مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: مترو مهمترین زیرساخت هر شهر و استانی محسوب می شود، بنابراین طی دو دهه آینده تقویت حمل و نقل عمومی از جمله مترو و آب باید اولویت نخست کشور باشد.

سیدعلی اصغر میر محمد صادقی؛ در بازدید از روند اجرایی مترو اصفهان اظهار کرد: در زمینه فروش اوراق مشارکت، فاینانس و تامین منابع مالی در استان اصفهان تلاش های بسیاری انجام شده است، البته در استفاده از اوراق مشارکت اصفهان دومین استان کشور بعد از مشهد مسحوب می‌شود.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از پروژه ها با وجود اوراق مشارکت و دلار هشت تا ۱۲ هزار تومان به صورت رایگان انجام می‌شود بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی استفاده از اوراق مشارکت به صرفه است این در حالی است که در سالهای گذشته مدیران چندان تمایلی به فروش اوراق مشارکت نداشتند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه ظرف ۲۰ سال آینده خیابان‌ها از خودروها قفل شده است، خاطرنشان کرد: مترو مهمترین زیرساخت هر شهر و استانی محسوب می شود بنابراین طی دو دهه آینده تقویت حمل و نقل عمومی از جمله مترو و آب باید اولویت نخست کشور باشد.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه با استفاده از اوراق مشارکت می‌توان اجرای پروژه های عمرانی از جمله مترو را سرعت بخشید، گفت: طبق نقشه های خط دوم مترو ، شرق به غرب اصفهان متصل می شود که برای سرعت بخشیدن به این پروژه نیز باید از اوراق مشارکت استفاده کرد.

استفاده از فاینانس برای خرید تجهیزات خط دو مترو

مشاور عالی شهردار اصفهان نیز در این بازدید اظهار کرد: اگر حمایت های تیم بانک مرکزی نبود، اتفاق جدی در مترو اصفهان صورت نمی گرفت، در حال حاضر خط یک مترو از ایستگاه قدس یا عاشق آباد امام خمینی(ره) تا ایستگاه دفاع مقدس به طول ۲۰.۲ کیلومتر با ۲۰ ایستگاه در سال ۹۶ به بهره برداری رسید.

جواد شعرباف افزود: خط دو مترو به عنوان خط شرقی-غربی اصفهان از شمال شرقی اصفهان از شهرک امام حسین(ع) در خیابان زینبیه آغاز و پس از عبور از خیابان های مرکزی شهر به میدان شهدای خمینی شهر به طول ۲۴.۵ کیلومتر ختم می شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت تقبل کرد فاینانس خط دو را تامین دهد، اما این خط به دلیل چالش‌ عبور از میدان امام(ره) تا سال ۹۵ باقی ماند تا در نهایت نقشه ها تغییر کرد و قرار است میدان امام(ره) را دور بزند و پس از عبور از خیابان نشاط به سمت میدان امام حسین(ع) حرکت کند.

مشاور عالی شهردار اصفهان اظهار کرد: اکنون دو فاز از خط دوم مترو از شرق به غرب به طول ۷.۷ کیلومتر و از خیابان مدرس نجفی به سمت غرب در اولویت بهره برداری است.

شعرباف با بیان اینکه مصوبه هیئت دولت درباره فاینانس خط دو مترو صورت گرفته است، اظهار امیدواری کرد: با حمایت ویژه بانک مرکزی این اتفاق برای خرید تجهیزات مترو نیز صورت گیرد.

وی با بیان اینکه خط سه مترو به طول ۸.۵ کیلومتر از میدان آزادی آغاز و تا مقابل زندان مرکزی اصفهان امتداد خواهد داشت، گفت: مطالعات تونل این خط تکمیل، منابع آن پیش بینی شده است.