درحالی استاندار اصفهان از خرید شرکت هواپیمایی "قشم‌ایر" باهمکاری بخش خصوصی اصفهان به‌منظور تکمیل زنجیره گردشگری این استان خبر داد که سایر مسئولین مربوطه این خبر را تکذیب و از نهایی نشدن قرارداد فروش این شرکت هواپیمایی با بخش خصوصی اصفهان خبر می دهند. شرکت هواپیمایی که نامش با بابک زنجانی بدهکار بزرگ نفتی کشور گره خورده است و چندی پیش در مقابل بدهی این فرد به وزارت نفت واگذار شد. این گزارش سعی دارد به‌بررسی ابعاد مختلف این قرارداد بپردازد.

 

کمتر از بیست روز پیش بود که محسن مهرعلیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیمای استان اصفهان از نهایی شدن موافقت‌نامه خرید شرکت هواپیمایی قشم‌ایر میان مسئولین وزارت نفت و بخش خصوصی اصفهان خبر داد و با اطمینان اعلام کرد که از امروز می‌توانیم بگویم قشم‌ایر، خط هوایی مختص استان اصفهان است! اما بایدمراحل نهایی آن طی شود.
او هدف از خرید قشم‌ایر را تکمیل زنجیره گردشگری اصفهان، کمک به ورود و خروج مسافران و اتصال اصفهان به شش، هفت پایتخت در جهان بیان کرد و توضیح داد: به دلیل شرایط خاص استان و ظرفیت بالای گردشگری، نیاز به داشتن ایرلاین مختص اصفهان کاملا احساس می‌شد. ازاین‌رو موفق شدیم پس از سه ماه تلاش شرکت قشم‌ایر که ساختار و امکانات خوبی دارد، با 14 هواپیما در حال پرواز، بدون داشتن مشکلات تحریمی و مجوز پرواز به کشورهای اروپایی از خطوط هوایی مطرح کشور محسوب می‌شود را خریداری کنیم.

تاریخچه "قشم ایر"
نام "قشم‌ایر" اگرچه با نام "بابک زنجانی" بدهکار بزرگ نفتی در ذهن بسیاری از مردم گره خورده است اما سابقه این شرکت به‌سال 1372 و زمانی باز می‌گردد که با اجاره کردن 2 فروند هواپیما، با نام "فراز قشم" شروع به فعالیت می‌کند. سپس در سال 1388 از سوی هولدینگ "توسعه سورینت قشم" متعلق به بایک زنجانی خریداری و در سال 91 از سوی همین هولدینگ به "قشم‌ایر" تغییر نام می‌دهد. در نهایت در سال 93 در مقابل بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت، مالکیت آن به این وزارت‌خانه واگذار می‌شود. به تازگی نیز صحبت خرید آن از سوی استانداری و بخش خصوصی اصفهان در رسانه‌ها منتشر می‌شود.
خبری که ازسویی با واکنش‌های مثبت و منفی فراوان کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالین گردشگری رو‌به‌رو شده و از سوی دیگر تکذیب برخی دیگر از مسئولین را به‌دنبال داشت.

هنوز که اتفاقی نیافتاده!
سید اصغر هندی، مسئول کمیته مطالبات وزارت نفت دراین‌مورد به رسانه‌ها گفت: هم اکنون چند خریدار خواهان خرید این هواپیمایی هستند که مذاکرات با آنها ادامه دارد و بخش خصوصی اصفهان که حمایت استانداری را نیز با خود دارد از جدی‌ترین خریداران این خط هوایی است، اما هنوز مذاکرات با آنها نهایی نشده است.
همچنین مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، در پاسخ به درخواست خبرنگار نوسان برای گفت‌وگو در این مورد گفت: هنوز که اتفاقی رخ نداده است که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم! استاندار اصفهان از طریق شورای شهرداری‌های این استان برای خرید قشم‌ایر وارد مذاکره شده است؛ ضمن اینکه این شرکت خریداران دیگری نیز دارد! او پیش تر نیز در گفت‌وگو با سایر رسانه‌ها به همین جمله اکتفا کرده بود.

