پرده اول
خیابان مولوی

سؤال: قیمت کالاهای اساسی در ماه‌های محرم و صفر افزایش پیدا می‌کند؟
بادی به غبغب انداخت و گفت: «الان نخری یه ماه دیگه مجبوری گرانتر بخری، از ما گفتن. من این توصیه رو به همه می‌کنم، شما هم برو تو روزنامه‌ات بنویس.» وقتی جمله‌اش تمام شد، از بنکداریش خارج شدم و مسیرم را در امتداد خیابان مولوی ادامه دادم. سراغ یه بنکداری دیگه رفتم، او را که همه به انصاف می‌شناختنش گفت: «دخترم؛ چند وقتیه قیمت‌ها ثابت مونده، خیلی بعید می‌دونم حتی ماه‌های محرم و صفر قیمت‌ها تغییری کنه، این حرف رو با توجه به تجربه 67 ساله کاریم می‌زنم.» بهش گفتم خبرنگارم و مصاحبه با اهالی بازار نگرانم کرده که مبادا شروع ماه‌های محرم و صفر به خاطر افزایش مصرف مرغ، گوشت و برنج مصادف با گرانتر شدن این کالاها در بازار شود. بنکدار خندید و گفت: «نه؛ اگه دو ماه دیگه هم اومدی، قیمت‌ها همینه.» کمی جلوتر از بنکداری مغازه‌ای دودهانه دیدم که در آن همه نوع کالایی یافت می‌شد از رب گوجه فرنگی گرفته تا ماکارونی و تن ماهی. مرد میانسالی فروشنده آن بود. بهش گفتم وضعیت بازار چگونه است؟ آیا برای ماه‌های آینده پیش‌بینی از بازار دارید؟ گفت: «شاید خیلی‌ها با این جمله من موافق نباشند، اما گرونی‌ها باعث شد که مردم به اندازه خرید کنند و مصرفشان کمتر بشه. مثال؛ همسر خودم تا پارسال برای خانواده 6 نفره مون 10 پیمانه برنج درست می‌کرد، ولی الان که برنج گرون شده فقط 6 پیمانه برنج می‌پزه. اینجوری دیگه برنج هدر نمیره.» وی ادامه داد:«محاله تا ماه‌های آینده قیمت‌ها بالاتر بره، وقتی یک کالایی تو بازار کم میشه یک‌هو کامیون کامیون جنس وارد بازار میشه.» با این سؤال که در ماه‌های محرم و صفر بازار چه شرایطی خواهد داشت با محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت و گو کردیم. وی جمله اولش را اینگونه شروع کرد: «آنهایی که کالا احتکار کردند می‌گویند در ماه‌های محرم و صفر کشور با کمبود و گرانی کالا مواجه می‌شود، این در حالی است که دولت تنها در مورد برنج 600 هزار تن ذخیره دارد.»
مردم خیالشان راحت باشد
کلامی گفت: «مردم خیالشان راحت باشد کشور دارای بیشترین ذخایر استراتژیک است و به هیچ عنوان تا پایان سال با کمبود و گرانی کالاهای اساسی مواجه نخواهیم بود.» مدیرکل دفتر تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: «مردم ماه‌های محرم و صفر را با آرامش سپری خواهند کرد.»

پرده دوم
هیأت‌های مذهبی

سؤال: کدام کالاها در هیأت‌های مذهبی توزیع می‌شود؟
در پاسخ به این سؤال مدیرکل دفتر تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت گفت: «سهمیه تمام استان‌ها برای هیأت‌های مذهبی مشخص شده است، لذا سازمان تبلیغات اسلامی مسئول ثبت‌نام هیأت‌های مذهبی و تخصیص سهمیه به آنها خواهد بود.» وی خاطرنشان کرد: «سهمیه هیأت‌های مذهبی به هیأت‌هایی داده خواهد شد که سابقه کاری آنها در سال‌های گذشته ثبت شده باشد.»
7 کالا به هیأت‌ها می‌رسد
کلامی در مورد میزان سهمیه کالاهای اساسی به هیأت‌ها، افزود: «چای، برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز و گوشت مرغ در این دوره به هیأت‌های مذهبی اختصاص پیدا می‌کند. قرار شده 30 هزار تن برنج، 10 هزار تن گوشت و 10 هزار تن مرغ به هیأت‌ها داده شود.» وی در پاسخ به این سؤال که آیا تخصیص کالاهای اساسی به هیأت‌ها بازار را با شوک مواجه نمی‌کند، تصریح کرد: «به هیچ عنوان. بازار لطمه‌ای نخواهد دید، اگر ذخایر خوب نبود، دولت امکان تخصیص سهمیه به هیأت‌های مذهبی را نداشت.»
اختصاص درست سهمیه‌ها
محمد الهادی یکی از برگزار‌کنندگان هیأت‌های مذهبی در مورد سهمیه دولتی کالاهای اساسی برای نذورات، گفت: «حجم سهمیه‌های کالاهای اساسی که دولت اختصاص می‌دهد مناسب است اما برخی مواقع شاهد چالش‌هایی در توزیع و اختصاص آن به تکیه‌ها هستیم.»  وی ادامه داد: «سال گذشته برخی از هیأت‌ها از سهمیه کالاهای اساسی دولتی بهره‌مند شدند که هیچ فعالیتی نداشتند. از این‌رو تخصیص کالاها باید بر مبنای کارکرد آنها در سال‌های گذشته باشد.»


پرده سوم
 وزارت صنعت
(خیابان سمیه)

سؤال: چای به خاطر افزایش قیمت در سبد سهمیه‌ای هیأت‌ها قرار گرفته است؟
مدیرکل دفتر تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت به «ایران» افزود: «مصرف چای در هیأت‌ها بالا است به همین دلیل چای که تا قبل از تاریخ 18 خرداد با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده است را می‌توان بخشی از آن را در سبد مصرفی هیأت‌ها قرار داد.»
توزیع چای در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
وی ادامه داد: «تمام واردکنندگانی که تا قبل از 18 خرداد چای با ارز 4200 تومانی وارد کردند مکلف هستند به سازمان حمایت اعلام کنند تا قیمت چای آنها با قیمت مصوب سازمان یاد شده محاسبه و در شبکه توزیع مصوب(فروشگاه‌های زنجیره ای) توزیع شود، اگر واردکننده‌ای خلاف این امر عمل کند، مرتکب خلاف شده و به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی خواهد شد.»
کلامی با بیان اینکه در حال حاضر چای با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود، افزود:«از مردم می‌خواهیم در جهت حمایت از تولید ملی به‌سمت چای ایرانی بروند، این امر می‌تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند و همچنین به تولید چای که هر ساله سطح کشت آن به سمت کاهش است، کمک کند.»
طبق آمارها مصرف سالانه چای در ایران 120 هزار تن است، در گذشته حدود 70 هزار تن چای تولید می‌شد که اکنون 20 هزار تن چای تولید می‌شود.
بزودی اطلاع‌رسانی می‌شود
در این میان مدیرکل دفتر تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره نحوه توزیع چای وارداتی با ارز دولتی، به فارس گفته است: «سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مکلف شده است تا قیمت چای وارداتی را با ارز 4200 تومانی احصا و اعلام کند. همچنین این سازمان مکلف شده است، تا فهرست موجودی و صاحبان محموله‌های چای ترخیص شده با ارز 4200 تومانی را به ستاد تنظیم بازار اعلام کند.»
وی افزود: «مقرر شده تا این چای از طریق شبکه‌های مشخصی توزیع شود؛ مانند هیأت‌های مذهبی برای مصارف ماه‌های محرم و صفر، آموزش و پرورش، اتحادیه‌های کارمندی و کارگری یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای که بزودی در رابطه با آن اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.»
کلامی اظهار داشت: «تمام ترخیص‌کنندگان محموله‌های چای با ارز 4200 تومانی نیز برای رفع تعهد ارزی خود مکلف به اخذ قیمت مصوب از سازمان حمایت و شبکه توزیع از دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار با درج قیمت مصوب روی کالا هستند.»