پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 14618
منتشر شده در دوشنبه, 12 آبان 1399 09:35
تعداد دیدگاه: 0

 با اعلام صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد آنها در مجموع توانسته‌اند در هفت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خود را افزایش دهند. بنا بر آمار منتشره در سایت کدال، سه غول خودروساز داخلی (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) طی هفت ماه امسال در مجموع ۴۹۶ هزار و ۸۷۶ دستگاه انواع محصولات را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود ۱۳ درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند. در این بین ایران‌خودرویی‌ها صاحب بیشترین تیراژ هستند، چه آنکه توانسته‌اند ۲۵۰هزار و ۳۳۰ دستگاه محصول را تا پایان مهرماه به تولید برسانند.

این آمار نشان می‌دهد تولید بزرگ‌ترین خودروساز ایران در مقایسه با هفت ماه مشابه سال گذشته ۶/ ۳۸ درصد رشد کرده است. از سایپا اما خبر می‌رسد این شرکت هفت ماه امسال را با روندی نزولی نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ پشت سر گذاشته است. طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، دومین خودروساز بزرگ کشور ۱۸۸ هزار و ۲۷۱ دستگاه محصول را طی هفت ماه سال جاری تولید کرده و بنابراین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۱/ ۸ درصدی را تجربه کرده است. در نهایت اما پارس‌خودرویی‌ها توانسته‌اند تیراژ هفت ماه امسال خود را در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته افزایش دهند. سومین خودروساز بزرگ ایران تا پایان مهر امسال ۵۸ هزار و ۲۷۵ دستگاه محصول را به تولید رسانده که در مقایسه با هفت ماه سال گذشته، ۵/ ۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

غول‌های جاده مخصوص اما در مهر ماه و نسبت به شهریور با کاهش تولید مواجه شده‌اند. طبق آمار اعلامی، در هفتمین ماه امسال ۶۹ هزار و ۵۲ دستگاه محصول توسط سه خودروساز بزرگ کشور به تولید رسیده که در مقایسه با شهریور کاهش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. در این بین، سایپایی‌ها طی مهر امسال ۲۱ هزار و ۵۵۶ دستگاه محصول را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با شهریور کمتر از ۹ درصد کاهش تیراژ را تجربه کنند. از آن سو ایران‌خودرو با توجه به تیراژ ۳۸ هزار و ۶۸۰ دستگاهی‌اش طی مهر ماه، نزدیک به ۶ درصد کاهش تولید را نسبت به شهریور تجربه کرده است. از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد این شرکت در هفتمین ماه امسال ۸هزار و ۸۱۶ دستگاه محصول را به تولید رسانده است. مقایسه این آمار با تیراژ شهریور امسال نشان می‌دهد سومین خودروساز بزرگ ایران ۵/ ۱۳ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. اینکه چرا تولید ماهانه خودروسازان در مهر و نسبت به شهریور کاهشی شده، علاوه بر انتظار برای افزایش قیمت محصولات، ریشه در مساله تامین قطعات نیز دارد. به نظر می‌رسد روند تامین قطعات چه از خارج و چه در داخل، به دلیل تحریم و مشکلات مالی کند شده و این موضوع خود را در آمار تولید نشان داده است. اتفاقا خودروسازان و قطعه‌سازان طی مهرماه با چالش دپوی مواد اولیه و قطعات در گمرک مواجه بودند و این موضوع قطعا نقش مهمی در کند شدن تولید آنها در نخستین ماه پاییز داشته است.

  بهبود تولید در هفت ماه امسال

نگاهی اما به جزئیات آمار تولید خودروهای سواری در هفت ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود غول‌های جاده مخصوص چه افت و خیزی در این بازه زمانی داشته‌اند. طبق آمار استخراج‌شده از صورت‌های مالی ایران‌خودرو، گروه پژو این شرکت (به جز پژو ۲۰۰۸) تیراژی ۱۷۹ هزار و ۹۴۹ دستگاهی طی هفت ماه امسال داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵/ ۴۹ درصد رشد را نشان می‌دهد. اما در حالی که به نظر می‌رسید مونتاژ پژو ۲۰۰۸ در ایران خودرو به‌طور کامل متوقف شده، گزارش ارائه شده به بورس نشان می‌دهد آبی‌های جاده مخصوص این محصول را در مهر نیز تولید کرده‌اند. طبق آمار، در نخستین ماه پاییز، چهار دستگاه پژو ۲۰۰۸ در ایران خودرو مونتاژ شده و آمار تولید هفت ماهه این محصول نیز ۱۷۰ دستگاه بوده است. در مقایسه با آمار سال گذشته، مونتاژ ۲۰۰۸ بیش از ۹۶ درصد افت کرده است.

طبق آمار‌های ایران خودرو، این شرکت در تولید سمند با افزایش تولید مواجه شده است. بنا بر آمار منتشره، این شرکت طی هفت ماه نخست امسال، ۲۶ هزار و ۳۹۷ دستگاه سمند را به تولید رسانده و این آمار سبب رشد ۲۳ درصدی تولید محصول موردنظر نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ شده است. ایران‌خودرویی‌ها در هفت ماه امسال اما ۳۰ هزار و ۳۲۴ دستگاه دنا را به تولید رسانده‌اند تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدودا ۹۱ درصد رشد تولید را به خود ببینند. دنا در مدل‌های مختلف شامل معمولی و پلاس و توربو به تولید می‌رسد. افزایش تولید اما شامل دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی رانا نیز شده است. طبق گزارش ارائه شده به بورس، در هفت ماه امسال پنج هزار و ۹۱۴ دستگاه رانا در ایران‌خودرو به تولید رسیده که رشد حدودا ۷۲ درصدی را نشان می‌دهد. اما دیگر محصول ایران‌خودرو به نام هایما که چینی است و ایران خودرویی‌ها اخیرا خبر از توقف مونتاژ آن دادند، افتی ناچیز را نسبت به هفت ماه سال گذشته تجربه کرده است. طبق آمار، در مجموع سه هزار و ۱۹۵ دستگاه هایما تا پایان مهر امسال تولید شده است. با توجه به توقف تولید هایما به دلیل عدم تامین قطعات، این محصول به جمع دانگ فنگ، سوزوکی گرندویتارا و تندر-۹۰ پیوست، محصولاتی که پیش‌تر تولیدشان متوقف شده است.

