اتاق تهران گزارش از وضعیت نرخ تورم در استان‌های مختلف منتشر کرده که نشان می‌دهد استان آذربایجان شرقی در حوزه شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی، بالاترین نرخ تورم ماهانه را به نام خود ثبت کرده است.

بر اساس این گزارش، در حوزه شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی بالاترین تورم ماهانه به استان آذربایجان شرقی، با ۲.۹ درصد اختصاص یافته و پس‌ازآن استان‌های ایلام با ۲.۸ و کردستان و کرمان با ۲.۴ قرار گرفتند.

کم‌ترین تورم ماهانه نیز به استان سیستان و بلوچستان، با تورم ۰.۰۶ درصد اختصاص یافته و پس‌ازآن، استان‌های خراسان شمالی با یک و آذربایجان غربی با ۱.۱ درصد قرار دارند.

اما در حوزه تورم نقطه‌به‌نقطه دی‌ماه، استان کردستان، با ۴۹.۲ درصد بالاترین تورم را داشته و پس‌ازآن چهارمحال بختیاری با ۴۶.۶ درصد ایستاده است. کم‌ترین تورم نقطه‌به‌نقطه هم به استان قم با ۳۱.۹ درصد بازمی‌گردد و پس‌ازآن استان‌های کرمان با ۳۳ و هرمزگان با ۳۴ درصد قرار گرفتند.

تورم ۱۲ ماهه منتهی به دی‌ماه سال ۱۳۹۷ نیز در میان استان‌ها با فاصله‌ای حدوداً 8 درصدی میان بالاترین تا پایین‌ترین تورم تعیین شده است؛ بر این اساس، استان لرستان با ۲۴.۸ بالاترین تورم را داشته و پس‌ازآن ایلام با ۲۴.۴ و چهارمحال و بختیاری با ۲۳.۷ در رده‌های بعدی هستند. اما کمترین تورم ثبت‌شده در این ماه به استان کرمان با ۱۶.۳ بازمی‌گردد و پس‌ازآن استان‌های قم و هرمزگان قرار دارند.

از سوی دیگر، در حوزه تغییرات شاخص خوراکی‌ها، آشامیدنی و دخانیات نیز آمارها در هر سه گروه تورمی ارائه شده است. در این گزارش آمده که استان اصفهان با تورم ماهانه چهار درصد، بالاترین افزایش را داشته و پس‌ازآن دو استان کرمان و لرستان، با تورم ۳.۹ درصد قرار دارند. در حوزه کم‌ترین میزان تورم ماهانه در قیمت خوراکی‌ها نیز استان‌های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان قرار دارند.

اما بالاترین تورم ثبت‌شده در این آمار مربوط به تورم نقطه‌به‌نقطه است؛ بر این اساس، استان بوشهر با ثبت بیش از ۷۰ درصد بالاترین تورم را داشته و پس‌ازآن چهارمحال و بختیاری با حدود ۶۷ و خراسان رضوی با حدود ۶۲ درصد در رده‌های بعدی هستند. پایین‌ترین نرخ تورم در این حوزه، به زنجان با ۴۸، سمنان با ۵۰ و قزوین با ۵۲ درصد تورم اختصاص یافته است.

تورم ۱۲ ماهه منتهی به دی‌ماه سال ۱۳۹۷ نیز در استان هرمزگان، بوشهر و چهارمحال و بختیاری در عدد بالای ۳۰ درصد ایستاده و استان سمنان با ۲۳.۸ و کهکیلویه و بویراحمد با ۲۴ کمترین تورم را به خود اختصاص داده‌اند.