هر نفر خانواده چقدر کمک حمایتی می‌گیرد؟
در حاشیه افزایش قیمت بنزین دولت اعلام کرد که اصلاح قیمت بنزین چیزی حدود ٣٠‌هزار‌میلیارد تومان درآمد دارد که تا ریال آخر این پول به مردم برگردانده می‌شود و هیچ پولی از بنزین به خزانه دولت واریز نمی‌شود. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه به رسانه‌ها گفت که درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین بین ١٨‌میلیون خانوار یا ٦٠‌میلیون ایرانی توزیع می‌شود. او گفته بود که میزان این کمک‌های نقدی از حداقل ٥٥‌هزار تومان شروع می‌شود و برای خانوار ٥نفره حداکثر به ٢٠٥‌هزار تومان می‌رسد. با اطلاعاتی که مدیران دولت منتشر کرده‌اند، کمک حمایتی دولت به نفر ششم به بالای خانوار تعلق نمی‌گیرد و البته رقم ٥٥‌هزار تومان برای نفر اول خانواده درنظر گرفته شده است و بقیه اعضای خانواده به صورت پلکانی کمک حمایتی پایین‌تری دریافت می‌کنند. بر این اساس، نفر دوم ۴۸هزارتومان، نفر سوم ۳۵‌هزار تومان، نفر چهارم ۳۴‌هزار تومان و نفرپنجم ۳۳‌هزار تومان دریافت می‌کند.
ملاک‌های حذف یارانه بنزین چه بوده است؟
درحال حاضر چیزی حدود ٧٦‌میلیون ایرانی یارانه نقدی ٤٥‌هزار و ٥٠٠ تومانی دریافت می‌کنند و از این تعداد تنها ٦٠‌میلیون نفر کمک‌های حمایتی را علاوه بر یارانه نقدی ٤٥‌هزار و ٥٠٠ تومانی دریافت می‌کنند و به این ترتیب دولت چیزی حدود ١٦‌میلیون ایرانی را از فهرست دریافت کمک‌های حمایتی حذف کرده است که با درنظرگرفتن بعد خانوار چهارنفره این تعداد تقریبا چهار‌میلیون خانوار می‌شوند.
محمد شریعتمداری، وزیرکار اعلام کرده که حذف چهار‌میلیون خانوار از دریافت کمک معیشتی با چند ملاک و معیار بوده است. به‌عنوان مثال افرادی که خانه‌های یک‌میلیارد تومانی و خودروی ٢٥٠‌میلیون تومانی به بالا داشته‌اند، از این فهرست حذف شده‌اند. علاوه بر این، خانواری که حقوق ماهانه‌شان چهار‌میلیون تومان به بالاست یا اینکه وام‌های بانکی به ارزش ٣٠٠‌میلیون تومان به بالا گرفته‌اند، نمی‌توانند کمک معیشتی دریافت کنند.
تمامی خانواده‌های حذف‌شده اعتراض کردند
با این وجود شمار اعتراض به حذف کمک معیشتی بالا و همچنان خبرساز است. حسین میرزایی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به مهر گفته است: «تاکنون حدود پنج‌میلیون کدملی از طریق شماره‌گیری کد دستوری #۶۳۶۹* نسبت به دریافت‌نکردن کمک معیشتی اعتراض کرده‌اند که از این میزان، حدود ۲۰‌درصد سرپرست خانوار نبودند یا تقاضای آنها تکراری بوده است.»
او ادامه داده است‌: «بنابراین از مجموع پنج‌‌میلیون کدملی ثبت‌شده، چهار‌میلیون کدملی سرپرست خانوار مورد پذیرش است که از طریق پیامک به این خانوارها اعلام شده «ثبت اعتراض به دریافت‌نکردن حمایت معیشتی نیازمند اجازه دسترسی دولت به اطلاعات مالی و بانکی شماست.» با این حساب تقریبا تمامی خانواده‌هایی که کمک معیشتی نگرفته‌اند، نسبت به این موضوع معترض شده‌اند.
تا کی مهلت اعتراض داریم؟
مهلت ثبت اعتراض برای دریافت کمک معیشتی تا سه‌شنبه ١٢ آذرماه است و البته وزیر کار گفته که حساب‌های بانکی افراد معترض با اجازه خودشان مورد بررسی قرار می‌گیرد. جالب است بدانید از میان چهار‌میلیون معترض تنها چیزی حدود ١٣‌درصد معترضان اجازه داده‌اند که دولت به حساب‌شان سرکشی کند. حسین میرزایی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به تسنیم گفته است که فقط ٥٥٠‌هزار خانواده اجازه داده‌اند که به اطلاعات حساب‌شان دسترسی داشته باشیم. با وجود اینکه چیزی به پایان مهلت اعتراض به ثبت اعتراض برای دریافت کمک‌های حمایتی نمانده است، سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده که از اول دی‌ماه امسال دوباره مهلتی برای جاماندگان یارانه و کمک‌های معیشتی ایجاد می‌شود تا اعتراض‌های‌شان را ثبت کنند. براساس اعلام این سازمان دریافت کمک‌های معیشتی ارتباطی با یارانه نقدی ٤٥‌هزار و ٥٠٠ تومانی ندارد و اگر افرادی یارانه نقدی نمی‌گیرند، می‌توانند برای دریافت کمک‌های معیشتی درخواست بدهند. به جز این، سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که افراد برای دریافت مجدد یارانه ٤٥‌هزار و ٥٠٠ تومانی هم می‌توانند درخواست دهند. البته سه تا چهار‌میلیون نفری که قبلا به آنها اعلام شده، به دلیل تمکن مالی یارانه‌شان قطع شده است، دیگر نمی‌توانند برای دریافت یارانه نقدی درخواست بدهند.
جاماندگان به كجا مراجعه کنند؟
انصراف‌دهندگان و جاماندگان از دریافت یارانه نقدی می‌توانند از اول دی‌ماه باید به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه و سپس در بانک اعلام حساب کنند و براساس اعلام وزارت کار خانوارهای متقاضی دریافت یارانه نقدی پس از اعلام حساب در بانک، در فرآیند آزمون وسع قرار می‌گیرند. اگر مشمول شدند، یارانه نقدی برای آنها برقرار می‌شود.
به جز این، برای ثبت اعتراض نسبت به دریافت‌نکردن کمک‌های معیشتی افراد می‌توانند با گرفتن کد دستوری #۶۳۶۹* و واردکردن شماره ملی سرپرست خانوار اعتراض‌شان را ثبت کنند و البته برای ثبت کدملی خانوار نیازی نیست که حتما خط موبایل به نام آنها باشد. پس از ثبت‌نام در این سامانه و دریافت کد رهگیری افراد باید برای پیگیری نتیجه اعتراض خود به سایت
 hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند. در همین زمینه باید تأکید کرد که بانک مرکزی بارها اعلام کرده است که به پیامک‌های متفرقه برای ثبت‌نام کمک معیشتی و یارانه توجه نکنید؛ چراکه این پیامک‌ها، پیامک‌های جعلی هستند و با هدف کلاهبرداری از مردم ارسال می‌شوند.