تولید فولاد
رئیس‌جمهوری با اشاره به‌گزارش سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه تولید فولاد کشور در دولت یازدهم و دوازدهم دو برابر میزان تولید فولاد تا قبل از آن بوده است، گفت: این بدان معنا است که همه سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و مهندسان برای آبادانی کشور در حال تلاش هستند. روحانی با بیان اینکه بسیار حائزاهمیت است که در تولید فولاد از رتبه دهم در حال حرکت به‌سمت رتبه هشتم و ظرفیت تولید سالانه
55 میلیون تن هستیم، اظهار داشت: خوشبختانه در تمامی بخش‌های فولاد اعم از کنسانتره، آهن اسفنجی و گندله زنجیره‌ها به‌طور منظم و کامل در حال شکل گرفتن است و باید تلاش کنیم تا در این بخش از معدن تا تولید فرآورده به‌همین شکل زنجیره‌ها منظم به انجام برسد. رئیس‌جمهوری تأکید کرد: امروز تمام ایران به یک کارگاه عظیم و بزرگ تبدیل شده و همه در حال تلاش در بخش‌های گوناگون در راستای توسعه و آبادانی کشور هستند.

افتتاح 200 طرح
روحانی اظهار داشت: اینکه 3800 طرح در بخش صنعت و معدن در حال اجرا بوده و در سال‌جاری قرار است 200 طرح مهم در این بخش به بهره‌برداری برسد نشان از تلاش و کوشش فعالان در این حوزه است. رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز در تمامی بخش‌ها شاهد تحول و روند موفق هستیم که می‌توانیم هر هفته افتتاح‌های گوناگونی را در زمینه‌‌های مختلف داشته باشیم، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از 4هزار و 826 میلیارد تومان پروژه امروز پاسخ خوبی برای آنهایی است که می‌خواستند کشور را در فشار قرار دهند.

صادرات لوازم خانگی
روحانی با اشاره به اینکه در زمینه تولید لوازم خانگی بر اساس گزارش فعالان این بخش میزان تولید در سال 98 نسبت به سال 97 افزایش یافته، گفت: این نشان می‌دهد که تحریم‌ها نتوانسته ما را از پا در بیاورد و طرح‌های مختلف در کشور اجرا و تولید افزایش پیدا کرده است.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه تحریم نمی‌تواند در اراده ملت تأثیر بگذارد، اظهار داشت: اینکه در بخش لوازم خانگی برای افزایش صادرات درخواست تخصیص ارز دارند نشان دهنده آن است که دشمن نتوانسته ما را از هدف بازداشته و ما را تسلیم کند؛ ما راه خود را با قدرت ادامه خواهیم داد. روحانی مواد اولیه، فناوری و صادرات مستمر و باکیفیت را سه اصل مهم در بخش صنعت کشور عنوان کرد و گفت: خوشبختانه وجود معادن غنی در کشور، مواد اولیه را بخوبی تأمین می‌کند و نیازی به خرید این مواد نداریم.
 
آزادسازی معادن
رئیس‌جمهوری آزادسازی معادن را یکی از اقدامات مهم و ضروری برشمرد و افزود: امروز معادن کشور بواسطه اینکه امتیاز آنها در یک ورق به برخی افراد داده شده حبس شده‌اند و باید این معادن را از حبس نجات دهیم و به کسانی که این ورق پاره‌ها را در اختیار دارند مهلت داده و اگر نتوانستند در این مهلت معادن را فعال کنند آنها را به مردم واگذار کنیم. روحانی تصریح کرد: معادن بزرگ‌ترین سرمایه برای کشور به شمار می‌رود و در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه اکتشاف اقدام بزرگی صورت گرفت. رئیس جمهوری ادامه داد: در زمینه فناوری گام‌های بسیار خوبی طی سال‌های اخیر برداشته شده و در زمینه صنایع تا 70 درصد به خودکفایی رسیده‌ایم و با تلاش بیشتر این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد. روحانی خاطرنشان کرد: مردم باید توجه داشته باشند که این افتتاح‌ها در شرایط عادی انجام نمی‌شود بلکه در شرایط تحریم و مواجهه کشور با کرونا در حال انجام است.رئیس جمهوری با اشاره به‌ گزارش یکی از مسئولان در افتتاح‌های روز پنجشنبه گفت: در بخش صنایع لوازم خانگی تولید در فروردین و اردیبهشت امسال که کشور با کرونا مواجه بود نسبت به قبل 152درصد افزایش ظرفیت داشته است و این نشان می‌دهد که تحریم و کرونا ما را متوقف نکرده و امروز شاهد یک حرکت خوب در کشور هستیم.  روحانی صادرات مستمر و باکیفیت را از دیگر نیازمندی‌های بخش صنعت برای توسعه دانست و افزود: در صادرات ناچاریم کیفیت را بالا برده و قیمت را متعادل کنیم. رئیس جمهوری افزود: اگر صادرات وجود نداشته باشد و تمام آنچه تولید می‌شود برای داخل کشور باشد به سرنوشتی مانند خودروسازی‌های داخلی دچار خواهیم شد که یک روز قیمت را بالا می‌برند، فردا آن را بیشتر افزایش می‌دهند و گاهی از کیفیت آنها نیز کاسته می‌شود اما اگر خودروسازی ما به‌شرایطی برسد که 30 درصد محصولاتش صادر شود مجبور است قیمت را پایین آورده و کیفیت را بالا ببرد.

