مهر ماه 97، قرارداد ایجاد بزرگترین مرکز کارآفرینی شهر اصفهان از سوی شهرداری اصفهان با هدف ایجاد فضایی متمرکز در راستای توسعه فضای کارآفرینی استان در مرکز شهر اصفهان به امضای معاون مالی اقتصادی شهردار و سرمایه گذار بخش خصوصی رسید. طرف این قرارداد شرکت "هاب اصفهان" متشکل از سهامداران شرکت همراه اول، دانشگاه صنعتی اصفهان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و صندوق پژوهش و فن آوری استان اصفهان است که از طریق مزایده اجرای این قرارداد را بر عهده گرفته است. شایان ذکر است، شاخه اصلی فعالیت مرکز کارآفرینی هاب، فناوری اطلاعات در زیرشاخه های بازی سازی، تولید محتوا، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و ... است. این شرکت استارتاپ های ارزشمند و آینده دار را کشف و بر روی آنها سرمایه گذاری می کند. 

ایجاد فضایی

برای استارت آپ‌ها

هدف از این اقدام، ایجاد فضایی برای جذب کسب و کارهای نوپا در قالب استارتاپ ها و حمایت همه جانبه از آنها در شرایطی است که کسب و کارهای سنتی، دیگر جوابگوی بسیاری از نیازها نیست؛ ماموریت این مرکز، جذب ایده‌ها و تیم‌های استارتاپ، قراردادن آنها در فضای مناسب کاری با امکانات مناسب، حمایت مالی و در اختیار قراردادن سرمایه اولیه، ارائه خدمات آموزشی و رصد حرفه‌ای در راستای انتقال تجارب موفق کارآفرینی و در نهایت تجاری سازی این ایده‌ها و عرضه به سرمایه‌گذاران است.

قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان در حاشیه این بازدید با بیان اینکه فضای موجود که هم اکنون به شرکت هاب اصفهان واگذار شده فضای بی رونقی بود که اکنون این فضای بی روح احیا شده است؛ اظهار کرد: برای من بسیار مهم است که جوانان به چنین فضایی وارد شده و در عرصه ای فعال می شوند که امروزه به شدت به آن نیاز است. وی تصریح کرد: انتظار این است چنین فضاهایی مرکز رفت و آمد جوانانی باشد که به اینگونه فعالیت ها علاقمند هستند، این مرکز باید پله عبور یا دروازه ورودی برای تبدیل شدن به مراکز دانش بنیان بزرگ باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه ایجاد چنین فضاهایی برای شهر اصفهان یک نیاز است، افزود: یکی از سیاست های شهرداری اصفهان حمایت از چنین کسب و کارهایی است اما انتظارمان این است که چنین مکانی هر چه سریعتر رشد کند. وی اضافه کرد: اگر چنین زمینه هایی توسعه پیدا کند این آمادگی در شهرداری وجود دارد که نقاط دیگر شهر نیز در اختیار چنین کارهایی قرار بگیرد، بهترین سرمایه گذاری، سرمایه گذاری روی جوانان و ایده های خلاقانه آنهاست که نتایج آن متوجه همه مردم این شهر می شود.     

نوروزی گفت: از ابتدای کار در شهرداری علاقمند به ایجاد یک فضای کارآفرینی در شهر و نوآوری توسط جوانان بودیم، چراکه اصفهان شهر خلاق نامگذاری شده به دنبال تحقق خلاقیت ها و شکوفایی استعدادها در شهر اصفهان هستیم. وی با بیان اینکه مرکز کارآفرینی هاب مدتهاست راه اندازی شده، تصریح کرد: بخشی از ساختمان جهان نما که ساختمان کم رونقی بود با فعالیت این مرکز، احیا شده است. با مدیران شرکت هاب و فعالین این عرصه گفت و گوهایی انجام داده و به این جمع بندی رسیدم که فعالان این عرصه توانسته اند از این فضای خوب، استفاده و به پیاده سازی ایده های خود نزدیک شوند. 

 

 

فضاهای کارآفرینی

از ضروریات شهرهای امروز 

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در خصوص این مرکز با بیان اینکه ایجاد فضاهای کارآفرینی در شهرها جزو الزامات شهرهای امروز جهان شده است، اظهار کرد: تصور کنید اگر روزی سیستم دفع آب های سطحی یا حمل و نقل عمومی در شهرها موجود نباشد چه اتفاقی می افتد؛ امروزه شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نوین نیز چنین حکمی را برای شهرها پیدا کرده اند. 

