آنگونه که وزیر امور اقتصادی و دارایی وعده داده بزودی در تمام استان‌ها سهولت در فرآیند سرمایه‌گذاری اتفاق می‌افتد و همه سرمایه‌گذاران به جای آنکه 75 روز برای گرفتن مجوزها معطل شوند در مدت بسیار کم می‌توانند از بزرگترین مانع سرمایه‌گذاری عبور کنند. به‌گزارش «ایران»، فرهاد دژپسند در مراسم راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار گفت: با راه‌اندازی این پنجره، مدت زمانی که سرمایه‌گذار باید صرف کند تا مجوزهای لازم را بگیرد تنها 3 روز خواهد بود و این اتفاق مهم باید در تمام کشور انجام شود تا هیچ سرمایه‌گذاری معطل نشود. وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: اگر سرمایه‌گذاری بیشتر از سه روز در فرآیند جدید معطل شد به شماره 1866 اطلاع دهد تا با سرعت مشکلات پیگیری شود، ما موظف هستیم که این موضوع را رصد کنیم تا مشکلات سرمایه‌گذاران کاهش پیدا کند. او خاطرنشان کرد: برای آنکه سرمایه‌گذار به‌صورت قانونی، فعالیت خود را شروع کند، (برای گرفتن مجوزها) حداقل باید بین 72 تا 75 روز را صرف کند، این در حالی است که در کشورهای پیشرفته این اتفاق در کمتر از نیم روز انجام می‌شود.

دژپسند افزود: 19 بهمن ماه قول داده بودم که از اردیبهشت ماه شرایط برای سرمایه‌گذاری تسهیل می‌شود و حال با چند روز تأخیر این امر عملیاتی شد، بدین جهت تا پایان سال 5 استان هدف‌گذاری شده است که از طریق پنجره واحد سرمایه‌گذاران فعالیت خود را دنبال کنند و بعد از آن در سراسر کشور چنین موضوعی عملیاتی خواهد شد، واقعاً ضرورتی ندارد که سرمایه‌گذار برای انجام سرمایه‌گذاری روزها معطل شود یا حتی به تهران بیاید.
سرمایه‌گذاری از نان شب واجب‌تر است
وزیرامور اقتصادی و دارایی ادامه داد: کشور در شرایطی قرار گرفته که سرمایه‌گذاری برای آن از نان شب واجب‌تر است لذا اگر می‌خواهیم نرخ بیکاری را کاهش دهیم، شاهد توسعه صادرات باشیم و تولید را بالا ببریم، چاره‌ای نداریم جز آنکه به‌دنبال ترغیب و تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری باشیم.
او گفت: کشور با چالش‌های متعددی روبه‌رو است بدین جهت ما نباید کاری کنیم که مشکلات و دردسرها بیشتر شود لذا تمام هدف ما به حداقل رساندن موانع است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: در چند سال اخیر بجز دو سه سال رشد سرمایه‌گذاری ما مثبت نبود و اگر به ما خبر دهند که میزان سرمایه‌گذاری از میزان استهلاک کمتر بوده حتماً باید در غصه فرو رویم پس برای اینکه به آن مرحله نرسیم راه این است که تمام دغدغه‌هایمان را معطوف کنیم به اینکه که راه را برای سرمایه‌گذاری هموار کنیم. او خاطرنشان کرد: امسال و البته از اول اسفند سال گذشته که بحث کرونا مطرح شد یکی از رویکرد‌های ما این است که مالیات را ابزاری برای سرمایه‌گذاری پول قرار دهیم و تاکنون هم تصمیمات خوبی گرفته شده و همچنین مالیات را ابزاری را برای ورود بیشتر بخش خصوصی به بازار سرمایه قرار دهیم که این کار انجام شده و اخیراً یک مصوبه خوبی شورای هماهنگی اقتصاد داشته که منتظر ابلاغ و در نهایت اطلاع‌رسانی آن هستیم.
دغدغه سرمایه‌گذاران را کم می‌کنیم
دژپسند در حاشیه این مراسم نیز در پاسخ به سؤال «ایران»، مبنی بر اینکه وزارت اقتصاد چگونه می‌خواهد فرآیند سرمایه‌گذاری را تسهیل کند، گفت: پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در اتاق تهران که با همکاری وزارت اقتصاد است، کمک خواهد کرد تا سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری رغبت پیدا کنند چرا که دیگر برای گرفتن مجوزها معطل نخواهند شد. او ادامه داد: وزارت اقتصاد در صدد آن است که دغدغه سرمایه‌گذاران را کم و فضایی ایجاد کند تا بانک‌ها بیشترین همکاری را با سرمایه‌گذاران داشته باشند، ما باید سعی کنیم که سرمایه‌گذاران واقعی و بخش خصوصی از تسهیلات بانکی با شرایط بهتری برخوردار شوند.
وزیر اقتصاد همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاری درباره عرضه‌های اولیه گفت: بزودی عرضه های اولیه‌ای در بورس خواهیم داشت.
او درباره وضعیت ارزی کشور و بهبود محیط کسب و کار گفت: با هماهنگی که بین وزارت صمت و وزارت اقتصاد صورت گرفته، به‌نظر می‌رسد 40 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی برای سال‌جاری محقق شود و این امر نشان می‌دهد که با چالش ارزی مواجه نخواهیم شد و از سویی در تلاش هستیم تا رتبه ایران در فضای کسب و کار را به 70 برسانیم.
پنجره واحد چگونه کار می‌کند؟
پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار که روز گذشته به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد، برای خیلی از سرمایه‌گذاران روزنه امید خواهد شد چرا که بعد از مدت‌ها شنیدن شعار می‌توانند به‌صورت عملیاتی کوتاه شدن فرآیند سرمایه‌گذاری را تجربه کنند. این دفتر که دیوار به دیوار اتاق بازرگانی تهران است، مساحت کمی دارد اما هر باجه آن می‌تواند رفت و آمدهای سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در سطح شهر را به صفر برساند. در این باجه‌ها مدارک شناسایی از نماینده هیأت مدیره یا موکل مجموعه گرفته و تمام امور مربوط به تأسیس شرکت با مسئولیت محدود انجام می‌شود. یعنی دیگر نیازی نیست که فرد به سازمان امور مالیاتی یا سایر بخش‌ها برود، البته این طرح تنها شهر تهران را شامل می‌شود و در ادامه فعالیت آن گسترده خواهد شد.
قوه قضائیه دادگاه‌های تخصصی راه‌اندازی می‌کند
همچنین در این مراسم علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آزادسازی سهام عدالت توانسته است ضریب نفوذ سهام در کشور را به ۷۰ درصد برساند؛ بر این اساس، از شب گذشته تاکنون بیش از ۳.۵ میلیون نفر وارد سایت شده و کنترل سهام عدالت خود را به عهده گرفته‌اند.
وی اظهار داشت: شاخص‌های اقتصادی باید دو تا ۳ رقمی شوند و این امیدواری وجود دارد که گام بعدی بعد از شروع به کار پنجره واحد کسب‌وکارها، ایجاد دادگاه‌های تجاری باشد؛ البته اتاق بازرگانی متعهد شده است تا مکانی را برای ایجاد دادگاه‌های تجاری در اختیار قوه قضائیه قرار دهد.
به‌گفته آقامحمدی، قوه قضائیه اعلام آمادگی کرده تا برای حل اختلافات تجاری، دادگاه‌های تخصصی راه‌اندازی کند؛ چراکه رسیدگی به اختلافات تجاری باید سریع، تخصصی و منسجم و به دور از حب و بغض باشد.
او با اشاره به سهام عدالت گفت: تاکنون 3.5 میلیون نفر به سایت سهام عدالت مراجعه کرده و سهام خود را دیده‌اند و مالکیت خود را احراز کرده‌اند و عضو 36 شرکت بزرگ ایران شده‌اند و من به همه این 50 میلیون نفر خوشامد می‌گویم.
صدور مجوز یکسال زمان می‌برد
غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران هم در این مراسم گفت: بهترین راهکار برای برون رفت از مشکلات موجود کشور، هموار کردن مسیر فعالیت بخش‌خصوصی است، متأسفانه صدور مجوز شروع کسب و کارها در برخی موارد بیش از یک سال به طول می‌انجامد.
او با بیان اینکه کندی در مسیر صدور کسب و کارها و مجوزهای مربوط به آنها، حتی می‌تواند شفافیت و سلامت را هم تحت تأثیر قرار دهد، تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران آماده ایجاد دادگاه‌های تجاری با همکاری قوه قضائیه است و از سال ۱۳۹۱ همزمان با تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، اقدامات عملی برای اجرای این قانون انجام نشده بود که این امر، لطمات زیادی را به اقتصاد ایران وارد آورد.
13 دستگاه مانع
همچنین مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: برای استفاده از ظرفیت‌های حداکثری داخلی برای پیشبرد اهداف اقتصادی، لازم است که بسترهایی را فراهم کرد که یکی از آنها، کاهش تعداد مجوزها و بوروکراسی حاکم بر کشور است.
به‌گفته وی، در شرایطی که ورود کالا تا ۱۵ روز معاف از جریمه است، اما هیچ کالایی در کمتر از فاصله زمانی دو تا ۶ ماه ترخیص نمی‌شود؛ زیرا ۱۳ دستگاه در مرزهای ورودی و خروجی وجود دارند.
او با بیان اینکه در دنیا، متوسط زمان ترخیص کالا کمتر از ۲۴ ساعت است، خاطرنشان کرد: باید شرایطی را فراهم آورد که این مسیر اصلاح شود.
رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در بحث ساخت و ساز اگر قبلاً یک پروانه ساختمانی در مدت زمان 2 یا 3 ماه صادر می‌شد امروز حداقل 6 ماه طول می‌کشد و اضافه شدن دستگاهی به‌نام نظام مهندسی یکی از عوامل کندشدن کار است.