای امروز، یادآور شد: موفق ترین گردشگرها بر زمینه گردشگری حساسیت ویژه ای دارند و هرگز جنس تقلبی به گردشگر نمی فروشند که این موضوع باید در حوزه گردشگری کشور نهادینه شود و باید فاکتورهای ارزشی در آحاد جامعه ایرانی برای توسعه این صنعت ایجاد شود.
نائب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه این فرهنگسازی در این زمینه زمان می طلبد، بیان داشت: برای صادرات فرهنگ اسلامی، شیعی و ارزش های انقلاب به دنیا بهترین ابزار توسعه گردشگری است و لازم است در عمل و نه با شعار در این زمینه پیش رفت.
وی همچنین به موضوع امنیت گردشگری در ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه موضوع اسیدپاشی به گردشگری اصفهان ضربه زد به گونه ای که هفتاد درصد تورهای خارجی به اصفهان کنسل شد چرا که در رسانه های خارجی اصفهان یکی از پرخطرترین مقاصد گردشگری شناخته شد.
کرباسی زاده تاکید کرد: این موضوع دقت عمل در اطلاع رسانی را بیشتر نمایان می کند چرا که گردشگری به دلیل شرایط پیش بینی نشده بسیار شکننده است.

در ادامه این نشست محمدرضا رجالی عضو کمیسیون گردشگری اتاق به مباحث برند شهری پرداخت وچهار گزینه کجا زندگی کنم، کجا کار کنم، کجا سرمایه گذاری کنم، و کجا سفر بروم را، از اهداف رقابتی برندهای شهری عنوان نمود. وی از تخصیص وام شانزده درصدی صندوق توسعه ملی برای توسعه گردشگری و معافیتهای ویژه مالیاتی در حوزه های خدماتی مربوط به گردشگری خبر داد.