دو ساندویچ و سه فنجان کاپوچینو در فرودگاه شیراز ٢٧٠‌هزار تومان فروخته شده است. این محتوای فاکتوری است که یکی از مسافران در فضای مجازی منتشر کرده است و حالا دوباره گرانفروشی در فرودگاه‌ها خبرساز شده است. یکی دیگر از مسافران فرودگاه شیراز فاکتوری را منتشر کرده است که نشان می‌دهد یک پاکت سیب‌زمینی ساده ٣٠‌هزار تومان فروخته شده است. پیش از این المیرا شریفی‌مقدم، مجری تلویزیون در استوری اینستاگرامش نوشته بود یک قوری آب جوش و دو تی‌بگ را از فرودگاه امام ١٥‌هزار تومان خریده است. ماجرا به همین موارد ختم نمی‌شود و بارها و بارها گرانفروشی در فرودگاه‌ها خبرساز شده است.


یکی از مغازه‌داران فرودگاه شیراز به «شهروند» توضیح می‌دهد که کرایه‌های واحدهای صنفی در فرودگاه‌ها بسیار بالاست، زیرا برای این‌گونه واحدهای صنفی متقاضی زیاد است. بنابراین فروشندگان باید قیمت‌هایشان را طوری تنظیم کنند که دخل و خرج‌شان با هم بخواند.
اسکندر آزموده، رئیس اتحادیه کافی‌شاپ‌داران به «شهروند» می‌گوید: «نظارت بر قیمت اقلام کافه‌ای در فرودگاه‌ها به عهده اتحادیه نیست و باید با اتاق اصناف تماس بگیرید.»
اما علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف کشور هم این مسئولیت را رد می‌کند و می‌گوید: «نظارت بر قیمت واحدهای فرودگاهی به عهده سازمان هواپیمایی کشوری است.»
رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گرانفروشی در فرودگاه شیراز را به شرکت فرودگاه‌ها پاس می‌دهد و سرانجام رضا بدیعی‌فرد، مدیر کل فرودگاه شیراز با بیان این‌که فاکتورهای منتشرشده فتوشاپ و مربوط به گذشته است، به «شهروند» توضیح می‌دهد که هم اتاق اصناف و هم تعزیرات بشدت با گرانفروشی در فرودگاه‌ها برخورد می‌کنند و در این فرودگاه گرانفروشی انجام نمی‌شود.
این موضوع درحالی رخ می‌دهد که فتاح، سرپرست سابق فرودگاه امام به «شهروند» می‌گوید که معمولا واحدهای صنفی در فرودگاه‌ها از قیمت‌های مصوب پیروی نمی‌کنند و زیر نظر شهرهای فرودگاهی اداره می‌شوند.
گرانفروشی دوباره در فرودگاه
دوباره گرانفروشی آن هم در فرودگاه شیراز خبرساز شد؛ خبری که بارها و بارها نه‌تنها مردم عادی بلکه سلبریتی‌ها هم به آن واکنش نشان داده‌اند و بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است، البته اتفاق قبلی به این موضوع دامن زده، چرا که بار گذشته موضوع تا جایی پیش رفت که در شبکه‌های اجتماعی بازتابی گسترده و درنهایت واکنش مسئولان را به‌دنبال داشت؛ به‌طوری که مسئولان فرودگاه شیراز، غرفه فروش غذاهای موسوم به فست‌فود را که در این فرودگاه مستقر و اقدام به گرانفروشی کرده بودند، تعطیل کردند، اما در کمتر از سه ماه دوباره گرانفروشی‌ها تکرار شد و نارضایتی مردم را برانگیخته است، چرا که در روزهای گذشته با انتشار فاکتوری از کافی‌شاپ فرودگاه شیراز در شبکه‌های اجتماعی که از تداوم گرانفروشی در این فرودگاه حکایت دارد، انگار گرانفروشی قبلی که به تعطیلی انجامیده بود درس عبرتی برای دیگران نبوده است. به دنبال این موضوع، «شهروند» تلاش کرد تا در این‌باره با سازمان تعزیرات صحبت کند، اما یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات از صحبت کردن در این زمینه ممانعت کرد و سایر اتحادیه‌های صنفی و تشکل‌های مرتبط با بازار مسئولیت رسیدگی به گرانفروشی در فرودگاه‌ها را از خود سلب کردند.
گرانفروشی نداشتیم
تمامی این اتفاقات در حالی افتاده و هجمه اعتراضات را به سمت‌وسوی مسئولان فرودگاه شیراز کشانده است که مدیرکل فرودگاه شیراز، رضا بدیعی‌فرد، درباره این موضوع به «شهروند» می‌گوید: «‌در سال اخیر هیچ نوع گرانفروشی رخ نداده است؛ زیرا در فرودگاه‌ها سامانه و مدیر ترمینال، بازرس و ناظر اتاق اصناف وجود دارد و در صورتی که با اعتراض مشتریان مواجه شوند، با فرد خاطی بشدت برخورد می‌کنند.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «بر روی تمامی محصولات کد‌هایی نصب شده است؛ برچسب فروش کالا بر اساس بازرسی‌هایی که توسط تعزیرات حکومتی صورت گرفته است، بر روی کالا‌ها نصب شده است و درواقع همه قیمت‌ها در معرض دید خریداران است و هیچ کالایی نیست که بدون قیمت باشد.» البته روابط عمومی فرودگاه شیراز پیش‌تر به ایرنا گفته بود: «هیچ‌یک از واحد‌هایی که در فرودگاه مستقر هستند، طی یک ماه اخیر پلمپ نشده‌اند و در خصوص گرانی نیز هیچ گزارشی از سوی مردم ارایه نشده است.» این ادعا‌ها در حالی عنوان می‌شود که تصاویر منتشرشده از فاکتور‌های خرید مدعی گرانفروشی فروشگاه‌های موجود در این فرودگاه است. بدیعی‌فرد در توضیح این موضوع می‌گوید: «قبلا کسانی بودند که در این فرودگاه کار و گرانفروشی می‌کردند، به همین جهت از این‌جا اخراج شده‌اند و برای برگشت به این‌جا سعی دارند با فاکتور‌های منقضی‌شده که تاریخ‌شان مخدوش است، راهی پیدا کنند. همچنین ما به دنبال این موضوع از طریق پلیس فتا پیگیری لازم را کرده‌ایم.»
تخلف زیاد؛ جریمه تا سه برابر امکان
البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود؛ چرا که معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز استان فارس در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «اگر گرانفروشی در واحد‌های صنفی وجود داشته باشد، با نظارت اتاق اصناف برای این افراد پرونده تشکیل خواهد شد و بر اساس میزان گرانفروشی صورت‌گرفته تا سه برابر امکان جریمه آن واحد وجود دارد.» محمدمهدی عرب اضافه کرد: «از ابتدای امسال تا پانزدهم آذرماه جاری ١٥٣ پرونده جریمه در خصوص تخلفات واحد‌های صنفی در فرودگاه شیراز ایجاد شده است.» البته باید نظارتی هم وجود داشته باشد تا بتوان جریمه‌ای تا سه برابر امکان صورت بگیرد. او در این زمینه توضیح می‌دهد: «هر هفته نمایندگان بازرسی اتاق اصناف مرکز فارس و همچنین نماینده اداره کل تعزیرات حکومتی طی دو روز در فرودگاه حضور پیدا می‌کنند و ضمن بازرسی نسبت به رسیدگی به پرونده‌ها و همچنین شکایات افراد اقدام می‌کنند. البته اگر شکایاتی در خصوص مجموعه‌های صنفی فرودگاه نیز به صورت تلفنی توسط مردم اعلام شده باشد، کارشناسان با مراجعه به فرودگاه موارد را بررسی می‌کنند.»
قیمت‌گذاری‌ها متفاوت است
به گفته عرب نحوه قیمت‌گذاری متفاوت است و برای هر یک از واحد‌های عرضه‌کننده محصولات در فرودگاه مشخص است و هر کالایی که در این مکان عرضه می‌شود بر همین اساس قیمت‌گذاری آن صورت می‌پذیرد. او در ادامه توضیح می‌دهد: «بر اساس قانون، تمام اتحادیه‌ها با توجه به محصولی که عرضه می‌کنند در قیمت‌گذاری حاشیه سود قانونیِ متفاوتی دارند که بالاترین‌درصد حاشیه سود در اتحادیه‌های استان فارس ٢٣‌درصد و برای مواد خوراکی نیز در تعیین قیمت تمام شده تنها ١٠‌درصدی حاشیه سود در نظر گرفته شده است. پارسال واحد اجراییات اتاق اصناف مرکز فارس تمام غرفه‌های موجود در فرودگاه را شماره‌بندی کرد و تمام این غرفه‌ها نیز مکلف شدند محصولاتی را که ارایه می‌کنند با قیمت تمام شده و نصب شده بر روی محصول عرضه کنند. او اضافه کرد: «برخی از افراد که برچسب قیمت تمام شده کالا را نصب نکرده بودند نیز با اطلاع مردم برخورد‌های مناسب با آنان صورت گرفت و این افراد نیز قیمت تمام شده را بر روی کالای عرضه‌شده نصب کرده‌اند. »