شهردار اصفهان در این آیین ضمن ابراز خرسندی از امضای این تفاهم نامه با شهر سمرقند به عنوان چهاردهمین خواهرخوانده اصفهان، اظهار کرد: امروز آغاز روابط اصفهان و سمرقند را اعلام می‌کنیم و بعد از شهر سمرقند نیز با شهر پورتو در پرتغال و حیدرآباد در هند امضای این تفاهم نامه های خواهرخواندگی که مراحل نهایی آن در حال انجام است، ادامه پیدا می کند.

قدرت اله نوروزی با بیان اینکه از امروز و با امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی میان من و شهردار سمرقند این دو شهر تاریخی محور فعالیت های فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و ... برای کشورهای ازبکستان و ایران می شوند، تصریح کرد: سمرقند و اصفهان هر دو عضو اکو هستند که این موضوع می تواند اصفهان و سمرقند را به عنوان دو شهر مهم منطقه اکو ایجادگر شبکه شهرهای کوچک کند، الگوی موفقی از چندجانبه ‌گرایی بیناشهری را شکل دهد و منجر به موفقیت های بزرگ و همکاری های چندجانبه شود. وی ادامه داد: این تفاهم‌نامه فقط برای همکاری بین دو شهرداری نیست بلکه تفاهم‌نامه‌ای است که همه نهادهای مربوطه مانند اتاق بازرگانی، دانشگاه و ... را نیز درگیر می کند تا در سایه این رابطه دوستی و تعامل، به عنوان همتاهای یکدیگر برای آغاز همکاری اقدام کنند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه هر دو شهر اصفهان و سمرقند از جمله شهرهای مهم و تاریخی دنیا هستند، افزود: امضای این تفاهم‌نامه زمینه رابرای فعالیت و همکاری بیشتر میان دو شهر فراهم می کند. وی اضافه کرد: با توجه به اینکه هر دو شهر در زمینه دیپلماسی تجربه خوبی دارند امضای این تفاهم نامه یک فرصت خوب برای شهروندان هر دو شهر و شهروندان دو کشور برای آشنایی بیشتر با یکدیگر است و امیدوارم این تفاهم‌نامه زمینه را‌برای تعامل بیشتر فراهم کند.

نوروزی خطاب به شهردار سمرقند، گفت: ما در مهرماه امسال سی و چهارمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان را در شهر اصفهان برگزار می کنیم که با استفاده از این فرصت از شما دعوت میکنیم تا در این زمینه مشارکت کرده و امسال با حضور فعالان صنعت سینما در کشور شما جشنواره بهتری را برگزار کنیم. وی افزود: امیدوارم با تقویت این تعاملات زمینه همکاری در حوزه های کتاب، موسیقی و ویدیو نیز فراهم شود تا شهروندان دو شهر بتوانند کارهای اینگونه ای را با همکاری یکدیگر انجام دهند. شهردار اصفهان گفت: امیدوارم جشنواره فیلم کودک و نوجوان زمینه ای برای تقویت رفت و آمد بین شهروندان دو کشور شود. وی تاکید کرد: در پایان از "عظیم منوراف " رییس مرکز تمدن اسلامی که در سال ۹۷ به اصفهان سفر کرده و پیشنهاد خواهرخواندگی اصفهان و سمرقند را داد، همچنین آقای نیرآبادی سفیر ایران در ازبکستان که ثمره تلاشش امروز منجر به امضای این تفاهم‌نامه شده تشکر میکنم و امیدوارم این روابط زمینه ای برای توسعه روابط فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و ... میان دو شهر شود.

خواهرخواندگی؛ اساس

همکاری میان دو شهر

شهردار سمرقند نیز در این آیین اظهار کرد: امضای سند تفاهم نامه خواهرخواندگی میان دو شهر اصفهان و سمرقند یک پایه گذاری برای برقراری روابط دوستانه و همکاری میان دو شهر قدیمی و برادر است. بابر میرزا آبلاقل اف، تصریح کرد: همکاری و دوستی بین دو شهر هم دین و دارای جهان بینی مشترک باعث توسعه روابط میان ملل دو کشور می شود. وی با بیان اینکه ما نیز مشتاق امضای این سند هستیم، افزود: بعد از گذشت ۶۰۰ سال یکبار دیگر این دو شهر تاریخی در راه دوستی اجداد خود قدم گذاشته و قصد دارند این راه را ادامه دهند.

