تسهیل­گری در حقیقت آسان ساختن و سرعت بخشیدن به فرایند یا اتفاقی است که عموماً از راه فعالیت­ها و یا ساز­وکارهای اجتماعی انجام می­شود. از این­رو، چندی است که در بافت­های فرسوده دفاتری با عنوان دفاتر تسهیل­گری نوسازی بافت فرسوده ایجاد شده­اند،که عمده­ترین و اصلی ترین وظیفه آنها برقراری ارتباط با ساکنان بافت­های فرسوده، معرفی مشوق­ها، تسهیلات و معافیت­های موجود و حل مشکلات احتمالی آنها در زمینه­های نوسازی بناها و تجمیع ساختمان­ها است. این روزها شهرداری اصفهان نیز با افتتاح اولین دفتر تسهیل گری و توسعه محلی شهرداری اصفهان در محله هفتون در منطقه 10 شهر سعی دارد گام هایی موثر در این زمینه بردارد.

معاون امور آسیب ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور با اشاره به اینکه ایجاد دفاتر تسهیل گری از دو سال پیش در کشور آغاز شده است، گفت: دفاتر تسهیل گری محلات در 212 محله راه اندازی شده است. رضا محبوبی در مراسم افتتاح اولین دفتر تسهیل گری و توسعه محلی شهرداری اصفهان در محله هفتون در منطقه 10 شهر اصفهان اظهار کرد: مدیریت شهری اصفهان اهتمام نسبت به موضوع محلات کمتر برخوردار دارد و حضور ما برای راه اندازی این دفتر نشان از این تلاش دارد.

سدی در برابر آسیب های اجتماعی

شهردار اصفهان از افزایش نقش مداخله گری و تصمیم سازی شهروندان در سرنوشت شهر با راه اندازی دفاتر تسهیل گری خبر داد و گفت: دفاتر تسهیل گری محلات سدی در برابر آسیب های اجتماعی ایجاد می کند. قدرت اله نوروزی در مراسم افتتاح اولین دفتر تسهیل گری و توسعه محلی شهرداری اصفهان در محله هفتون در منطقه 10 شهر اصفهان اظهار کرد: راه اندازی این دفاتر ایجاد راه برای انجمن هایی است که علاقمند به کمک در این عرصه هستند از همین رو راه اندازی این دفاتر ماموریت جدیدی برای شهرداری نیست که نگران هزینه ها و تامین نیروی انسانی آن باشیم. وی ادامه داد: سیاست گذاری و تبین راهکار برای جلب مشارکت مردم برای رفع مسائلی که منجر به آسیب اجتماعی می شود، از جمله مزایای راه اندازی دفاتر تسهیل گری است. شهردار اصفهان با اشاره به اینکه براساس مصوبه دولت دفاتر تسهیل گری در حوزه کالبدی در سال های اخیر راه اندازی شده است تا بافت های فرسوده احیا شود، گفت: دفاتری که از سوی مدیریت شهری راه اندازی می شود، درصدد رفع فقر اجتماعی و شهری است.

 

مشارکت همگانی

با راه اندازی دفاتر تسهیل گری

وی ادامه داد: اصفهان به دلیل حاشیه نشینی در برخی مناطق دارای ساکنانی است که ممکن است خود را در سرنوشت شهر دخیل نبینند که این دفاتر می تواند در این زمینه هم تسهیل گری کند. نوروزی با تاکید بر اینکه عدم دسترسی به مسئولان برای افرادی که در حاشیه شهرها زندگی می کنند، سبب ایجاد انگیزه در مدیران برای راه اندازی این دفاتر شده است، گفت: با راه اندازی دفاتر تسهیل گری مشارکت همگانی به عنوان یک اصل رکین در جمهوری اسلامی و قانون اساسی، فارغ از طبقات اجتماعی، اقتصادی در نظر گرفته شده است و همه می توانند نقش مداخله گری و تصمیم سازی در محلات داشته باشند. وی با بیان اینکه دفاتر تسهیل گری باعث می شود تا مردم برای گفت و گو به میدان بیایند، افزود: با فعالیت های این دفاتر افرادی که به دلیل برخی مشکلات و فشار کالبدی دچار آسیب های اجتماعی شده است از آسیب مصون می مانند. شهردار اصفهان تصریح کرد: جلوگیری از بروز آسیب ها با شعار مشارکت همگانی از دیگر اهداف دفاتر تسهیل گری و توسعه محلی است تا شاهد رشد و شکوفایی مناطق باشیم. وی اظهار کرد: ایجاد سد در برابر آسیب ها و ایجاد فضای امن و دارای آرامش از دیگر مزیت های راه اندازی این دفاتر در محلات شهری است. همچنین، محمد عیدی، معاون فرهنگی – اجتماعی شهرداری اصفهان هم در این مراسم بیان کرد: براساس سیاست های شورای شهر، شهرداری باید تسهیل گر و زمینه ساز فعالیت های مدنی باشد که در همین راستا با دستور ابلاغی شهردار اصفهان، دفاتر تسهیل گری زمینه کنش گری فرهنگی – اجتماعی را در شهر اصفهان فراهم می کند.