بخش خصوصی یا استانداری؟
گرچه همانطور که استاندار اصفهان هم اشاره کرده‌بود خریدار اصلی قشم‌ایر، بخش خصوصی اصفهان است؛ اما همچنان اینکه چه‌کسی قرار است مالک اصلی آن باشد در پرده ابهام است؛ بخش خصوصی یا دولتی؟! بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی، با انتقاد به اینکه چرا استاندار اصفهان وارد این مذاکره شده است از احتمال افت خدمات این ایرلاین در آینده نزدیک به‌دلیل مدیریت دولتی و آماده نبودن زیرساخت‌های لازم در این استان خبر دادند.
برای پیگیری بیشتر این موضوع ابتدا با محسن ایروانی مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری اصفهان تماس گرفتیم اما ایشان از این موضوع ابراز بی اطلاعی کردند. ازاین‌رو سراغ اعضای اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان نمایندگان بخش خصوصی این استان رفتیم تا این موضوع را از آنها پیگیری کنیم.
رسول رنجبران، عضو هیات‌ نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این مورد می گوید: از آنجایی مشخص نبوده چه افرادی قرار است از سوی بخش خصوصی در این مورد سرمایه‌گذاری کنند و از سوی دیگر قرار است خرید این شرکت با همکاری چند سرمایه‌گذار صورت گیرد، استاندار اصفهان برای تسهیل و هماهنگی بیشتر در این مورد وارد عمل شد. وی اضافه کرد: تاجایی که من اطلاع دارم ظاهرا این شرکت به یکی دیگر از متقاضیانی که داشت فروخته شده‌بود، اما استاندار اصفهان موفق شد به نفع این استان معامله را بازگرداند تا مراحل نهایی آن به‌ زودی طی شود. او تصریح کرد: البته اینکه آیا بخش خصوصی برای هماهنگی‌های بیشتر در این مورد جلسه‌ای برگزار کرده است یا نه و آیا آقای استاندار درخواست جلسه با این بخش را داشته است یا نه؟؛ من در جریان نیستم.
مجتبی ملااحمدی، یکی‌دیگر از اعضای اتاق بازرگانی اصفهان نیر در این مورد می گوید: استاندار اصفهان تنها پیگیری‌ها و چانه‌زنی‌ها را برای تسریع روند قرارداد انجام داده‌اند. قراردادی که در آستانه نهایی شدن است و درنهایت قرار است یک گروه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پای آن را امضا کند. هرچند وی به‌اینکه اعضای این گروه را چه افراد تشکیل می‌دهند اشاره نکرد اما تاکید کرد: قرار است یک تیم و کنسرسیوم به منظور سرمایه‌گذاری روی این موضوع تشکیل شود تا انشالله به‌زودی شاهد افتتاح این خط هوایی در اصفهان باشیم.
او با اشاره به‌اینکه هم‌اکنون زیرساخت‌های فرودگاه بین‌المللی اصفهان آماده ارتباط گرفتن با 6 الی 7 پایتخت در جهان نیست، از تلاش‌های استانداری و بخش خصوصی اصفهان برای تجهیز این فرودگاه خبر داد و گفت: با افتتاح قشم‌ایر یک گام به جلو خواهیم بود؛ زیرا وجود این خط هوایی باعث توسعه همه جانبه اصفهان چه در بحث تجارت کالا و چه در بحث گردشگری خواهد شد تا انشالله شاهد توسعه زیر ساخت‌ها فرودگاه و حتی توسعه بیشتر این ایرلاین در اصفهان نیز باشیم.

سپاهان یا قشم ایر
نکته دیگری که باید به آن توجه کرد نام قشم است. از آنجایی که این شرکت ابتدا در قشم و به عنوان خط‌هوایی این جزیر افتتاح شده‌است، شاید برای استان اصفهان که از جایگاه بالایی در صنعت گردشگری برخوردار است، چندان جالب نباشد که از برند شهر دیگری در ایرلاین خود استفاده کند. آن هم درجایی که پیش از این شرکت هواپیمایی به‌نام "سپاهان" در اصفهان تاسیس شد که پس از سقوط یکی هواپیماهایش، فعالیت آن به حالت تعلیق در آمد. شرکتی که مجوز آن هنوز باطل نگرده است.
رنجبران، در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به‌اینکه با گذشت 40 سال از انقلاب هنوز نتوانستیم هواپیمایی مختص اصفهان داشته باشیم؛ شرکت قشم‌ایر را به یک اسب زین شده‌ای تشبیه کرد که همه امکانات آن آماده است و نباید این فرصت را از دست داد. او تصریح می کند که شاید در آینده بتوان نام آن را تغییر داد و یا به موازات آن خط تازه‌ای با نام و نشان اصفهان تاسیس کرد.

یک متخصص برند تجاری با بیان اینکه در حقیقت ما نه تنها یک نام که یک سازمان جاافتاده با هزاران قرارداد آماده خریداری کردیم، به "نوسان" می گوید: تاسیس و توسعه یک ایرلاین از نقطه صفر به مدت‌ها زمان نیاز دارد. رضا گنجوی، خرید قشم‌ایر را حرکتی درست و هوشمندان دانست و افزود: آنچه که اکنون مهم است مدیریت هوشمندان این شرکت است تا ضمن توسعه آن در یک پرسه زمانی تعریف شده نام آن را به نامی در خور و هم وزن اصفهان تغییر دهیم.
از سوی دیگر باید توجه کرد بسیاری از شرکت‌ها در دنیا ترجیح می‌دهند به‌جای تاسیس یک شرکت، شرکتی را که به میزانی از بلوغ رسیده‌ است را خریداری کنند؛ زیرا ممکن است ایجاد این زیرساخت سالها به طول بیانجامد؛ درحالی‌که اکنون قشم‌ایر به این ساختار و بلوغ دست یافته است.

سخن ‌آخر
هرچند بخش‌خصوصی اصفهان خرید قشم‌ایر را اتفاقی خوش در توسعه اصفهان می‌داند اما نباید فراموش کرد یکی از دلایلی که تاکنون اصفهان نتوانسته است دارای خط هوایی مختص خود شود عدم آمادگی زیرساخت‌ها فرودگاهی این شهر بوده است. هرچند که باید دید آیا در صورت افتتاح قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران بازهم استقبال از خطوط هوایی این استان وجود خواهد داشت.