برنامه‌های وزارت اقتصاد برای بهبود کسب‌وکار پس از کرونا
با توجه به تأثیرات منفی شیوع کرونا بر اقتصاد و بویژه فضای کسب‌وکار، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد، مجموعه اقدامات درنظر گرفته شده از سوی این مرکز را برای بهبود فضای کسب‌وکار پس از کرونا تشریح کرد. به‌گزارش ایسنا، علی فیروزی گفت: ابتدا باید یکسری مُسَکن به حوزه کسب‌وکار تزریق شود که تا حدودی مواردی همچون تعویق وام‌های بانکی، مالیات، عوارض شهرداری و انشعابات آب، برق، گاز و... توانسته تنفسی برای محیط کسب‌وکار ایجاد کند.
وی با بیان اینکه باید پس از کرونا مجموعه اقداماتی انجام دهیم تا ضربه‌های وارد شده به کسب‌وکارها به کم‌ترین حد ممکن برسد، گفت: نمی‌توانیم این آسیب‌ها را در کوتاه مدت به صفر برسانیم بلکه باید سعی کنیم آنها را به کمترین حالت ممکن برسانیم که برای رسیدن به این هدف، در این مرکز در حال بررسی مطالعاتی در این زمینه هستیم تا در نهایت اقدامات کارسازی انجام بدهیم.
او با تأکید براینکه باید کسب‌وکارها به سمت تکنولوژی‌های روز و دانش‌بنیان حرکت کنند، اظهار کرد: از طریق آموزش‌هایی باید این امکان برای کسب‌وکارها وجود داشته باشد تا بتوانند نحوه مدیریت مالی یا تأمین مالی خارج از نظام بانکی را یاد بگیرند که این امر با توانمندسازی بخش خصوصی و تفهیم این موضوع از سوی کسب‌وکارها که این آموزش‌ها منجر به کاهش هزینه و افزایش سود برای آنها می‌شود، عملیاتی خواهد شد. فیروزی ادامه داد: بحث بعدی در این زمینه مقررات زدایی است؛ به‌گونه‌ای که آن دسته از مقرراتی را که منجر به ایجاد مشکل در روند شروع فعالیت اقتصادی افراد می‌شود، حذف شوند تا برای مردم و کسب‌وکارها یک اتفاق مبارک رقم بخورد. وی درباره میزان صحت اطلاعات دریافتی از آسیب دیدگی افراد براثر کرونا، بیان کرد: این را باید بپذیریم که در هر پایگاه اطلاعاتی میزانی احتمال خطا در تشخیص افراد نیازمند بسته‌های حمایتی به‌دلیل نا‌آگاهی یا اظهار نادرست افراد وجود دارد اما مطمئن باشید که این سیستم برای اختصاص بسته‌های حمایتی به افراد آسیب دیده از کرونا نسبت به پرداخت یارانه از خطاهای کمتری در تشخیص افراد نیازمند این حمایت‌ها برخودار است. این مقام مسئول در پایان گفت: یکی از مواردی که می‌تواند در این زمینه مورد استفاده قرار بگیرد، توجه به قابلیت و نقش بخش خصوصی در شناسایی و مطرح کردن آسیب‌های اقتصادی کرونا به دولت است تا در نتیجه این امر، بتوانیم از این مرحله سخت عبور کنیم.


ممنوعیت تبادل اسکناس در پمپ بنزین‌ها
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از ممنوعیت تبادل اسکناس در جایگاه‌های دارای تجهیزات الکترونیک خبر داد. فاطمه کاهی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان اینکه تبادل اسکناس در جایگاه‌های سوخت برای پیشگیری از شیوع کرونا ممنوع شده است، اظهار کرد: پرداخت بهای سوخت از طریق کارت بانکی و تجهیزات پرداخت الکترونیکی قابل انجام است. وی افزود: جایگاه‌هایی که به تجهیزات پرداخت الکترونیکی مجهز نیستند، لازم است جهت تسریع در امر تجهیز، مشخصات خود را به سامانه هوشمند سوخت اعلام کنند.
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه هدف از انجام این کار مقابله با شیوع بیماری کرونا در پمپ بنزین‌ها بوده است، گفت: تقاضای ما از مردم این است که در این مسیر با ما همکاری داشته باشند.
اختصاص ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به شرکت پشتیبانی امور دام
هیأت دولت به‌منظور تأمین نقدینگی مورد نیاز جهت انجام تکالیف محوله و پرداخت هزینه‌های تبعی شرکت پشتیبانی امور دام کشور، با اختصاص ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی لازم به این شرکت موافقت کرد.
به‌گزارش وزارت جهاد کشاورزی، براساس جلسه هیأت دولت به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری، مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای سال ۹۸ بابت اجرای سیاست‌های تنظیم بازار و قیمت تضمینی از سوی بانک مرکزی در اختیار شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور قرار می‌گیرد. شرکت پشتیبانی امور دام مجاز است با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور، ما به تفاوت قیمت تضمینی با قیمت معامله شده در بورس کالا را از محل اعتبارات این تصویب‌نامه پرداخت کند. همچنین شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور موظف است تسهیلات دریافتی را در سررسید مقرر از محل فروش محصولات خریداری شده و ضرر و زیان دریافتی بازپرداخت کند.


فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایام عید باز هستند
سخنگوی ستاد تنظیم بازار اعلام کرد: همه دستگاه‌های اجرایی که کار تأمین و توزیع اقلام اساسی را در سطح کشور انجام می‌دهند از جمله سازمان دامپزشکی، گمرک و سایر دستگاه‌های عضو ستاد تنظیم بازار در ایام عید حضور فعالانه خواهند داشت و حتماً به‌صورت شیفتی موارد کاری مرتبط را پیگیری می‌کنند تا زمینه تأمین حداکثری انواع اقلام کالایی در سطح کشور فرآهم شده و در اختیار مردم قرار گیرد. به گزارش وزارت صنعت، محمدرضا کلامی در پایان جلسه تنظیم بازار کشور و در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اعلام کرد: سایر عوامل مؤثر در شبکه توزیع کالا در کشور همچون فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپر مارکت‌ها، نانوایی‌ها، واحدهای عرضه مواد پروتئینی و نیز اصنافی که کالاهای ضروری مردم را توزیع می‌کنند، به‌هیچ عنوان تعطیل پذیر نیستند و با اعلام آمادگی، حتماً با حداکثر توان خدمات مورد نیاز مردم را ارائه خواهند کرد. وی افزود: مردم مطمئن باشند تدارک لازم در خصوص تأمین اقلام ضروری دیده شده است و هیچ فروشگاهی نیز در زمینه تأمین کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مورد نیاز مردم تعطیل نخواهد بود؛ حتی در همین راستا با وجود درخواست تعطیلی سه روزه از سوی میادین میوه و تره بار شهرداری، فقط با یک روز موافقت شد و خدمات آنها طبق معمول تداوم خواهد داشت.


تولید ۲۰ هزار ماسک برای توزیع در مناطق حساس
زنان کارآفرین با به کارگیری توان کارگاه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل، اقدام به تولید ماسک و لباس‌های بیمارستانی در استان‌های مختلف کرده‌اند.
کانون زنان بازرگان ایران از وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سفارش می‌گیرند و با تأمین اعتبار از سوی سفارش‌دهندگان، کار تولید این محصولات را با ظرفیت تولید روزانه ۲۰ هزار ماسک و هزار لباس بیمارستانی، پیش می‌برند. سیده فاطمه مقیمی، رئیس کانون زنان بازرگان ایران به ایرنا می‌گوید: «بنا به درخواست وزارت بهداشت در طرح ۵ میلیونی تولید لباس و ماسک برای بیمارستان‌های معین کرونا، با کمک سازمان زندانیان استان قزوین این کار را شروع کردیم.» مقیمی می‌گوید: «به صورت کلان مسئولیت تولید اقلام مورد نیاز را قبول کردیم و اجرای آن را به کسانی سپردیم که دارای چرخ صنعتی و چرخ خانگی بودند. وزارت بهداشت نمونه‌های الگو زده و برش‌زده را در اختیار ما گذاشت، ما هم شروع به تولید و دوخت آنها کردیم.»


عیدی یک میلیون تومانی بنیاد مستضعفان به ٤ هزار دستفروش
در پی شیوع ویروس کرونا و به‌وجود آمدن مشکلات معیشتی برای برخی اقشار از جمله دستفروشان که جزء اقشار کم درآمد جامعه هستند، بنیاد مستضعفان برای چهار هزار دستفروش پایتخت، هدیه‌ای یک میلیون تومانی درنظر گرفت و مبلغ ۴ میلیارد تومان را در اختیار شهرداری تهران قرار داد. به‌گزارش بنیاد مستضعفان، این مبلغ طی دیروز و امروز به دستفروشان تحویل داده می‌شود. دستفروشانی که این مبلغ را دریافت می‌کنند، افرادی هستند که توسط شهرداری تهران شناسایی شده‌اند و جزو آن دسته از افرادی هستند، که در شمول گروه‌های کم درآمد جامعه قرار دارند و شیوع کرونا در کشور، معیشت آنها را با مشکلاتی مواجه کرده است.  بر اساس اعلام شهرداری تهران، این افراد در اقصی نقاط تهران شناسایی شده‌اند و مشخصات آنها در بانک اطلاعاتی شهرداری پایتخت ثبت شده است. دستفروشان پارکینگ پروانه، بساط گستران مناطق جنوب شهر و دستفروشان مناطق مختلف تهران در این لیست قرار دارند.‌‌