کوروش خسروی تصریح کرد: فضاهای کارآفرینی و نوآوری باید جزء ضروریات و الزامات شهرهای بزرگ باشد، به همین دلیل عزم مدیریت شهری جزم شده تا یک مرکز کارآفرینی در دو بخش فضای کار اشتراکی و شتاب دهنده به وجود بیاید؛ فضاهای زیادی در شهر موجود بود و از بین فضاهای موجود ساختمان جهان نما برای شروع کار انتخاب شد. وی ادامه داد: تمام اقدامات اختصاص این ساختمان و ... برای ایجاد کسب و کارهای نوین به صورت قانونی توسط مدیریت شهری انجام شده و این شرکت با سرمایه گذاری همراه اول، دانشگاه صنعتی اصفهان، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و صندوق پژوهش و فناوری استان تشکیل شد.

 

شتاب دهنده و فضای کار اشتراکی

در مرکز هاب اصفهان

مدیر توسعه و کارآفرینی مرکز کارآفرینی هاب اصفهان نیز گفت، اظهار کرد: این مرکز در دو بخش شتاب دهنده و فضای کار اشتراکی در حال فعالیت است. همراه اول، دانشگاه صنعتی اصفهان، شهرک علمی تحقیقاتی و صندوق پژوهش و فناوری اصفهان در قالب مشارکتی شرکت هاب اصفهان را راه اندازی کردند.

محمد آکوچکیان تصریح کرد: یکی از بخش های مهم فعالیت شرکت، موضوع توسعه کارآفرینی است؛ در این مرکز کار شتاب دهی تیم های کسب و کار نوپا و بخش فضای کار اشتراکی انجام می شود. این شرکا در کنار یکدیگر تلاش کرده اند زیرساخت های اقتصادی، فناوری، کسب و کار، اتصال به بازار فناوری و موارد مالی را به صورتی با یکدیگر مدیریت کنند تا بتوان اکوسیستم کارآفرینی اصفهان را در کنار سایر عناصری که از قبل در این حوزه فعالیت می کرده اند، به پیش برد. وی با بیان اینکه مطالعات لازم در خصوص اکوسیستم موجود کارآفرینی شهر و استان اصفهان، کشور و منطقه انجام شده است، تاکید کرد: از مجموع این مطالعات، نقاط ضعف و قوت و تجارب این حوزه به ساختاری برای کسب و کارهای نوین تبدیل شد. در این شرکت، تیم از ایده مهم تر است. به دنبال این هستیم تا تیم های قدرتمند که ایده هایی دارند را پیدا کرده و آنها را در هاب مستقر کنیم، همچنین به دنبال این هستیم تا ایده های نیروهای جوان را با نیازهای واقعی بازار منطبق کنیم.

8 کسب و کار نوپا

در مرحله اول شتاب دهنده ها

آکوچکیان گفت: با کمک سرمایه گذاران، سرمایه گذاری روی تیم های موجود اتفاق می افتد و کمک می کند این تیم ها به بازار نیز وارد شوند. وی اضافه کرد: تلاش می شود با فراهم آوردن امکانات و زیرساخت ها اتفاق های خوبی برای کسب و کارها و افزودن ارزش به بازار فراهم شود.

مدیر توسعه کارآفرینی هاب اصفهان با بیان اینکه از یک سال گذشته حدود 200 تا 300 ایده به این مرکز رسیده، ادامه داد: از این تعداد حدود 50 ایده برای داوری انتخاب و حدود 8 تیم در سیکل اول شتاب دهی، وارد شده اند. وی گفت: تیم های مستقر در این شرکت در مسیر تبدیل شدن به شرکت های دانش بنیان قرار دارند.

در این بازدید شهردار اصفهان به همراه اعضای شورای اسلامی شهر از بخش های مختلف شرکت مرکز کارآفرینی هاب اصفهان بازدید کرد و ضمن گفت و گو با جوانان فعال در عرصه کسب و کارهای نوین از اقدامات و دغدغه های این جوانان آگاه شد.