هوشمندی مدیریت شهری اصفهان

در راه اندازی دفاتر تسهیل گری

وی با بیان اینکه دفاتر تسهیل گری اجتماعی از دو سال پیش در کشور راه اندازی شده است، تصریح کرد: زمستان سال گذشته پیشنهادی از سوی شهرداری اصفهان برای راه اندازی اولین دفتر در شهر اصفهان به وزارت کشور ارسال شد تا این دفاتر به صورت مشارکتی در این شهر هم اجرایی شود. این اقدام نشان از هوشمندی مدیریت شهری برای شناسایی یک فعالیت موثر دارد. معاون امور آسیب ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور با اشاره به اینکه حاشیه نشینی در کشور ما به سبب جمعیتی که در این حوزه درگیر هستند، یکی از مسائل مهم ما به شمار می رود، گفت: در دنیا موثرترین رویکرد برای کنترل حاشیه نشینی، تسهیل گری اجتماعی و توسعه محلی است که بر مشارکت ساکنان محلات تمرکز  دارد. وی با بیان اینکه در وزارت کشور موفق شدیم از هزار محله 212 محله را درگیر راه اندازی دفاتر تسهیل گری کنیم، افزود: این تعداد محله سه میلیون ساکن را در خود جای داده است.

محبوبی اظهار کرد: فعالیت در دفاتر تسهیل گری یک اقدام تخصصی است و نباید هر اقدامی که در محلات انجام می شود را پای تسهیل گری گذاشت. توسعه محلی باید براساس پروتکل مشخص باشد و افرادی که در این دفاتر فعالیت می کنند باید ملتزم به این اصول باشند.

 

تخصیص 75 درصد از اعتبار

به حاشیه نشینی

وی با بیان اینکه فلسفه دفاتر تسهیل گری، جلب مشارکت همگانی است و اولین دستاورد این دفاتر، ایجاد حس تعلق در ساکنان محلات است، تصریح کرد: یکی از وظایف تسهیل گری مطالبه گری از مردم و کارگزاران است اما اگر این نقش بدون توجه به جلب سهم ساکنان باشد، تاثیرگذار نخواهد بود.

معاون امور آسیب ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور ادامه داد: کل منابع سازمان امور اجتماعی وزارت کشور 400 میلیارد تومان است که 75 درصد این منابع برای برنامه های حاشیه نشینی اختصاص داده می شود. شهرداری ها هم باید در این زمینه بخشی از منابع خود را به این کار اختصاص دهند. وی با بیان اینکه کنترل حاشیه نشینی رسالت مدیریت شهری است و وزارت کشور ساز و کاری برای این امر وجود ندارد بلکه وزارت کشور می تواند حامی ارگان ها برای تسهیل امور باشد، اظهار کرد: افتتاح دفتر تسهیل گری در شهرداری منطقه 10 اصفهان الگویی برای دیگر شهرداری های کشور است و انتظار داریم همه استان ها در این زمینه ورود پیدا کنند چراکه این کار یک طرح برد – برد برای مسئولان و مردم است.

محبوبی بیان کرد: سناریوی ما بعد از راه اندازی دفاتر تسهیل گری باید خروج از محلات بعد از توانمندسازی ساکنان باشد، گفت: این کار تخصصی موسسات مشاور مادر است که باید در این زمینه به ما کمک کنند. وی افزود: امیدواریم سال آینده تعداد دفاتر تسهیل گری شهر اصفهان از هشت به 20 مورد افزایش پیدا کند و تا سه سال آینده این دفاتر را تعطیل کرده و به دیگر محلات برای انجام امور دیگر برویم.