خودرو‌سازان این روزها در پی مشتری هستند و ایران خودرو نیز به همین منظور اقدام به پیش فروش‌های چندروزه کرده است، طرح پيش‌فروش چهار محصول ايران خودرو (پژو ۲۰۶ تیپ ۲، دنا، پژو ۴۰۵ اس.ال.ایکس و پارس ال ایکس) که به مدت سه روز ادامه دارد.

در بخشنامه ایران خودرو تاکید شده دریافت کد کاربری در سایت فروش اینترنتی، از الزامات ثبت نام بوده و بدیهی است در صورت عدم دریافت کد کاربری و کلمه عبور، امکان خرید میسر نخواهد بود.

سن بالای ۱۸ سال، عدم خرید از ایران خودرو و سایپا در ۱۸ ماه گذشته و ارایه گواهینامه رانندگی از جمله محدودیت‌های اعمال شده در این طرح است.


گروه خودروسازي سايپا نیز پيش فروش نقدی هفت محصول خود (كوييك، كوييك.آر، ساينا، تيبا۲، تيبا صندوقدار، تيبا۲ پلاس و وانت سايپا۱۵۱) رابه صورت اينترنتی از روز پنجشنبه، پنجم دی ماه آغاز كرد و بجز تيبا ۲پلاس كه در دي ماه ۹۹ تحويل خواهد شد، ساير محصولات سایپا در تابستان و پائيز سال آينده تحويل خريداران خواهند شد.

کارشناسان معتقدند؛ در صورتی که تولیدکنندگان به اندازه کافی خودرو به بازار عرضه کنند اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار کاهش پیدا می کند، اما آنچه مسلم است این است که مشکلات فعلی در قیمت گذاری از عرضه کم ناشی شده و برای بهبود شرایط باید شیوه عرضه کالا اصلاح شود.

فعالان حوزه خودرو می‌گویند اگر پیش فروش خودرو بر اساس تحویل یک تا دو ماهه باشد می‌تواند این روزها بر وضعیت بازار و قیمت خودرو تاثیر بگذارد اما اگر تحویل یک ساله باشد این امر برای بازار موثر نیست.

سعید موتمنی پیش از این به تجارت نیوز گفته اگر خودرو‌سازان توان تامین نیاز بازار را دارند که دلیلی برای پیش فروش وجود ندارد مگر اینکه این پیش فروش در کوتاه مدت یعنی زمانی بین یک تا دوماه صورت بگیرد و بیش از این مدت کمکی به بازار خودرو نمی‌کند. در عین حال اگر تولیدکنندگان موجودی کمی دارند باید آن را اعلام کنند تا دولت اقدامات لازم در خصوص کمبودهای موجود را انجام دهد.


علیرضا پورحسنی عضو اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در مورد تاثیر پیش فروش خودرو بر بازار می‌گوید: پیش فروش دو شرکت‌ خودروساز (ایران خودرو و سایپا) باعث می‌شود تا پول‌های سرگردان جمع آوری شوند و خوشبختانه بازار خودرو این جذابیت را دارد تا مردم بتوانند در آن سرمایه گذاری کنند.

عضو اتحادیه فروشندگان خودرو ادامه می‌دهد: با توجه به سیاست‌هایی که در پیش فروش خودرو‌ها اعمال شده دیگر شاهد خرید‌های کاذب نیستیم و خودرو به دست مصرف کننده واقعی می‌رسد.

او در پاسخ به اینکه چرا ثبت نام در سایت‌های پیش فروش سخت است و به سرعت سهمیه‌ها به اتمام می‌رسد؟ می‌گوید: تعداد خودرو‌هایی که برای پیش فروش می‌گذارند اغلب زیاد نیست، اما تعداد متقاضیان بالاست و زمانی که هزار خودرو برای پیش فروش می‌گذارند بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر برای ثبت نام وارد سایت می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود سایت‌های فروش با مشکل مواجه شوند.

او در مورد قیمت برخی از خودرو‌ها در بازار می‌گوید: ماه گذشته قیمت خودرو افزایش داشت، اما مجدد بازار به روال عادی برگشت، در حال حاضر قیمت پراید ۱۳۱ حدود ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۱۱ به قیمت ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سراتو ۳۲۸ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به قیمت ۹۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پورحسنی ادامه می‌دهد: همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به قیمت ۱۱۱ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ حدود ۸۲ میلیون تومان، ساندرو اتومات ۲۱۰ میلیون تومان و ساندرو استپ وی به قیمت ۲۳۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

او علت افزایش قیمت ساندرو در بازار را عدم عرضه این محصول عنوان می‌کند و می‌گوید: تولید این خودرو متوقف شده است و به همین دلیل قیمت آن افزایش یافته است.