 

ظرفیت های مختلف خواهرخواندگی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان نیز در ادامه این آیین اظهار کرد: امضای این تفاهم نامه می تواند زمینه ساز اتفاقات و همکاری های بعدی در زمینه های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی باشد.

حمید نیرآبادی تصریح کرد: شهر اصفهان و سمرقند دارای ظرفیت های متعدد و بسیاری هستند که می توانند با استفاده از این ظرفیت روابط خود را هر چه بیشتر توسعه دهند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان نیز در حاشیه این آیین گفت: چهاردهمین قرارداد خواندگی اصفهان با شهر سمرقند امضا شد، شهری که ما با آن اشتراکات فرهنگی بسیاری داریم، سمرقند و اصفهان هر دو در مسیر جاده ابریشم قرار دارند، از این شهر به عنوان دروازه تمدن شرق و غرب نام برده می شود و شهری است که در یونسکو به عنوان تقاطع فرهنگ ها ثبت شده است.

ایمان حجتی دو شهر سمرقند و اصفهان را از جمله کهن ترین شهرهای مسلمان جهان ذکر کرد و افزود: یکی از نکات و اتفاقات مهم و پراهمیت سمرقند برای اصفهان حضور این شهر در حوزه تمدنی زبان فارسی است، رودکی به عنوان پدر شعر فارسی در ادامه نام خود عنوان سمرقندی را دارد که همه این اشتراکات فرهنگی می تواند پیوند دهنده این دو شهر باشد. وی اضافه کرد: پیشنهاد خواهرخواندگی اصفهان از سوی رییس مرکز تمدن اسلامی و در سفر به شهر اصفهان طی سال های گذشته شکل گرفت و با پیگیری های بعدی و مجموعه تلاش های صورت گرفته امضای این تفاهم نامه امروز انجام شد و امیدواریم مانند خواهرخوانده های دیگر اصفهان که توانستیم پروژه های مشترک خوبی را با آنها برگزار کنیم با شهر سمرقند نیز که شهری نزدیک از نظر جغرافیایی نزدیک به شهر اصفهان محسوب می شود بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان تاکید کرد: زمانی که دو شهر با یکدیگر خواهرخوانده می شود این پیام را به همگان می دهند که این دو شهر با یکدیگر دوست و در تعامل هستند و ارتباطات مسالمت آمیزی را با یکدیگر خواهند داشت که می تواند سرآغاز اجرای پروژه های مختلف باشد. ما می توانیم با پروژه هایی که تعریف می کنیم اهداف فرهنگی، اقتصادی، علمی و ... خود را از طریق روابط خواهرخواندگی تعمیق دهیم. وی اضافه کرد: به طور مثال یک ارتباط خواهرخواندگی چندین ساله و با قدمت طولانی میان اصفهان و سنت پترزبورگ روسیه وجود دارد که به واسطه این خواهرخواندگی، طی روزهای گذشته یک جشنواره علمی میان دو شهر برگزار و همزمان یک پیمان بین دو باشگاه سپاهان و زنیت سنت پترزبورگ روسیه منعقد شد که منجر به اتفاقات خوبی در حوزه دیپلماسی ورزشی می شود. حجتی تاکید کرد: اینها اتفاقات خوبی است که به شرط فعالیت، پویایی، تحرک و تعریف پروژه های مختلف از سوی ما مدیران شهری میان شهرهای خواهرخوانده می تواند رقم بخورد. وی افزود: طرح "شهروند دیپلمات" به عنوان یک چتر حمایتی در شهر اصفهان فعال شده است و سعی کرده ایم با ارتباطات موثر، این چتر حمایتی بتواند فعال کننده پروژه های مختلف بین شهرهای خواهرخوانده با اصفهان باشد.