ثبت تصویری از چهره خندان و راضی محمدباقر قالیباف در کنار عکسی از سردار سلیمانی و قاب عکسی در جای خالی مرحوم فاطمه رهبر، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم که اسفندماه سال گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت، از جمله حواشی جلسه دیروز بود. موضوع مورد توجه دیگر، لابی‌های علیرضا زاکانی، نماینده مردم قم در مجلس و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی ضدکرونایی با نمایندگان بوده که با حاضران دست می‌داد و گفت‌وگو می‌کرد.
زاکانی اما تنها کسی نبود که صبح دیروز را به لابی کردن اختصاص داد. علی نیکزاد که از رقابت بر سر کرسی ریاست کناره‌گیری کرده و از کاندیداهای نایب رییسی است هم روز شلوغی داشت. در طول مدت مراسم نمایندگان زیادی به او رجوع می‌کردند. ذوالنوری هم از نمایندگان پررفت و آمد دیروز بود. فریدون عباسی که تا چند روز قبل کاندیدای ریاست مجلس بود و یکباره منصرف شد و تصمیم گرفت به عنوان نخستین کاندیدای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خود را سر زبان‌ها اندازد، تمام دیروز آرام در گوشه‌ای از صحن نشسته و نظاره‌گر اتفاقات بود.


مهمانان جلسه
جلسه افتتاحیه با حضور روسای قوای مجریه و قضاییه و چهره‌های شاخصی مثل لاریجانی، حدادعادل، سیدحسن خمینی و جمعی از مقامات کشوری و لشکری برگزار شد. از جمله حاشیه‌ها و مسائل قابل توجه در این رابطه ورود همزمان علی لاریجانی و سیدحسن خمینی بود. غیبت برخی چهره‌ها هم کاملا مشهود بود مثلا غیبت آیت‌الله احمد جنتی رییس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان و آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی عضو شورای نگهبان و رییس مجمع تشخیص که به گواه تصاویر موجود در افتتاحیه مجلس دهم حاضر بوده‌اند.
یکی از نکات قابل توجه در جلسه افتتاحیه مجلس تعداد کم مهمانان و خبرنگاران و همچنین فاصله‌ اجتماعی بود که به خاطر شیوع کرونا رعایت شد.

رییس سنی
ابتدای جلسه حسین میرمحمدصادقی معاون قوانین مجلس دهم پشت تریبون قرار گرفت و در مورد شیوه کار هیات‌رییسه سنی مجلس یازدهم توضیحاتی ارائه داد. براساس گفته او، سیدرضا تقوی متولد ۱۳۲۵ از حوزه انتخابیه تهران به عنوان رییس سنی، سیدمصطفی میرسلیم متولد ۱۳۲۶ از حوزه انتخابیه تهران به عنوان نایب‌رییس، روح‌الله نجابت متولد ۱۳۶۵ نماینده شیراز و محسن فتحی متولد ۱۳۶۶ نماینده مردم سنندج به عنوان دبیر دوم انتخاب شدند.
سیدرضا تقوی به عنوان رییس سنی مجلس یازدهم ریاست این جلسه را بر عهده گرفت و مجلس با حضور او در جایگاه آغاز به کار کرد. تقوی با اعلام حضور ۲۶۸ نماینده جلسه را رسمی اعلام کرد.
غلامرضا نوری معاون اجرایی مجلس دومین نفری بود که در مراسم افتتاحیه پشت تریبون قرار گرفت و گزارشی از نحوه آشنایی منتخبان جدید با پارلمان زیر سایه کرونا ارائه داد.


نطق اول
حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رییس سنی مجلس در نطق خود در آیین افتتاحیه مجلس یازدهم، تاکید کرد که این مجلس، مجلسی ولایت‌مدار است، دنبال حاشیه‌سازی نیست و منتخبان وکیل‌الدوله و وکیل معاند دولت نیستند. او ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله سیدحسن مدرس گفت: مجلس یازدهم معتقد است که انقلاب اسلامی برای اجرای عدالت به وجود آمده، عدالت در طرح‌ها و لوایح و اختصاص طرح‌ها در مناطق محروم، نگاه عدالت‌محور پرخوری رانت‌خواران را تحمل نمی‌کند.
تقوی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت که به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا منتخبان مجلس یازدهم امسال برخلاف رویه همیشگی به زیارت مرقد بنیانگذار انقلاب نمی‌روند. طبق توضیحات او، «در‌های حرم بسته است و امسال ما در این روز از زیارت مرقد امام‌(ره) محروم هستیم بنابراین برای عرض ارادت به ساحت شهدا در ساعات پایانی جلسه در کنار مزار شهدای گمنام در مجلس حاضر می‌شویم و به آنها ادای احترام خواهیم کرد.»