افزایش تولید ملی
روحانی با بیان اینکه افزایش تولید ملی در سال‌جاری به‌عنوان یک اصل برای دولت حائز اهمیت است، گفت: متأسفانه شرایط کرونا موجب کاهش برخی مشاغل و تولیدات در کشور شده است اما باید در هر بخشی که امکان آن وجود دارد تولید ملی را افزایش دهیم. رئیس جمهوری تأکید کرد:  در بخش صنعت سه چیز برای ما بسیار مهم است یکی مواد اولیه است یعنی بحمدالله معادن غنی کشور مواد اولیه را برای ما فراهم می‌کند در فولاد نمی‌رویم از کشور دیگر گندله بخریم و بیاوریم اینجا تبدیل کنیم به آهن اسفنجی یا شمش فولاد، از معدن شروع می‌شود تا خط نهایی این یعنی مواد اولیه کشور غنی‌ای داریم که در اکثر موارد مواد اولیه خودمان را می‌توانیم از معادن خود استخراج کنیم و معادن بسیار مهم است و بارها در دولت توصیه کردم امروز هم به وزارت صمت توصیه می‌کنم. وی گفت : مواد اولیه داریم که معادن ما هست. خوشبختانه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه اکتشاف کار بسیار بزرگی کرده است. رئیس جمهوری با اشاره به این نکته که بعد از مواد اولیه فناوری است و خوشبختانه امروز در فناوری به سمت خودکفایی پیش می‌رویم. امروز اعلام شد که در بسیاری از صنایع فناوری 60 تا 70 درصد داخلی هست و در زمینه فولاد اعلام شد که حتی به خاطر کرونا آن بخش خارجی که بنا بوده بیاید کار نهایی را انجام دهد نتوانستند بیایند و جوان‌های ایرانی خودمان اینها را به افتتاح رساندند این جزو افتخارات بزرگ است. روحانی هنگام صدور فرمان بهره‌برداری از طرح‌های استان خراسان رضوی بویژه در منطقه خواف و سنگان گفت: در این منطقه همه مردم اعم از شیعه و سنی برادرانه و برای رضای خدا و در مسیر توسعه کشور عزیزمان ایران تلاش می‌کنند و این بسیار خوشحال‌کننده است. همچنین رئیس جمهوری به هنگام صدور فرمان بهره‌برداری از طرح‌های استان اصفهان این استان را قلب ایران برشمرد و گفت: مردم اصفهان از دوران انقلاب و دفاع مقدس و امروز در زمینه تولید ملی همواره پیشتاز بوده و هستند. رئیس‌جمهوری افزود: نسبت به همه کارگران، مهندسان و فعالان عرصه تولید کشور تواضع کرده و دست آنها را که در مسیر تولید کشور تلاش می‌کنند، می‌بوسم.

بــــرش
مختصات طرح‌ها

فاز اول واحد تولید کنسانتره سنگ آهن صنایع معدنی فولاد سنگان با ظرفیت تولید ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و واحد تولید گندله آهن شرکت توسعه فراگیر سناباد با ظرفیت تولید سالانه 2.5میلیون تن گندله آهن در استان خراسان رضوی و طرح‌های جدید گروه صنعتی انتخاب شامل طرح بزرگ «افزایش ظرفیت تولید یخچال فریزر» با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار دستگاه و طرح «بومی‌سازی اجزا و قطعات لوازم خانگی» در استان اصفهان، در این مراسم مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در مجموع با بهره‌برداری از این طرح‌های صنعتی و معدنی که با سرمایه‌گذاری بیش از ۴ هزار و 800 میلیارد تومان تکمیل شده‌اند، برای یک هزار و ۲۷۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغالزایی می‌شود. فاز اول واحد تولید کنسانتره سنگ آهن صنایع معدنی فولاد سنگان واقع در شهرستان خواف استان خراسان رضوی با ظرفیت تولید ۵ میلیون تن «کنسانتره آهن» با سرمایه‌گذاری ۲۹۰۰ میلیارد تومانی شرکت فولاد مبارکه برای ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است. همچنین واحد تولید گندله آهن شرکت توسعه فراگیر سناباد نیز با ظرفیت تولید ۲.۵ میلیون تن «گندله آهن» و با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان زمینه اشتغالزایی مستقیم ۲۰۰ نفر را فراهم آورده و در شهرستان خواف خراسان رضوی توسط شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است. طرح بزرگ «افزایش ظرفیت تولید یخچال فریزر» با ظرفیت ۳۰۰ هزار دستگاه و سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد تومانی با اشتغالزایی ۱۰۰ نفر و طرح «بومی‌سازی اجزا و قطعات لوازم خانگی» با ظرفیت دو میلیون عدد و سرمایه‌گذاری ۴۶ میلیارد تومانی و اشتغالزایی ۱۷۰ نفر توسط گروه صنعتی انتخاب در شهرستان مورچه خورت اصفهان تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.