به گزارش «ایران»، علی ربیعی که به سیاق نشست‌های خبری یکشنبه، روز گذشته با خبرنگاران سخن می‌گفت، علت این تلاش دولت را انسجام ایجاد شده در بخش بازرگانی دانست و گفت: با متمرکز شدن اختیارات بازرگانی در قائم مقامی وزارت صمت، در روزهای آینده، نرم‌افزاری که حاوی قیمت‌های صد قلم کالای اساسی و ضروری برای زندگی مردم است، راه‌اندازی خواهد شد که این نرم‌افزار به طور روزانه قیمت‌ها را به اطلاع مردم خواهد رساند.
او با اشاره به اینکه سازمان حمایت از مصرف کنندگان قیمت‌های قابل قبول در صد قلم کالا را اعلام می‌کند، اضافه کرد: مردم در صورت تخلف می‌توانند در این سامانه اعلام شکایت کنند، همچنین شکل بازرسی‌ها «اسنپی» خواهد بود، به این ترتیب که نزدیک‌ترین بازرس به مرکز تخلف مراجعه و مسأله را بررسی خواهد کرد.
سخنگوی دولت در ادامه، آخرین اقدامات برای تأمین کالاهای اساسی را تشریح کرد. ربیعی با اشاره به اینکه مسأله تأمین کالاهای اساسی در نشست هیأت دولت بررسی خواهد شد، تأکید کرد: کالای اساسی به منظور مصرف و ذخیره برای سال ۹۸ چه از داخل و چه از خارج کاملاً خریداری شده و هیچ گونه کسری برای کالای اساسی در سال ۱۳۹۸ نخواهیم داشت.
او در همین رابطه، به پیگیری‌ها برای فرجام ارزهای تخصیص داده شده پرداخت و با رد چند باره ادعای گم شدن ارزهای واردات، تصریح کرد: در این مدت وزارت جهاد کشاورزی ۷۰ درصد، وزارت بهداشت ۲۳ درصد، وزارت صمت ۶ درصد و وزارت ارشاد یک درصد ارز دریافت کرده‌اند.
ربیعی با بیان اینکه در بخش جهاد کشاورزی ۱۰۰ درصد کالاهایی که به آنها ارز اختصاص داده شده بود؛ وارد کشور شده و موجود است، درباره مباحث مطرح شده در این بخش نیز گفت: در بخش جهاد کشاورزی این اطمینان وجود دارد که کالاها وارد کشور شده‌اند و این موضوع کاملاً قابل رصد است، اما به علت تحریم زمان مفاصا حساب‌ها طولانی شده که این منطق هم از سوی وزارتخانه ذیربط و بانک مرکزی قابل قبول است.


تشکیل کمیته‌های ارزی در وزارتخانه‌ها
سخنگوی دولت با اشاره به تشکیل کمیته ارزهای تخصیصی در هر وزارتخانه اضافه کرد: ارزی که برای واردات لاستیک اختصاص داده شده بود نیز به طور کامل رصد و سفارش‌های آن عملیاتی شده است و مشکلی وجود ندارد، همچنین ارز تخصیص داده شده به وزارت ارشاد هم مشخص است و نگرانی از پیگیری و رد ارزی نداریم.
ربیعی در ادامه از وجود برخی تخلفات که خود ناشی از «تعلل» در واردات در بخش بهداشتی است خبر داد و گفت: از وزیر بهداشت سپاسگزارم که کمیته ذیربط را تشکیل داد که بر اساس آخرین آمار برای تجهیزات پزشکی از یک میلیارد و ۴۲۴ میلیون دلار، ارز اختصاص یافته در سال ۹۷، فقط ۲۲۶ میلیون دلار آن  در حال بررسی است و بررسی‌های آن کامل نشده است. در بخش دارو نیز ارز اختصاصی یک میلیارد و 300 میلیون دلار برای واردات بود که از این میزان ۵۵۰ میلیون برای واردات کارخانه‌های تولیدی بوده است که بعد از تجهیزات پزشکی، ارز دارو هم دنبال خواهد شد. او با بیان اینکه با دقت وزارت بهداشت پنج پرونده «تعلل» هم به دادگاه معرفی خواهد شد که جزئیات آن را وزیر بهداشت اعلام می‌کند، اظهار کرد: همان گونه که تضمین دادیم و اعلام کردیم حتی از یک «سنت» ارز دولتی هم عدول و غفلت نخواهد شد و با دقت تمام رسیدگی خواهیم کرد.
سخنگوی دولت همچنین افزایش قیمت مرغ در بازار را ناشی از کمبود آن در بازار به دلیل کاهش وزن‌گیری مرغ‌ها در مرغداری‌ها به دلیل گرمای هوای ۲ ماه گذشته برشمرد و گفت: حدود ۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی افزایش پیدا کرده است که در کوتاه مدت بازار و قیمت مرغ به تعادل برمی‌گردد.
ربیعی قیمت هر کیلو مرغ را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: اکنون قیمت‌ها در کانال ۱۴هزار تومان است اما در حال کاهش و بازگشت به کانال ۱۲ هزار تومان است، بویژه اینکه دولت قیمت نهاده‌ها را  -که مهم‌ترین عامل در قیمت‌گذاری مرغ است- برای جوجه‌ریزی و مرغداری‌ها ثابت نگه داشته و تلاش می‌کند حتی ارزان‌تر از قبل در اختیار تولیدکنندگان مرغ قرار دهد.


