در سال‌جاری چه پروژه‌های عمرانی در دستور کار سازمان است؟

بودجه امسال سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان ۱۰۰ میلیارد تومان است که ۷۰ درصد آن به بخش عمرانی اختصاص یافته است. بعضی پروژه‌ها در سال گذشته کلید خورده و باید امسال به اتمام برسد، یکی از پروژه‌های بزرگ با وسعت ۱۴.۵ هکتار، بازار گل و گیاه مرکزی اصفهان در محل باغ تندرستی است که احداث آن تاکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال روند اجرای پروژه را به پیشرفت قابل توجهی خواهیم رساند.

این بازار در بخش‌های بازار گل و گیاه، گیاهان دارویی، پرندگان زینتی و ماهیان زینتی طراحی شده که پس از احداث یک تفرجگاه و بازار بی‌نظیر در کشور خواهد بود.

 

امسال برای ساماندهی مشاغل شهری چه برنامه‌ای دارید؟

در حال حاضر فعالیت حدود ۸۰ هزار واحد صنفی پروانه‌دار در شهر اصفهان نسبت به جمعیت آن بسیار زیاد است در واقع به ازای هر ۲۶ نفر یک واحد صنفی خرده‌فروشی در این شهر دایر شد که این میزان بسیار بالا است و باید فکری اساسی برای واحدهای صنفی زیادی که در شهر اصفهان ایجاد شده، انجام شود.

در شهر اصفهان ۱۴ رسته صنفی آلاینده برای ساماندهی در اولویت قرار دارد و باید به خارج و یا حریم شهر انتقال پیدا کنند. از این رو با توجه به مزاحمت‌های واحدهای صنفی موزاییک‌سازی با همکاری منطقه دو شهرداری در حال انتقال این واحدها به خارج از شهر هستیم. برای ساماندهی مشاغل، دست همکاری به سمت صنوف و رؤسای اتحادیه‌ها دراز می‌کنیم تا به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. اعتقاد داریم که شهرداری با ایجاد تسهیلات باید انگیزه لازم را در صنوف و سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساماندهی مشاغل و رونق فضای کسب و کار ایجاد کند.

 

نیروگاه خورشیدی در میدان مرکزی میوه و تره بار با چه هدفی و چه زمانی احداث می‌شود؟

پایان سال گذشته در میدان مرکزی میوه و تره بار برای ایجاد نیروگاه خورشیدی بر روی سقف تالار ۲۶ این میدان اقدام شد تا با مشارکت بخش خصوصی محقق شود. ایجاد نیروگاه خورشیدی ۵۰۰ کیلو واتی بر روی سقف تنها یک تالار در میدان مرکزی میوه و تره بار اصفهان برای نخستین بار در بین کلانشهرهای کشور اتفاق می‌افتد که شهرداری در این راستا وارد عمل شده است. مقدمات اولیه احداث این نیروگاه انجام و پس از اعلام فراخوان و بررسی صلاحیت متقاضیان، منتظر قرارداد سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم.

به هر حال اصفهان قطب مرکز کشور است و روزانه از جنوب و شمال کشور آبزیان زیادی توسط فعالان این بخش به میدان مرکزی میوه و تره بار آورده و از آنجا توزیع خرد در سطح شهر، استان اصفهان و حتی سایر استان های کشور انجام می‌شود، از این رو مجموعه‌ای زیبا در این میدان احداث خواهد شد.

 

قرار بود در میدان مرکزی میوه و تره بار سوله‌هایی به صنف خوارو بار فروشان شهر واگذار شود، این اقدام محقق شد؟

البته در میدان مرکزی میوه و تره بار اصفهان چند پروژه در حال اجرا است. در لاین‌های یک، دو، سه، چهار و پنج خوارو بار، تعداد ۴۵ سوله وجود دارد که ۲۷ سوله آن مصوبه شورای شهر را دریافت کرده، فراخوان آن اعلام شده و تا ۲۰ روز آینده تحت عنوان «مجتمع صنفی خوارو بار و خشکبار اصفهان» آماده واگذاری به این صنف است.

 

صنف خوارو بار فروشان از احداث این مجتمع استقبال کرده‌اند؟

بله، مورد استقبال واقع شده البته به لحاظ قانونی و طبق بند ۲۰ ماه ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری مکلف است اگر شغلی به لحاظ صوتی، آلایندگی یا مزاحمت‌های ترافیکی، برای شهر و شهروندان مزاحمت ایجاد کند، نسبت به جا به جایی آنها اقدام کند. با توجه به اینکه در خیابان‌های صارمیه، ولی‌عصر و عبدالرزاق کامیونت‌های زیادی در طول روز در حال تخلیه بار هستند که برای تردد شهروندان مشکل‌ساز است، از این رو برای انتقال خوارو بار و خشکبار فروشان به محل در نظر گرفته شده در میدان مرکزی میوه و تره بار، مذاکراتی با رییس اتحادیه آن انجام شده است.

شرطی که در واگذاری غرفه‌ها به واحدهای این صنف مورد تاکید قرار گرفته این است که در این ارتباط مزایده‌ای برگزار، اتحادیه واحد صنفی متقاضی دارای پروانه کسب را به سازمان معرفی کند، پس از آن مکان فعلی متقاضی بازدید و مصادیق مزاحمت رؤیت شود پس از تایید در قرارداد ذکر می‌شود که واحد صنفی در محل فعلی باید ظرف شش ماه تا یکسال به طور کامل تعطیل شود، در غیر این صورت قرارداد منعقد شده، فسخ خواهد شد. به اذعان رییس اتحادیه خوارو وبار و خشکبار فروشان شهر اصفهان، «مجتمع صنفی خوارو بار و خشکبار اصفهان» در آینده‌ای نزدیک قطب خواروبار کشور خواهد شد.

 

امسال عملیات احداث بازار کوثر ۱۵ به اتمام می‌رسد؟

کوثر شماره ۱۵ در شهرک شهیدکشوری تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با توجه به سیاست‌های سازمان در صدد بهره‌برداری آن با مشارکت بخش خصوصی هستیم در این راستا فراخوان اعلام شده تا متقاضیان پروژه را تجهیز و به روش BOT یا BOLT به اتمام برسانند.

 

برای ساماندهی نساجی‌های کردآباد چه اقدامی انجام شده است؟

قطعه زمینی ابتدای جاده نایین، ابتدای پایانه شرق برای ساماندهی این صنف جانمایی شده که مالکیت آن با شهرداری است، اما سازمان محیط زیست با احداث محلی برای فعالیت واحدهای نساجی در محل مورد نظر مخالفت می‌کند.

محیط زیست تاکید دارد که محل پیش بینی شده برای این واحدها باید در فاصله ۵۰ کیلومتری از شهر باشد، در حالی که اشل فعالیت نساجی‌ها، صنف است نه صنعت؛ البته هر چه محیط زیست بر مخالفت‌های خود اصرار کند، این واحدهای صنفی دیرتر از بافت داخل شهر خارج می‌شوند در حالی که محل در نظر گرفته شده با لحاظ رعایت تمام مسائل ایمنی و مطابق استاندارد خواهد بود. در حال حاضر فرمانداری اصفهان پیگیر تغییر کاربری زمین مورد نظر و مجاب کردن محیط زیست است تا ساماندهی این صنف انجام شود. جابه جایی واحدهای صنفی نساجی از کردآباد، می‌تواند ارزش افزوده خوبی برای این محله به همراه داشته باشد و بافت مسکونی آنجا را اصلاح کند.

 

ساخت شهرک طلا و جواهر اصفهان به کجا رسید؟

زمینی به مساحت ۸۰ هکتار در نزدیکی شهرک صنعتی جی برای راه‌اندازی شهرک طلا در نظر گرفته شده است تا ۵۰ هکتار آن برای وضعیت موجود و ۳۰ هکتار برای توسعه آن باشد در این راستا با اتحادیه صنف طلا و جواهر جلسات متعددی برگزار شده تا ۱۴۰۰ کارگاه طلاسازی واقع در بافت مسکونی و قدیمی اطراف میدان امام (ره) و میدان عتیق را به این شهرک منتقل کنیم. برای تحقق این پروژه از مشاور کمک گرفته شد و این مشاور شهرک‌های صنفی طلا در کشورهای امارات، ترکیه، تایلند و ایتالیا را از نظر ایمنی، تجهیزات و تصفیه مورد بررسی قرار داد و طرحی را ارائه کرد، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.