درخواست رییس‌جمهور
آخرین سخنران مراسم افتتاحیه، حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان بود. خطاب او به منتخبان مجلس یازدهم، تعامل و همکاری ماندگار میان دولت و مجلس بود. او در این رابطه گفت: هم دوران دولت چهار ساله است و کوتاه و هم دوران مجلس اما با همکاری دولت و مجلس می‌توانیم یادگاری دائمی و ماندگار را برای دهه‌ها و حتی قرن‌ها برای مردم به یادگار بگذاریم و آن یادگار بزرگ قانون، متقن، صحیح و کارآمد برای جامعه است.
رییس‌جمهور همچنین تاکید کرد: مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است و ما مجلس و تک‌تک نمایندگان را از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسوول می‌دانیم آنچنان که قانون اساسی این را می‌گوید و اگر همه فکرها برای منافع ملی، امنیت ملی، مصالح ملی و برای هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی و جناحی و حوزه‌های انتخابی ترجیح دهیم بی‌تردید مجلس نه مجلس حوزه‌های انتخابیه است نه مجلس اقوام، فرق، جناح‌ها و… بلکه خانه ملت است و از آن ملت ایران است.
ادای سوگند
آیین افتتاح مجلس یازدهم با ادای سوگند نمایندگان ادامه پیدا کرد. پارلمان‌نشینان مجلس یازدهم طبق اصل ۶۷ قانون اساسی متن سوگند نمایندگی را قرائت کردند. آنها سوگند یاد کردند که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشند.
در انتهای مراسم، شعب پانزده‌گانه مجلس یازدهم برای بررسی اعتبارنامه منتخبان این مجلس به قید قرعه مشخص و از تریبون مجلس قرائت شدند. این شعب وظیفه بررسی اعتبارنامه منتخبان جدید مجلس را بر عهده دارند.
هر شعبه دارای یک رییس، دو نایب رییس، یک سخنگو و دو دبیر خواهد بود و ‌به طور میانگین ۱۸ عضو خواهد داشت. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، هر یک از شعب برای تمام دوره نمایندگی رسمیت دارند و وظیفه و اختیارات آنها رسیدگی به اعتبارنامه‌ها، تعیین اعضای کمیسیون تحقیق، تعیین اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی و بررسی و تشخیص صلاحیت نامزدهای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس است.
اولین انتخابات
حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رییس سنی مجلس در سخنان پایانی این جلسه درباره تصمیم‌گیری برای برگزاری اولین جلسه مجلس یازدهم و انتخاب هیات‌رییسه دائمی، به دو نظر مختلف اشاره کرد و گفت: قرار شد از مجلس استمزاج کنیم که جلسه بعدی یکشنبه یا پنجشنبه باشد.
من دلایل این دو نظر را بگویم که به حق کسی اجحاف نشده باشد. ما در هیات‌رییسه می‌توانستیم تصمیم بگیریم ولی با یک مشکل روبه‌رو شدیم و قرار شد برای حل مشکل از مجلس سوال کنیم.
او به تشریح دلایل این دو گروه پرداخت: آنهایی که می‌گویند جلسه پنجشنبه باشد، دلیل‌شان این است که ما زودتر جلسه را شروع می‌کنیم و این خودش پیام دارد. می‌خواهیم به مردم بگوییم که ما برای کار مجلس جدی هستیم و از وقت بیشتر استفاده کنیم اما آنهایی که معتقد به برگزاری جلسه در یکشنبه بودند، می‌گفتند فرصت بدهید که نمایندگان هم را بشناسند، امروز شعب مشخص شد، چرا عجله دارید. سوم فرصت بیشتری برای شناخت کاندیداهای هیات‌رییسه ایجاد می‌شود.
این رای‌گیری به شکل قیام و قعود انجام شد و در نهایت منتخبان مجلس یازدهم در اولین رای‌گیری رای به برگزاری اولین جلسه مجلس در پنجشنبه دادند.
منتخبان مجلس یازدهم پس از پایان جلسه علنی مجلس به مقام شامخ شهدای گمنام مجلس ادای احترام کردند.