توضیح درباره برداشت از صندوق توسعه ملی
سخنگوی دولت در واکنش به انتقادها نسبت به برداشت از صندوق توسعه ملی برای کسری بودجه دولت، با بیان اینکه اما آنچه دولت عمل کرده قطعاً دست‌اندازی به این منابع نیست و در جلسه سران سه قوه این موضوع به طور جزئی بررسی شده است، ادامه داد: استفاده از صندوق ارزی و توسعه ملی از ظرفیت‌های قانون خود بودجه است. طبق بند (ج) تبصره یک قانون بودجه ۱۳۹۸ اساساً این حساب برای شرایطی است که اگر درآمدهای نفتی هر سال بیشتر از سقف بودجه نفتی باشد به حساب واریز می‌شود ولی اگر درآمدهای نفتی مانند امسال کمتر از سقف نفتی بودجه باشد قانوناً از حساب برداشت می‌کنیم بنابراین امسال ما نیاز داشتیم که این کار را بکنیم.
او گفت: دوم اینکه این برداشت استفاده از مانده ۱۲ درصد ورودی صندوق توسعه ملی در سال گذشته بوده که ما صرفه‌جویی کردیم و امسال استفاده کردیم. یعنی به هیچ عنوان چیزی بیش از مازاد پارسال و صرفه‌جویی که صورت گرفته نبوده است. در کنار آن برای تأمین کسری بودجه مجوز فروش اموال و دارایی دولت به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان را دادیم. سخنگوی دولت به همه دلسوزان نظام اطمینان داد که همه راه‌ها بررسی می‌شود و پس از آن استفاده از ذخایر در آخرین مرحله آن هم براساس مواد قانونی صورت می‌گیرد و به آن روند آسیب نمی‌زند.


تحریم ظریف، وحدت داخلی را تشدید کرد
ربیعی همچنین در واکنشی تازه به تحریم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، این اقدام را تهاجم به بنیادهای دولت- ملت ایران دانست و با بیان اینکه این تهاجم چنان ناشیانه و چنان نسنجیده است که جامعه مدنی ما پیشتازانه پشت سر ظریف و در حقیقت پشت سر دولت-ملت حقوقی و قانونی ایران ایستاد و متحد شد، اظهار کرد: تحریم ظریف ازسوی امریکا نشان می‌دهد که امریکا هنوز از اعتیاد و بیماری مزمن و جان‌سخت کودتاگرایی رها نشده است و هنوز هم نوع جدیدی از کودتاگرایی در هیأت حاکمه امریکا جاری‌ است و امروز دوباره همان ذهنیت کودتایی را می‌بینیم که در پس تحریم ظریف عمل می‌کند.
ربیعی با اشاره به اینکه در دیدار با یک سناتور از ظریف دعوت می‌کنند که به ملاقات بیاید و سپس او را تحریم می‌کنند، ادعای ترامپ مبنی بر اینکه ایران منتظر پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات است را رد و تأکید کرد: به اعتقاد ما این تحریم نشان می‌دهد که سیاستمداران کاخ سفید موضوعات را قدری هم شخصی کردند، این ادعا از روزی که این تیم در امریکا به قدرت رسید و در مورد ظریف صحبت‌هایی را بیان کردند کاملاً حسادت‌های کودکانه و شخصی هم در آن نمایان بود.
سخنگوی دولت همچنین در واکنش به القای مطالب تفرقه انگیز از سوی امریکایی‌ها بعد از تحریم ظریف، تصریح کرد: خلاف اظهارات تفرقه افکنانه ترامپ، ظریف معتمد نظام و رهبری است. ایستادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ستاد کل نیروهای مسلح و ارتش و از همه بیشتر و مداوم تر رهبری معظم انقلاب در پشتیبانی ظریف، یکپارچگی ملی ما علیه کاخ سفید را نشان می‌دهد.
ربیعی گفت: این اقدام امریکا، وحدت داخلی ما را تشدید کرده است و واکنش منفی جامعه جهانی را هم در پی داشته و سازمان ملل متحد هم این اقدام را نکوهش کرده است،  اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورها اعلام کرده اند که این تحریم‌ها را به رسمیت نمی شناسند. داخل هیأت حاکمه و میان احزاب امریکا هم مناقشه بر سر این تحریم شکل گرفته است. وی یادآور شد: از این پس این تحریم به یک نماد و سندی محکم بر ناکامی امریکا در منزوی سازی ایران هم تبدیل شده و صدای ظریف به مثابه زبان گویا و توانمند، قوی تر و پر طنین تر از گذشته شنیده خواهد شد.‌‌