به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی هفت ماه امسال به جا گذاشته است. بنابر آمار ارائه شده به بورس، سایپایی‌ها در تولید تیبا تیراژی ۱۲۱ هزار و ۵۳۷ دستگاهی طی هفت ماه امسال از خود به جا گذاشته‌اند. این آمار نشان می‌دهد تولید خودروی موردنظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدودا ۵/ ۳۳ درصد رشد پیدا کرده است. تیبا تنها محصول سواری تولید سایپا در مهرماه بوده و این شرکت هیچ خودروی دیگری در این ماه تولید نکرده است. با رفتن پراید، سراتو، چانگان و آریو، سبد محصولات تولیدی سایپا حسابی خالی شده، هرچند گفته می‌شود تولید محصول جدید این شرکت به نام شاهین، اخیرا کلید خورده است. با فرض صحت این ادعا، سایپا در حال حاضر تنها تیبا و شاهین را در بخش سواری تولید می‌کند و در کنار آنها، وانت پراید را نیز می‌سازد. سایپایی‌ها تا همین یک سال پیش ضمن تولید پراید (به‌عنوان پرتیراژترین خودروی داخلی)، چانگان و آریو چینی را نیز مونتاژ می‌کردند و سراتو کره‌ای هم میهمان‌شان بود. امسال اما تحریم، آریو و چانگان و سراتو را از سایپا گرفت و پراید هم به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای جدید، برای همیشه از خطوط تولید این شرکت خداحافظی کرد. حالا دومین خودروساز بزرگ ایران مانده و تیبا و یکی، دو محصول جدید که در فاز ابتدایی تولید انبوه قرار دارند. بنابر گزارشی که سایپا به بورس داده، آخرین آمار تولید پراید (تا پایان مهر) ۵۰ هزار و ۴۱۳ دستگاه بوده و در کنار آن، ۱۰ دستگاه سراتو و ۱۳ دستگاه آریو نیز مونتاژ شده است. فقر محصول در سایپا اما در حالی است که پارس خودرو زیرمجموعه این شرکت تنوع بیشتری دارد. البته بیشتر محصولات تولیدی در سومین خودروساز بزرگ ایران، در واقع متعلق به سایپا هستند که برای خالی نماندن خطوط تولید پارس خودرو، به این شرکت منتقل شده‌اند.

طبق آمار، پارس‌خودرو در هفت ماه امسال دو هزار و ۸۲۵ دستگاه برلیانس را مونتاژ کرده تا این خودروی چینی باز هم حضور نسبتا پررنگی در خطوط تولید گروه خودروسازی سایپا داشته باشد. تولید این تعداد برلیانس در حالی است که طی هفت ماه سال گذشته تیراژ محصول مورد نظر فقط ۹۳ دستگاه بود. با توجه به آمار موردنظر تولید برلیانس در بازه زمانی تحت بررسی بیش ۲۹۴ درصد رشد کرده است. طبق آمار ارائه شده به بورس پارس خودرویی‌ها تولید کوئیک و ساینا را نیز در مهرماه ادامه داده‌اند. در این بین تیراژ گروه خودروهای Q۲۰۰ در هفت ماه امسال به ۲۰ هزار و ۲۶۹ دستگاه رسیده است. این در حالی است که پارس خودرو طی هفت ماه سال گذشته تنها ۳۶ دستگاه از این گروه خودرویی را تولید کرده بود. صورت‌های مالی پارس خودرو همچنین نشان می‌دهد ساینا تیراژی سه هزار و ۱۱۷ دستگاهی را طی هفت ماه امسال از خود به جا گذاشته است. این خودرو در مدت مشابه سال گذشته میهمان پارس خودرو نبود و در سایپا به تولید می‌رسید. در صورت‌های مالی پارس خودرو اما آمار کوئیک معمولی جدا از خانواده Q۲۰۰ منتشر شده که طبق آن، پنج هزار و ۳۸ دستگاه از خودروی موردنظر تا پایان مهر امسال به تولید رسیده است.

اما نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده رنو در هفت ماه امسال بیندازیم و ببینیم این محصول فرانسوی چه شرایطی در تولید داشته است. طبق اطلاعات ارائه شده به بورس، ایران‌خودرو با رنو خداحافظی کرده است، اما پارس‌خودرویی‌ها تولید محصولات این شرکت فرانسوی را ادامه داده‌اند. طبق آمار، پارس‌خودرو توانسته در هفت ماه امسال ۲ هزار و ۹۶۳ دستگاه از محصولات خانواده رنو را تولید و در مقایسه با هفت ماه مشابه سال گذشته، ۴۳ دستگاه تیراژ بیشتری را به ثبت برساند. پارس خودرویی‌ها همچنین در مهر امسال نیز ۱۰ دستگاه از محصولات خانواده رنو را تولید کرده‌اند و به نظر می‌رسد تولید این محصول اخیرا در این شرکت نیز مانند ایران خودرو متوقف شده است.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید